axxet
Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 oktober 2020
· 4 917 Inlägg
Ja, detta skulle jag som gammal gubbe ge mig på eftersom jag var VÄLDIGT ovillig att betala 1000 skr för detta tillsynes enkla jobb..
Av med hjulet och hissade upp bilen med pallbock under.
Varje bärarm sitter ju BARA med 4 skruv och med en knackis är det väl en baggis..eller..
2 st 15 mm och 1 st 18 mm under chassiet och 1 st 21mm vid hjulet.
Bytte utan större kunskap på vänster sida som gick på 2 timmar och kollade såklart FÖRST camber på alla hjulen med en lång lodstock och ritade ner det på ett papper, eftersom minnet är väldigt bra, men kort..
Sen var det dags för höger bärarm 2 dagar senare..
Den långa skruven på höger sida tog i röret som låg 4 cm därifrån, så detta fick böjas ner lite för att komma förbi.
Plastskyddet för motorn togs av.
Då kom nästa problem, när man kunde se gängorna på skruven, för den gick inte att få ut, eftersom skyddet under kompressorn satte stopp. Lossade på detta som hade 4 st 10 mm skruv och kunde med nöd o näppe få ut den ca 15 cm långa , skruven. Resten var lätt..
Nu började problemen, nämligen att få dit den nya..
Jag synade den innan och den såg lite skum ut redan i sin stora plastpåse..
Påsen var tejpad på 2 ställen ,men den på vänster sida var inte det..
Jag reagerade på att det var lite fett vid konan, för det hade det inte varit på den vänstra.
Tyckte den såg lite använd ut..
Men man ska kanske inte gnälla när man får dom för 500 kr /st..
Fick dit den långa skruven i bussningen med svårighet och sen var det dags för 15mm skruvarna..
Av dessa fick jag med svårighet i en och den andra var horribel att få i..
Fick hjälp av en stark snubbe, men han gav upp efter ca 10 min slit.., ja, han var ung, bara 40..
Jag tryckte i en metallpinne och bände i hålet så skruven skulle passa lättare, men fick ändå tji..
Fick slutligen en ide att banka i den med en handslägga och det fungerade, eftersom toppen på skruven inte har gängor , utan den är lite konad.
Sen var det dags för konan vid hjulet och där gick jag på en mina eftersom muttern inte gick helt ner i botten, och detta beror nog på en felkonstruering..gängningen var alldeles för lång och man såg att det var något galet med passningen i botten.
Så därför var jag tvungen att sätta dit 3 brickor för att muttern skulle ta..
Hela detta jobb tog 4 timmar p gr av allt strul som beskrivits ovan.
Jag har läst på andra ställen att dom gjort lite annorlunda och tagit av onödiga saker, men man kan göra det som jag beskrivit ovan..
Så verktyg som måste till är 10, 15 , 18, 21 och 22 mm nycklar och sen beror det på vad man har för några i motorplastskyddets undersida..
Kollade camber som låg rätt och ska kolla toe senare..
https://www1.garaget.org/gallery/images … da4_tn.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images … 63e_tn.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images … a7d_tn.jpg
Senast redigerat av axxet (7 oktober 2020)
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..