Bilhandlare Västerås Bilcenter

BjornNo
5 oktober 2020 · 2 Inlägg

Jag är på väg att köpa en bil och hittade företaget Västerås Bilcenter. Men jag kan inte hitta att det företaget existerar,  verkar bara vara en privatperson. Någon som vet något om dom eller hur jag kan kolla upp dom?

Weaksauce
5 oktober 2020 · 158 Inlägg

Personen vars telefonnummer finns på handlarsidan har en enskild firma som bedriver handel med motorfordon under namnet Två hjärta Bilcenter.

Firman registrerades 2020.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
5 oktober 2020 · 158 Inlägg

Ett tips kan vara att be om organisationsnummer och momsregistreringsnummer. När du har det kan du ringa och fråga Skv exempelvis om firman redovisat moms.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Utmarks-Loke
5 oktober 2020 · 5 840 Inlägg

Ägaren verkar finnas på Lexbase, men man måste ju ha ett konto där för att se vad han hittat på för jävulskap

BjornNo
5 oktober 2020 · 2 Inlägg

Tack för hjälpen.
förmedling av bilar, hur är det med garanti då. 3 månader är det annars. För han verkar inte vara ägare av bilen jag funderade på.

Narkotikabrott och tullbrott. Kanske ingen bra att göra affärer med.

EmsAnders
5 oktober 2020 · 151 Inlägg

🤣🤣 Den "skivan" ska du nog inte spela...

Senast redigerat av EmsAnders (5 oktober 2020)

Weaksauce
5 oktober 2020 · 158 Inlägg

Garanti är ju en frivillig grej, så det beror på vad ni kommer överens om (se till att få det i skrift).

Sen gäller ju även konsumentköplagens regler om du köper bilen som konsument även om han bara förmedlar. Det innebär att näringsidkaren får stå för ursprungliga fel (fel som fanns innan du köpte bilen men som du inte upptäckte) som visar sig inom två år från köpet. Sen krävs det ju ofta ett jävla ståhej innan bilhandlaren löser eventuella problem.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
torsen
6 oktober 2020 · 7 238 Inlägg

Om hans företagsidé är att para ihop säljare och köpare så är och blir det en angelägenhet dem emellan, så länge inte förmedlaren nämns i det köpekontrakt som upprättas mellan parterna.
Säljaren betalar en försäljningsavgift, som är helt utanför ifrågavarande "affär".

Så tolkar jag,

Weaksauce
6 oktober 2020 · 158 Inlägg

torsen skrev:
Om hans företagsidé är att para ihop säljare och köpare så är och blir det en angelägenhet dem emellan, så länge inte förmedlaren nämns i det köpekontrakt som upprättas mellan parterna.
Säljaren betalar en försäljningsavgift, som är helt utanför ifrågavarande "affär".

Så tolkar jag,

Det är ingen tolkningsfråga.

Se gärna 1 § 2 st. i konsumentköplagen.

Det kan däremot vara en bevisfråga. Känns dock inte särskilt komplicerat att visa på eventuellt förmedling om man sparar annonsen, lite konversationer på mejl osv.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 oktober 2020 · 17 478 Inlägg

Konsumentköplagen är en tandlös tiger. Om inte säljaren har lust med att hjälpa kunden kan denna skita i det utan att riskera böter osv.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Weaksauce
7 oktober 2020 · 158 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Konsumentköplagen är en tandlös tiger. Om inte säljaren har lust med att hjälpa kunden kan denna skita i det utan att riskera böter osv.

Är inte detta en annan diskussion som inte har någon direkt koppling till TS frågeställning?

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Passagerare
28 oktober 2022 · 1 Inlägg

Blev det något köp?
Någon annan som varit i kontakt med Västerås Bilcenter och vill dela sina tankar?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang