Drar snett efter hjulinställning BMW 325i

hey_it_me
6 oktober 2020 · 49 Inlägg

Jag hade snedslitna sommardäck, bytte till vinterdäck och bilen kändes normal att köra. Lämnade in den för hjulinställning. När jag hämtat den så drar den tydligt snett åt höger. Kan de göra fel vid hjulinställningen? Jag ska kolla däcktrycket men tycker det är konstigt om det skulle bero på det då den kändes bra precis innan jag lämnade in den.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Då fick du väl en utskrift från inställningen ?
Där kan man se och jämföra vad/hur det ska vara inställt.
Själv är jag intresserad av det hemula priset som du fick betala för detta eminenta fel..
Eftersom jag själv ska göra det du råkat ut för om ca en vecka när jag bytt bärarm..
Jag tänker inte lämna in ,utan fixa det själv oavsett vad andra föreslår här..
Jag har inte tillit numera utan fixar ALLT själv, så jag har bara migsjälv att skylla om det blir fel..
Men risken är liten eftersom jag är minitiouös och tar reda på så mycket jag kan innan handling..

Senast redigerat av axxet (6 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hey_it_me
6 oktober 2020 · 49 Inlägg

axxet skrev:
Då fick du väl en utskrift från inställningen ?

Nej, jag fick bara kvitto på det.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

hey_it_me skrev:

axxet skrev:
Då fick du väl en utskrift från inställningen ?

Nej, jag fick bara kvitto på det.

Det verkar inte seriöst, för då har man ju ingen koll på vad som gjorts..När jag lämnade in min gamla ford på slutet 80-talet så fick jag en utskrift och kunde se vad som fixats.
Nu sitter du där i skten och kan inte påvisa någonting utan får lita på att det är rätt..roll
Det enda du kan göra är ju att köra tebaks och ha ett prat med den som utförde detta.

Senast redigerat av axxet (6 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hey_it_me
6 oktober 2020 · 49 Inlägg

axxet skrev:

hey_it_me skrev:

axxet skrev:
Då fick du väl en utskrift från inställningen ?

Nej, jag fick bara kvitto på det.

Det verkar inte seriöst, för då har man ju ingen koll på vad som gjorts..När jag lämnade in min gamla ford på slutet 80-talet så fick jag en utskrift och kunde se vad som fixats.
Nu sitter du där i skten och kan inte påvisa någonting utan får lita på att det är rätt..roll

Typiskt. Men då kommer dom få en sjukt dålig recension av mig om de inte löser det. Sen kommer jag prata skit om dom till alla jag känner.

Utmarks-Loke
6 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Det är väl läge att åka till någon av deras konkurrenter och förklara situationen och be dom mäta upp vinklarna och sedan rätta till dom. Alternativt åka tillbaka till samma firma och fråga vad i helvete de håller på med.

torsen
6 oktober 2020 · 7 230 Inlägg

Seriösa företag lämnar med protokoll som visar "före" och "efter" 4-hjulsmätning.

Om det inte blir bra efter det att du justerat lufttrycket i däcken så kolla om företaget har "kladdat" på inställningarna för Camber- och Caster-vinklarna.
Borde synas om nyckeltagen borstats rena och ev rostlösning applicerats.

Brådhis * Voff voff *
6 oktober 2020 · 10 275 Inlägg

Och du är säker på att vinterdäcken inte är snedslitna (däck kan ju vara sneda även om dom inte blivit blanka på kanten)? För om allt står rätt men du har snedslitna däck på kan bilen dra åt olika håll...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
hey_it_me
6 oktober 2020 · 49 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det är väl läge att åka till någon av deras konkurrenter och förklara situationen och be dom mäta upp vinklarna och sedan rätta till dom. Alternativt åka tillbaka till samma firma och fråga vad i helvete de håller på med.

Jag ska åka tillbaka imorgon så att dom får titta på det och fixa det här.

hey_it_me
6 oktober 2020 · 49 Inlägg

torsen skrev:
Seriösa företag lämnar med protokoll som visar "före" och "efter" 4-hjulsmätning.

Om det inte blir bra efter det att du justerat lufttrycket i däcken så kolla om företaget har "kladdat" på inställningarna för Camber- och Caster-vinklarna.
Borde synas om nyckeltagen borstats rena och ev rostlösning applicerats.

Jag ska be om protokoll nu när jag åker tillbaka dit.

Vet inte vad det är för något?

hey_it_me
6 oktober 2020 · 49 Inlägg

Brådhis skrev:
Och du är säker på att vinterdäcken inte är snedslitna (däck kan ju vara sneda även om dom inte blivit blanka på kanten)? För om allt står rätt men du har snedslitna däck på kan bilen dra åt olika håll...

Däckfirman sa inget om det när de tog på vinterdäcken. Bara att sommardäcken var det. Oavsett så känns det markant skillnad nu mot för innan hjulinställningen. Om bilen dragit snett innan så märkte då inte jag av det i alla fall.

simlar
6 oktober 2020 · 5 523 Inlägg

Hur ny bil rör det sig om?
Moderna bilar har en styrvinkelsensor som brukar behöva kalibreras om efter hjulinställning.
Om styrvinkelgivaren tror rakt fram är när ratten står lite åt höger kommer bilen dra åt höger även om hjulvinklarna vid rak ratt är rätt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
hey_it_me
6 oktober 2020 · 49 Inlägg

simlar skrev:
Hur ny bil rör det sig om?
Moderna bilar har en styrvinkelsensor som brukar behöva kalibreras om efter hjulinställning.
Om styrvinkelgivaren tror rakt fram är när ratten står lite åt höger kommer bilen dra åt höger även om hjulvinklarna vid rak ratt är rätt.

Den är från 2010. Om det beror på det så borde dom väl ha gjort det på verkstaden.

jaka54
6 oktober 2020 · 5 715 Inlägg

Hej!
Man bör nog ha nya däck (åtminstone inte snedslitna) när man gör en fram(hjulsinställning).

hey_it_me
6 oktober 2020 · 49 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Man bör nog ha nya däck (åtminstone inte snedslitna) när man gör en fram(hjulsinställning).

Vinterdäcken som satt på när jag gjorde inställningen hade fint mönster och icke snedslitna enligt däckfirman som monterade dem.

torsen
6 oktober 2020 · 7 230 Inlägg

hey_it_me skrev:

torsen skrev:
Seriösa företag lämnar med protokoll som visar "före" och "efter" 4-hjulsmätning.

Om det inte blir bra efter det att du justerat lufttrycket i däcken så kolla om företaget har "kladdat" på inställningarna för Camber- och Caster-vinklarna.
Borde synas om nyckeltagen borstats rena och ev rostlösning applicerats.

Jag ska be om protokoll nu när jag åker tillbaka dit.

Vet inte vad det är för något?

Cambervinkeln visar hur mycket hjulet lutar i sidled sett framifrån = kobent eller hjulbent.

Castervinkeln är (den tänkta) spindelbultens lutning i längsled(färdriktningen).
Den senare påverkar försprånget = den punkt där däcket träffar underlaget framför eller bakom den tänkta vertikala linjen(genom den tänkta spindelbulten).
Som exempel så är en cykel med stort försprång "stabilare" utan händerna på styret.
Annat exempel på stort försprång är länkhjulen på varuhusvagnar.
Om de inte hade så, förhållandevis, stort försprång så skulle de vara svårmanövrerade.

Cambervinkeln påverkar mest däckslitaget.

Castervinkeln påverkar styrvilligheten in i och ut ur en kurva, samt riktningsstabiliteten vid bromsning.

simlar
6 oktober 2020 · 5 523 Inlägg

hey_it_me skrev:

simlar skrev:
Hur ny bil rör det sig om?
Moderna bilar har en styrvinkelsensor som brukar behöva kalibreras om efter hjulinställning.
Om styrvinkelgivaren tror rakt fram är när ratten står lite åt höger kommer bilen dra åt höger även om hjulvinklarna vid rak ratt är rätt.

Den är från 2010. Om det beror på det så borde dom väl ha gjort det på verkstaden.

Många brukar slarva med just det.
Låter ju inte heller som den seriösaste verkstan när du inte fick med något protokoll från hjulinställningen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
hey_it_me
6 oktober 2020 · 49 Inlägg

La märke till att ratten behöver vara lite vriden till vänster när jag kör för att bilen ska gå rakt. När jag släpper ratten är den rak men bilen går åt höger. Kan de ha gjort inställningarna med sned ratt?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Att ställa in ratten är väldigt lätt på de flesta bilar.
Kan lilla jag göra det så ska väl en mekis kunna det..roll

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
6 oktober 2020 · 10 275 Inlägg

axxet skrev:
Att ställa in ratten är väldigt lätt på de flesta bilar.
Kan lilla jag göra det så ska väl en mekis kunna det..roll

Man ställer ratten rakt och justerar bilen utifrån det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang