Drar snett efter hjulinställning BMW 325i

Brådhis * Voff voff *
8 oktober 2020 · 10 280 Inlägg

hey_it_me skrev:

Brådhis skrev:

hey_it_me skrev:

Jag kan inte så mycket om det här. Vad bör det vara?

Simlar har sammanfattat det bra. Poängen är iaf att dom bara gjort en "halv" hjulinställning. Dom har gjort en framvagnsinställning krasst sett och struntat i bak... Gör om gör rätt är tveklöst det enda du kan och ska säga åt verkstaden. Eller pengarna tillbaka, alla pengarna, och byt verkstad.

Jag bokade genom lasingoo och då stod det att de skulle göra en inställning på alla 4 hjul, men när jag fick kvittot sen så stod det framvagnsinställning. Så det verkar vara en miss mellan verkstan och lasingoo. Men jag har ju inte fått det jag bokat. Dock undrar jag varför vissa bara gör inställning fram? Har inte bakvagnsinställningen lika stor betydelse?

Ingen vid sina sinnens fulla bruk gör inställning endast fram på en bil där det går att ställa även bak. Att det dessutom sedan står rejält fel och man ändå inte gör någonting åt det är bedrövligt. Att sedan dessutom ha mage att försöka lura i kunden att det ska vara så är ännu mer bedrövligt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
simlar
8 oktober 2020 · 5 526 Inlägg

Brådhis skrev:

hey_it_me skrev:

Brådhis skrev:

Simlar har sammanfattat det bra. Poängen är iaf att dom bara gjort en "halv" hjulinställning. Dom har gjort en framvagnsinställning krasst sett och struntat i bak... Gör om gör rätt är tveklöst det enda du kan och ska säga åt verkstaden. Eller pengarna tillbaka, alla pengarna, och byt verkstad.

Jag bokade genom lasingoo och då stod det att de skulle göra en inställning på alla 4 hjul, men när jag fick kvittot sen så stod det framvagnsinställning. Så det verkar vara en miss mellan verkstan och lasingoo. Men jag har ju inte fått det jag bokat. Dock undrar jag varför vissa bara gör inställning fram? Har inte bakvagnsinställningen lika stor betydelse?

Ingen vid sina sinnens fulla bruk gör inställning endast fram på en bil där det går att ställa även bak. Att det dessutom sedan står rejält fel och man ändå inte gör någonting åt det är bedrövligt. Att sedan dessutom ha mage att försöka lura i kunden att det ska vara så är ännu mer bedrövligt...

Man ställer framvagnen efter bakvagnen.
Är bakvagnen sned blir framvagnen sned även om värdena ser rätt ut.


Till TS så rekommenderar jag att åka till annan verkstad då nuvarande inte vet vad dom snackar om.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
8 oktober 2020 · 10 280 Inlägg

simlar skrev:

Brådhis skrev:

hey_it_me skrev:

Jag bokade genom lasingoo och då stod det att de skulle göra en inställning på alla 4 hjul, men när jag fick kvittot sen så stod det framvagnsinställning. Så det verkar vara en miss mellan verkstan och lasingoo. Men jag har ju inte fått det jag bokat. Dock undrar jag varför vissa bara gör inställning fram? Har inte bakvagnsinställningen lika stor betydelse?

Ingen vid sina sinnens fulla bruk gör inställning endast fram på en bil där det går att ställa även bak. Att det dessutom sedan står rejält fel och man ändå inte gör någonting åt det är bedrövligt. Att sedan dessutom ha mage att försöka lura i kunden att det ska vara så är ännu mer bedrövligt...

Man ställer framvagnen efter bakvagnen.
Är bakvagnen sned blir framvagnen sned även om värdena ser rätt ut.


Till TS så rekommenderar jag att åka till annan verkstad då nuvarande inte vet vad dom snackar om.

Precis, det är galenskap att bara ställa fram. I synnerhet när bak står helt stolligt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
hey_it_me
8 oktober 2020 · 49 Inlägg

Brådhis skrev:

simlar skrev:

Brådhis skrev:

Ingen vid sina sinnens fulla bruk gör inställning endast fram på en bil där det går att ställa även bak. Att det dessutom sedan står rejält fel och man ändå inte gör någonting åt det är bedrövligt. Att sedan dessutom ha mage att försöka lura i kunden att det ska vara så är ännu mer bedrövligt...

Man ställer framvagnen efter bakvagnen.
Är bakvagnen sned blir framvagnen sned även om värdena ser rätt ut.


Till TS så rekommenderar jag att åka till annan verkstad då nuvarande inte vet vad dom snackar om.

Precis, det är galenskap att bara ställa fram. I synnerhet när bak står helt stolligt.

Tack för svaren. Jag var osäker på om det ens gick göra något bak men då vet jag. Jag får vända mig till annan verkstad.

hey_it_me
8 oktober 2020 · 49 Inlägg

Jag pratade med verkstan igen. De förklarade att de kollar i datorn och justerar vinklarna så att det blir grönmarkerat. Och tydligen var bakvagnen det redan så därför justerade de inget där. Och då blir värdena som dom blir. Värdena spelade ingen roll så länge det var grönmarkerat i deras mätutrustning. Kan de resonera så? Vet någon om det finns en utrustning som fungerar så?

simlar
8 oktober 2020 · 5 526 Inlägg

hey_it_me skrev:
Jag pratade med verkstan igen. De förklarade att de kollar i datorn och justerar vinklarna så att det blir grönmarkerat. Och tydligen var bakvagnen det redan så därför justerade de inget där. Och då blir värdena som dom blir. Värdena spelade ingen roll så länge det var grönmarkerat i deras mätutrustning. Kan de resonera så? Vet någon om det finns en utrustning som fungerar så?

Alla hjulinställningsapparater jag använt fungerar så att den rödmarkerar uppmätta vinklar när dom är utanför toleransen och grönmarkerar när dom är inom tolerans.

Alla värden kan omöjligt varit gröna då toe vä bak är utanför toleransen enligt protokollet.

Man kan resonera att grönt = ok, men inte om man är seriös.
En kunnig mekaniker justerar så att värdena höger och vänster är så lika varandra som möjligt och så nära börvärdena som möjligt.
T.ex så kan höger vara maximalt inom toleransen åt ena hållet och vänster maximalt inom toleransen åt andra hållet, maskinen markerar det som grönt men bilen kommer dra snett ändå.

Går det inte att få värdena inom specifikation pga slitet/rostigt så kontakar man kunden och då antingen avbryter arbetet eller justerar så värdena höger vänster är lika samt informerar kund vad för reparationer som krävs för att kunna utföra en korrekt inställning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
9 oktober 2020 · 10 280 Inlägg

hey_it_me skrev:
Jag pratade med verkstan igen. De förklarade att de kollar i datorn och justerar vinklarna så att det blir grönmarkerat. Och tydligen var bakvagnen det redan så därför justerade de inget där. Och då blir värdena som dom blir. Värdena spelade ingen roll så länge det var grönmarkerat i deras mätutrustning. Kan de resonera så? Vet någon om det finns en utrustning som fungerar så?

Hade dom talat sanning, dvs värdena hade varit inom det grönmarkerade, så hade man nästan(!) kunnat hålla med dom. Förutsatt att deras målsättning är att leverera slarviga jobb.

Nu är det dock så att börvärdet är +1,4 och ena bakhjulet står +2,7 (enligt det protokoll du fått av dom). Om då toleransen är +/- 0,8 (vilket protokollet säger) så kommer inte +2,7 ge grönt eftersom det är mer än +0,8 från börvärdet. Maxvärden inom toleranserna är då +2,2 till +0,6. Alltså är slutligt värde inte inom det gröna och kan således aldrig ha gett grönt värde på deras skärm. Så om dom säger att dom nöjer sig med att det blir grönt så vet vi två saker, dom ljuger om att det blev det på din och dom är slarviga. Vad som ytterligare talar för det sistnämnda är att, dom felaktiga, värdena bak är samma innan och efter besöket.

Precis som Simlar skriver så justerar man alltid så nära börvärdet (+1,4 i det här fallet). Man "nöjer sig" inte...

Senast redigerat av Brådhis (9 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, detta kostade väl en slant..
Så nu ska jag själv justera toe på v50:in, som jag bytte bärarmar på,  enl snörmetoden..
Man kan ju inte förlora så mycket om man blir behandlad som den stackaren i inlägget..tongue
Det enda negativa är att man får skriva protokollet själv..

Senast redigerat av axxet (9 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
hey_it_me
12 oktober 2020 · 49 Inlägg

Jag lämnade in bilen på annan verkstad. Det var en del som behövde justeras tydligen. Så jag blev lurad. Men nu är det löst i alla fall. https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-323d8dc70548b2693d12b69f5e776aa9.jpg

nitrousblu3_rs
12 oktober 2020 · 262 Inlägg

hey_it_me skrev:
Jag lämnade in bilen på annan verkstad. Det var en del som behövde justeras tydligen. Så jag blev lurad. Men nu är det löst i alla fall. https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-323d8dc70548b2693d12b69f5e776aa9.jpg

Och bilen går bra?

hey_it_me
12 oktober 2020 · 49 Inlägg

Klints skrev:

hey_it_me skrev:
Jag lämnade in bilen på annan verkstad. Det var en del som behövde justeras tydligen. Så jag blev lurad. Men nu är det löst i alla fall. https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-323d8dc70548b2693d12b69f5e776aa9.jpg

Och bilen går bra?

Ja det gör den.

simlar
12 oktober 2020 · 5 526 Inlägg

hey_it_me skrev:

Klints skrev:

hey_it_me skrev:
Jag lämnade in bilen på annan verkstad. Det var en del som behövde justeras tydligen. Så jag blev lurad. Men nu är det löst i alla fall. https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-323d8dc70548b2693d12b69f5e776aa9.jpg

Och bilen går bra?

Ja det gör den.

Skönt det löste sig till sist smile

Detta protokoll ser fint ut.
Bevisligen var inte ens framvagnen rätt heller.

Som jag misstänkte var det nåt fuffens med det protokollet du fick av andra verkstaden, skulle kunna satsa pengar på att dom bara skrivit ut en kopia på någon annans bils protokoll och gett åt dig.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
12 oktober 2020 · 5 841 Inlägg

Skall det processas mot den första verkstaden eller är det fritt fram nu att avslöja vad det var för ställe?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang