Rätt däck till BMW 318i -03

Loffepoffe14
7 oktober 2020 · 13 Inlägg

Hej.

Jag köpte nyligen en lite äldre men fin BMW 318i från 2003 som hade sjukt tråkiga däck och fälgar.
Jag letar alltså nu efter begagnade däck+fälg via bla blocket.
För mig är det lite grekiska och jag förstår inte helt skillnaden eller vad jag har att röra mig i för acceptans för vilka storlekar jag ska ha.

Enligt registreringsbeviset ska jag ha:
205/55R16 91

Det sitter på bilen idag:
185/65R15

Jag har hittat en annons med fyra däck+fälg som ser intressanta ut.
Men de har storleken 205/60R16

Jag undrar helt enkelt om detta spelar någon roll om jag sätter på dem?
Påverkar det körningen på något sätt? Tar de i i hjulhuset etc?

För mig låter det som att det rör sig om 5mm skillnad på tvärsnittsmåttet och att det borde vara lugnt. Men jag vågar inte riktigt chansa då detta är utanför mitt område..

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning

torsen
7 oktober 2020 · 7 238 Inlägg

Jag tror, och har läst, att vid varje ny bils skapande så är däckfabrikanter engagerade redan från början.
Leder i så fall att bilen är som bäst med de däck den levererades  med som ny.
Vad som spräcker denna teori är att när min Honda CR-V levererades ny för snart 5 år sedan var den skodd med Bridgestone?????
Alla andra nya CR-V i lagret och i försäljningshallen hade Michelin.
Kan det vara så att de båda fabrikaten är jämbördiga.
Inte ur kvalitetssynpunkt utan för att de skänker bilen samma egenskaper - egalt mellan de två fabrikaten.
Nu kommer säker någon att påpeka att de flesta biltillverkare håller sig med flera leverantörer för att gardera sig mot produktionsstopp, ifall ordinarie leverantör får problem.

Dock skulle jag, i ditt ställe, köpa däck som överensstämmer med ursprungsleveransen.

Utmarks-Loke
7 oktober 2020 · 5 840 Inlägg

Du kan köra med 205/60R16, även om bilen var gjord för 205/55R16. De är en liten aning större, så bilen kommer gå lite, lite fortare. Hastighetsmätaren är ju gjord så att den alltid visar 3-4km/h för mycket, men med de hjulen på kommer den visa nästan rätt, kanske 1-2km för mycket bara.

Off
7 oktober 2020 · 101 Inlägg

Att gå från 205/55R16 till 205/60R16 är nästan ingen skillnad och den lilla skillnaden är fullt godkänd. Kommer inte ihåg hur mycket skillnad man får ha men omkretsen får vara mycket större/mindre än den lilla skillnaden.

205 = brädden på däcket
55/60 = höjden på däcket, räknat i % av brädden.
R16 = Innerdiametern på däcket/hur stor fälgen ska vara.

Loffepoffe14
9 oktober 2020 · 13 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Du kan köra med 205/60R16, även om bilen var gjord för 205/55R16. De är en liten aning större, så bilen kommer gå lite, lite fortare. Hastighetsmätaren är ju gjord så att den alltid visar 3-4km/h för mycket, men med de hjulen på kommer den visa nästan rätt, kanske 1-2km för mycket bara.

Off skrev:
Att gå från 205/55R16 till 205/60R16 är nästan ingen skillnad och den lilla skillnaden är fullt godkänd. Kommer inte ihåg hur mycket skillnad man får ha men omkretsen får vara mycket större/mindre än den lilla skillnaden.

205 = brädden på däcket
55/60 = höjden på däcket, räknat i % av brädden.
R16 = Innerdiametern på däcket/hur stor fälgen ska vara.

Tack för era svar! Hjälpte verkligen 👌🏻

Jag har ju 185/55R16 däck på nu, kom med vid försäljningen, så jag kommer kanske känna av en skillnad där ändå.
Men skönt att få lite klarhet ikring huruvida det bör funka eller ej.
Men det är inte så stor skillnad på höjden trots allt.

Jag tror jag kör på dem och testar.

Tack för hjälpen

Christian S
10 oktober 2020 · 4 816 Inlägg

Loffepoffe14 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Du kan köra med 205/60R16, även om bilen var gjord för 205/55R16. De är en liten aning större, så bilen kommer gå lite, lite fortare. Hastighetsmätaren är ju gjord så att den alltid visar 3-4km/h för mycket, men med de hjulen på kommer den visa nästan rätt, kanske 1-2km för mycket bara.

Off skrev:
Att gå från 205/55R16 till 205/60R16 är nästan ingen skillnad och den lilla skillnaden är fullt godkänd. Kommer inte ihåg hur mycket skillnad man får ha men omkretsen får vara mycket större/mindre än den lilla skillnaden.

205 = brädden på däcket
55/60 = höjden på däcket, räknat i % av brädden.
R16 = Innerdiametern på däcket/hur stor fälgen ska vara.

Tack för era svar! Hjälpte verkligen 👌🏻

Jag har ju 185/55R16 däck på nu, kom med vid försäljningen, så jag kommer kanske känna av en skillnad där ändå.
Men skönt att få lite klarhet ikring huruvida det bör funka eller ej.
Men det är inte så stor skillnad på höjden trots allt.

Jag tror jag kör på dem och testar.

Tack för hjälpen

rullomkretsen ska hållas inom 5% jämfört med original dimensionen, du kan knappa in dimensionerna på tex den här sidan http://rullomkrets.se och se hur stor skillnad det är.
dom däcken som sitter på din bil idag är 1,65% MINDRE än originaldimensionen 205/55-16

det är ju inte bara däcken som ska passa på bilen utan även fälgarna så har dom tilltänkta rätt bultmönster , ET , offset , navdiameter för din bil?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Brådhis * Voff voff *
10 oktober 2020 · 10 279 Inlägg

Christian S skrev:
rullomkretsen ska hållas inom 5% jämfört med original dimensionen

Den lagen ändrades 2011 (men lever kvar i folktron) och 5%-regeln slopades då. smile

Nu gäller följande:

Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


Källa: https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … personbil/ (längst ner på sidan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang