Köpråd risig volvo 744 glt

qvarne2
11 oktober 2020 · 36 Inlägg

Bilderna får den verkligen att se kass ut men helhetsintrycket är rätt bra faktiskt. Efter en redig tvätt så tror jag fan den blir snygg. Då är det bara att slänga upp på marketplace och sälja wink Kom igen nu ge mig lite uppmuntring. 1000kr är ju inte mycket

xXSammy
11 oktober 2020 · 6 577 Inlägg

Om säljaren gått med på 1000kr så är det inga jätte pengar

Jag köpte min första bil för 2000 kr, la ner typ 5000 och sålde för 3000.. Var också "lära sig mecka" bil.
Dock var den inte rostig undertill, i och med att det är hål i reservhjulsbaljan? så finns det nog mycket rost undertill också

Skulle nog hellre lägga pengarna på en bil som är sämre maskinellt och mindre rost på.

Senast redigerat av xXSammy (11 oktober 2020)

De/Dem
mb_pucken
11 oktober 2020 · 5 087 Inlägg

Hittar man ett rosthål finns det 10 man inte ser... Det är åtminstone min erfarenhet..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 oktober 2020 · 17 488 Inlägg

Köp den. 1000 spänn, kom igen. Det går inte att förlora den dealen. Får du tvingat igång maskin dessutom så är det redan där en plus-affär.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
11 oktober 2020 · 4 026 Inlägg

Börja med bromsarna
lägg en klick slikonfett under kolvarnas dammskydd
smörj in beläggens kanter och baksida med aluminiumpasta
in till besiktningen och hämta ett protokoll   så får du 3000-5000 för den

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
qvarne2
11 oktober 2020 · 36 Inlägg

Den ska köpas big_smile och tvättas! Sen får den stå under tak i alla fall. Sedan får jag väl se om jag säljer vidare den till någon som vill fixa eller om jag sätter igång själv

Utmarks-Loke
11 oktober 2020 · 5 841 Inlägg

1000kr är ju inga pengar, så ännu är det ingen dålig affär. Men man måste nog vara försiktig vid renoveringen så inte kostnaderna sticker iväg, om man skall tjäna några pengar på den. Börja med rostlagningen så du vet om det är genomförbart, innan du köper en massa mekaniska delar

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 oktober 2020 · 14 061 Inlägg

qvarne2 skrev:

Vettemannen skrev:

qvarne2 skrev:
Liten update på rishögen.
Jag ringde upp ägaren och berättade hur kasst skick den var i wink Erbjöd han 1000kr vilket han gick med på.....

Förresten! Jag öppnade bakluckan idag och där låg det 4 vinterdäck. Måste väl vara värda 1000kr bara dem wink ? Jag är ju ett geni faktiskt.

Om vi säger att motorn går igång nu. Då är det väl en okej deal?

Tycker du så? Det kommer att gå åt många tusenlappar innan du kan sluta sitta och torrköra den med motorn snurrandes på nån garageuppfart. Bered dig på en hel del arbete för att få den i trafiksäkert och besiktningsbart skick.

/Benny

Målet är att få igång den och lära mig lite om bilar... sedan typ sälja.  Du tycker jag ska skita i det alltså hmm ?

Nejdå! Köp den men det kommer att kosta några långsjalar att få igång den!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
panda666
11 oktober 2020 · 4 250 Inlägg

Säger också köp! har du tid och ork så börja mecka och lär dig^^ få igång han och ut och sladda lite på vintern. Ha den som en lång project och fixa sakta sakta. Lägg upp nån project tråd som man kan följa^^

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag vill se den klar IMORGON !
Så kom nu igång med spett och handslägga..tongue

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Mew
11 oktober 2020 · 2 163 Inlägg

1000 kronor lär bara extratillbehören betala för i värsta fall. Kör på! smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
11 oktober 2020 · 3 352 Inlägg

Köp den och skruva med den. Så lär du dig en del på det smile Räkna dock med att det kommer kosta en del att få den besiktningsbar. Som många andra redan har nämnt och som jag också har erfarenhet av så är det alltid mer rost än vad som syns. Börjar man slipa bort lite så växer det oftast 2-3 ggr större innan man hittar frisk plåt.

Men för det priset så är det ett perfekt objekt att lära dig skruva på. Sen får du klart avgöra själv hur mycket du är villig att lägga på den. Det rusar snabbt iväg smile

GroundX Got N/A?
11 oktober 2020 · 358 Inlägg

Äh, kom igen nu. Plåt och svetsgas är inte många kronor.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Lucif3r
12 oktober 2020 · 2 215 Inlägg

För tusen spänn kan det mycket väl vara värt det, speciellt om du vill ha den som "läro-bil".
Även om nu allt skulle gå käpprätt åt h-e med ditt lagande, eller att du ger upp, blir sjuk, eller av någon annan anledning inte kan fortsätta, så är det ju ingen större förlust.

Det viktiga är dock att du är 100% medveten om att den i slutändan kommer kosta dig betydligt mer än du förutställde dig vid köpet smile
Troligen mer än du kan sälja den för i fungerande skick t om. Och andra sidan kan du stolt säga "jag räddade den!", och det kan betyda mycket för en själv.

Cuefa Ain't no place like home...
12 oktober 2020 · 4 628 Inlägg

Köp.
Släpa hem.
Gör en noggrann koll på vad som behövs göras, samt en generell uppskattning om kostnad för detta (vi pratar plåt för att svetsa, nya bromsar, slangar, rör, kamrem, rekond, div tätningar, oljor, filter mm etc osv)
Först då börjar du få en bild av vad projektet faktiskt innebär för Dig i tid och pengar.
Sen ska vi inte glömma X-faktorn. Är växellådan bra? Koppling? Bakaxel? Elsystem?

1000kr är ingen direkt förlust.

Som sagts tidigare kan du nog sälja den i delar och få igen de pengarna om den visar sig vara för risig.
Jag skulle personligen inte ta i den med tång, men om Du kollar hur min Jeep såg ut när jag började med den (gav 2500kr för den) så har jag mer eller mindre gjort samma resa själv 🤣

Det värsta som kan hända är att du loosar 1000kr.
Det bästa som kan hända är att Du lär dig en massa roligt och förhoppningsvis får en chysst 740, att sladda omkring med eller sälja, på köpet!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Utmarks-Loke
12 oktober 2020 · 5 841 Inlägg

Sedan blir man ju lite nyfiken på vad för allvarliga besiktningsfel som fick dom att ställa bilen från början

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Sedan blir man ju lite nyfiken på vad för allvarliga besiktningsfel som fick dom att ställa bilen från början

Varför tror du jag nämnde spett och handslägga..tongue
Man börjar alltid med det brutala och avslutar med det finmekaniska..

Senast redigerat av axxet (12 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
12 oktober 2020 · 5 841 Inlägg

axxet skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Sedan blir man ju lite nyfiken på vad för allvarliga besiktningsfel som fick dom att ställa bilen från början

Varför tror du jag nämnde spett och handslägga..tongue
Man börjar alltid med det brutala och avslutar med det finmekaniska..

Det är en 740, du kan använda slägga och spett även till det finmekaniska

SportPilot Ubåtsingenjör
12 oktober 2020 · 7 232 Inlägg

Klart du ska köpa den, men snygg.. det kommer den aldrig att bli

Men du kommer lära dig massor och förmodligen ha rätt kul under tiden

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
spillolja
12 oktober 2020 · 4 026 Inlägg

Bilen är skattebefriad från 1jan-2021, det är redan 24 mån intervall på besikningarna
Carspect finns i haninge  wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang