11 oktober 2020
Trådstartare
Jag vet att det finns folk på forumet som har solceller på sina husvagnar och husbilar. mb_pucken hade väl samma paket som mig på sin vagn?
Nåväl, 110w-paket från Jula. Det har laddat 13,6-13,8v stadigt under veckan. Tänkte att batteriet kanske har lagt av då det är återanvänt av mig så bytte till ett friskt. Samma där. Morgonspänningen är dock 12,8v. Den nödbelysning som lyser svagt rött hemma dygnet runt drar i princip ingenting i viloläge. Tomgångsförbrukning på inverter ej uppmätt. Men den har ju en avstängningsknapp.
Gick ut beväpnad med T-röd och trasor. Torkade av panelen och det var 14,4v direkt. Molnigt väder. Så til själva frågan då:
- Är paneler så känsliga eller är det min JULA-panel som är det? Eller är det vårt utsatta läge granne med havet? Folk som har hela taket tapetserat med celler kan väl inte så och spola de varje månad?
OT: höll på att få psykbryt då laddningen krupit ner till 13,8v nu. Falskt alarm. Frun laddar sin laptop med invertern påslagen..
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!