Förbrukningsdeklaration på elbilar och vilka modeller passar min körning?

twin_cam Smålänning
12 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Nån 28kW ioniq blir det inte, blir alltför nära marginalen. Lär ju ta en del ström att köra på vintern nämligen med snö upp till huvkanten och full fräs på värmen.
I så fall köper jag hellre en e-golf 36,5 kWh och får nästan samma räckvidd men en bil som är genuint tyst inne i och har en gnutta mer premiumkänsla.

Kona känns dock mer som en riktigt bil än t.ex ID.3 som dessutom kostar några kronor mer.

Har aldrig provat en tesla, men tror inte jag skulle gilla den p.g.a att allt är touch, har lite svårt att gilla det i bilar även om det ser häftigt och modernt ut, och det gäller inte bara elbilar.

Kona 64kW borde börja komma ut som begagnad nästa år, då leasingavtalen går ut, vad tror ni om andrahandsvärdet?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
15 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Satt och räknade lite för att bemöta en artikel om hur dyrt det är att köra elbil. Dom hade kommit fram till att följande resa kostade 2000kr i diesel och 5500kr i el. Jag räknade lite och fick lustigt nog omvända siffror när jag använde riktig data in. 1900kr för elbilen (ABRP är ganska nära med sina €161) och 5121kr för Volvon medräknat en del av den fläskiga skatten på 12000kr som den dras med.

Skit samma men jag tänkte bara visa tre exempel på hur det kan se ut. En smula matad av att Ioniq28 inte räcker till och att man hellre tar en Golf med nästan samma räckvidd.  Jaaaa jag vet, men så här ser det ut om man gör "Vi bilägares" resa från Stockholm till Nice.  Ni får tänka er öronproppar på Ioniq föraren och ett glas champagne i handen på Golf föraren.  Haha

ABRP är ett kraftfullt verktyg som tar hänsyn till väder, vind, dina egna preferenser osv. Du kan exempelvis knappa in hur många minuter extra ett laddstopp tar än själva laddtiden. Gör man 20stopp så blir ju ett par minuter här och där lite tid i slutänden. Allt sådant är med.

e-Niro 64kWh som svar på artikeln då jag tänker den är jämförbar mot den XC60 dom valde som dieselbil.
https://i.imgur.com/kMHBmklh.png

Min egna bil bara som referens, kolla skillnaden i tid
https://i.imgur.com/S226yvBh.png

e-Golf som iaf är väl ljudisolerad. I övrigt imponerar den inte direkt.
https://i.imgur.com/ePS3X1Kh.png

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
twin_cam Smålänning
15 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Jag tyckte det testet var missvisande med, hur eller hur handlade det om en resa, man åker knappast den resan speciellt ofta. Hade varit intressantare att räkna en vanlig arbetares pendling. En bekant hade en ioniq 28 som familjebil och de klarade sig inte från Karlskrona till Nybro och hem igen på en laddning, det är knappt 20 mil. Idag hade jag ärende till centralorten före jobbet och det blev direkt 18 mil när jag var framme på jobbet efter. Den sträckan måste fungera året runt för där finns ingen snabbladdare alls på vägen förrän jag kommer till stan där jag jobbar.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
EmsAnders
15 oktober 2020 · 151 Inlägg

Allt beror på hur långt man kör 90% av året, vi har 2 elbilar, en ioniq och en zoe 22.
Zoe har räckvidd på ca 11mil, pendlar 3 mil enkel resa till jobbet med den, har snabbladdare hemma, zoe laddar med 11kw på den, fulladdad efter ca 1-1,5timme efter hemkomst från jobbet.
Ioniq går runt 3mil jobbpendling, så ca 15mil "kvar" på den efter jobbet.

Vi bor på landet, och kör inga jättelånga sträckor.
Laddar ute kanske 5-10ggr om året.
Bor iofs centralt, med ca 6mil till Halmstad, 3mil till Gislaved, och 14mil till Göteborg, så när vi åker till tex Göteborg så blir det bara en laddning.
För oss passar elbil perfekt, kan inte komma på en enda gång det strulat med laddning och räckvidd på 2år.

torpis Forummoderator
15 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

EmsAnders skrev:
Vi bor på landet, och kör inga jättelånga sträckor.
Laddar ute kanske 5-10ggr om året.
Bor iofs centralt, med ca 6mil till Halmstad, 3mil till Gislaved, och 14mil till Göteborg, så när vi åker till tex Göteborg så blir det bara en laddning.
För oss passar elbil perfekt, kan inte komma på en enda gång det strulat med laddning och räckvidd på 2år.

Nästan grannar då ju hehe...  ungefär samma för mig, man blir förvånad hur bra det går egentligen.

Jag tänker det är viktigt att flagga för att räckvidden blir kortare på vintern, samtidigt så är det ofta man kan ladda på vägen och problemen man målar upp är ofta inte mer än spöken.

Jag skrev lite här om dagen hur helgen var ställt i relation för hur det såg ut för 6 år sedan.

http://10300rpm.blogspot.com/2020/10/en … bilen.html

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
15 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Jag pendlar 6 mil enkel till jobbet och kör bara mer än runt 20 mil i sträck typ 3-4 gånger om året så det är därför jag funderar på elbil. Hade funkat kanon med med det körmönstret.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
15 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Jag tyckte det testet var missvisande med, hur eller hur handlade det om en resa, man åker knappast den resan speciellt ofta. Hade varit intressantare att räkna en vanlig arbetares pendling. En bekant hade en ioniq 28 som familjebil och de klarade sig inte från Karlskrona till Nybro och hem igen på en laddning, det är knappt 20 mil. Idag hade jag ärende till centralorten före jobbet och det blev direkt 18 mil när jag var framme på jobbet efter. Den sträckan måste fungera året runt för där finns ingen snabbladdare alls på vägen förrän jag kommer till stan där jag jobbar.

Du börjar få bättre grepp nu helt klart.

Det jag funderar på är varför man åker Karlskrona - Nybro - Karlskrona.  På något vis tänker jag att man har ett ärende till nybro och kan ladda nån timme(22%) eller två(44%) när man är där. Vill man inte stå i Svartbäcksmåla så finns ju inne i stan med.

Alltså ställt i relation att "bensinen" för resan är gratis så tar jag en promenad på 10min från laddstolpe till destinationen. Alltså, för mig personligen är det inga problem.

Sen finns det snabbladdare i Emmaboda, 10minuter där ger  30% eller 6-7mil.

Detta är ju samma scenario om du väljer Ioniq, e-Golf, Leaf40 eller Zoe41. Alla har sina för/nackdelar men det är ju typ same same på den resan.

Sen scenario 2 där du kör 18mil innan du är framme på jobbet? Gör man det löpande och trivs med att ha det så... så för all del då får man nog hoppa upp ett snäpp i batteristorlek.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
twin_cam Smålänning
16 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Händer då och då. Men tänker att runt 40kw klarar 80% av all min körning året runt. Vill inte riskera att ligga på marginalen hela tiden när jag ändå tänkte ha bilen några år.

Ska nämnas att på den tiden de körde ioniq fanns inte snabbladdare i Emmaboda, eller så visste de inte om den, och de skulle inte ända till Nybro utan till örsjö och laddade på 230v och det räckte enligt dom precis hem. Va på jul så var kallt ute med.

Senast redigerat av twin_cam (16 oktober 2020)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
twin_cam Smålänning
16 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Fått upp ögonen för e-up. Klarar precis 200km på vintern enligt Bjørn och är enkel och bra pris. Ska prova en iaf, är rädd att den är bullrig 😂

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
16 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Men tänker att runt 40kw klarar 80% av all min körning året runt. Vill inte riskera att ligga på marginalen hela tiden när jag ändå tänkte ha bilen några år.

Nja, eller ja... det hänger ihop med förbrukningen också. Ioniq28, Leaf40 och Zoe41 har ungefär samma räckvidd. Hade jag haft kniven på strupen och tvingats välja den som skulle gå längst så kan jag inte svara, det är tärningen som avgör. Ioniq har 28kWh tillgängligt, Leaf har i häraden 34kWh tillgängligt och Zoe har jag för mig har ca 40kWh. Dock är bilarna olika effektiva.

Tittar vi sedan på Ioniq 38 och Kona 39 så har dom 38 repsektive 39kWh tillgängligt och är effektiva så dom kommer längre. Dock till det tråkiga att dom kostar en hundring mer och har hälften så snabb DC-laddning. För mig var det inte värt det.

twin_cam skrev:
Fått upp ögonen för e-up. Klarar precis 200km på vintern enligt Bjørn och är enkel och bra pris. Ska prova en iaf, är rädd att den är bullrig 😂

Har testat e-UP och faktiskt även budat på några inkl Citigo. Det är en liten bil, den har tydliga för och nackdelar också. Den har 7.2kW onbordladdare med 2fas matning så man kan få 7.2kW hemma. Men det kräver ju 3fas laddstolpe på stan. På samma sätt som många andra bilar kräver 32A för att få sina 7.2kW på en fas.

Bilen har budgetsäten med dålig justermån, jag kunde inte se instrumenteringen vilket är ett minus.

Räckvidd samma som Ioniq 28 give or take en smula beroende på exakt sträcka men dom presterar väldigt lika där. Dock har e-UP väldigt långsam DC-laddning.

Men det är en liten bil som är smidig i stan. Ioniq saknar sikt bakåt helt i princip.

https://i.imgur.com/mQkLl6m.jpg


Bara på kul samma sträcka med e-UP. Man kör ju inte den sträckan alls egentligen men det ger ett finger om laddtiderna och det står ju i regel typ 30-40min istället för 12-15min som för Ioniq. Det betyder att ett snabbt stopp i "Emmaboda" blir dubbelt så långt.

https://i.imgur.com/SzgcXUsh.png

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
twin_cam Smålänning
16 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

ABRP var ett väldigt intressant och kul verktyg!

Den vanligaste långturen jag tar på 22 mil över en helg skulle klaras utan laddstopp med Kona, zoe och Ioniq 38 med ett laddstopp på 5 min i Kalmar med ioniq 28 eller 6min med E-up. Skulle troligen slippa det också med en bil som kan tillvarata sig 3-fas 400v från CEE-don (finns adapterkablar vill jag minnas 🤔) den turen är hemifrån utanför Bäckebo, via örsjö där det finns 230v 10A (2300W), småvägar via Torsås och vidare till Kristianopel, där det går att ladda med 400V 16A 3-fas CEE.

Inga problem alltså.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
16 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
ABRP var ett väldigt intressant och kul verktyg!

Den vanligaste långturen jag tar på 22 mil över en helg skulle klaras utan laddstopp med Kona, zoe och Ioniq 38 med ett laddstopp på 5 min i Kalmar med ioniq 28 eller 6min med E-up. Skulle troligen slippa det också med en bil som kan tillvarata sig 3-fas 400v från CEE-don (finns adapterkablar vill jag minnas 🤔) den turen är hemifrån utanför Bäckebo, via örsjö där det finns 230v 10A (2300W), småvägar via Torsås och vidare till Kristianopel, där det går att ladda med 400V 16A 3-fas CEE.

Inga problem alltså.

Det är ju som jag försöker peka på sällan man kör så långt utan att stanna. Du har alltså inte 22mil utan 11+3+11 om vi delar upp det på åka dit, köra runt lite och köra hem. Funderar man så kan man spara in 100k i mellanskillnad från att hoppa upp från Ioniq28 till 38, Zoe41 till 52, Leaf40 till 62 osv.

3fas 400v 16A ger ju en elbil möjlighet att ladda full över natten med hjälp av en stickpropp. Är lite osäker på Zoe, men Ioniq och Leaf har med laddsladd med stickkontakt på.

https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/35-0090_xl_1%20(2).jpg

Har man en bil som e-up som tar 2 faser eller zoe som kan ta 3 faser så behöver man en lite kraftigare laddsladd, typ en mobil wallbox. Men jag har svårt att räkna hem den investeringen eftersom man kan ladda en hel natt med medföljande sladd. Eller kanske tom har en laddstolpe i närheten.

https://www.aliexpress.com/item/4000784 … 5616%23732

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
EmsAnders
16 oktober 2020 · 151 Inlägg

För mig va snabbladdare hemma helt klart värt pengen, kostar ju bara runt 4000 installerat å klart.
Vi laddade 2bilar i 1år på 240v, funkar, men så mycket smidigare med snabbladdare, fin app för att styra effekt och slå av på laddaren via mobilen.
Har man snabbladdare hemma blir zoe helt plötsligt mer användbar iom den tar 3fas och laddar då väldigt snabbt

torpis Forummoderator
16 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

EmsAnders skrev:
För mig va snabbladdare hemma helt klart värt pengen, kostar ju bara runt 4000 installerat å klart.
Vi laddade 2bilar i 1år på 240v, funkar, men så mycket smidigare med snabbladdare, fin app för att styra effekt och slå av på laddaren via mobilen.
Har man snabbladdare hemma blir zoe helt plötsligt mer användbar iom den tar 3fas och laddar då väldigt snabbt

Jag har svårt att ladda snabbt hemma, har bara 16A säkring. För mig är det hela paketet som måste lira med så låga kostnader som möjligt eftersom bilarna fortfarande är relativt dyra. Jag vill på något vis kunna "köra hem" kostnaden.

Dock är det ju så att en äldre elbil med mindre batteri hade blivit betydligt mera användbar med en eftermonterad kraftigare intern laddare eller en mobil 10-20kW DC-laddare. Äldre Zoe med 43kW AC laddaren skulle säkert kunna vara ett kap för någon.

Det är lite som med smartphones, ingen har allt i samma paket tyvärr. Inte ens Tesla har 22kW ombordladdare idag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
EmsAnders
16 oktober 2020 · 151 Inlägg

Spelar ingen roll hur jag räknar, jag åkte en 9-3, 30000mil, som jag hade i 0kr in, bara drift, rep och skatt kostade mer än min zoe kostar, gav 110000 + hyra för batteri, för en bil som rullat 300mil. För 2år sen köpte jag den, den kostar lika som skrothögen i månaden, då är valet enkelt.

twin_cam Smålänning
16 oktober 2020 · 7 877 Inlägg

Pratade med kollegan som pendlar Kalmar - Oskarshamn och tillbaka varje dag med sin zoe 41kW . Bilen har aldrig krånglat och han klarar utan problem t.or även på vintern i bra fart. Enda problemet han upplever är att han bor i lägenhet och är beroende av laddstolpar för laddning som är lite opålitliga. Kör visst en del till Linköping m.m också och aldrig problem med räckvidden. Han körde på batterihyra högsta möjliga på 1200kr i månaden.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
17 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

twin_cam skrev:
Pratade med kollegan som pendlar Kalmar - Oskarshamn och tillbaka varje dag med sin zoe 41kW . Bilen har aldrig krånglat och han klarar utan problem t.or även på vintern i bra fart. Enda problemet han upplever är att han bor i lägenhet och är beroende av laddstolpar för laddning som är lite opålitliga. Kör visst en del till Linköping m.m också och aldrig problem med räckvidden. Han körde på batterihyra högsta möjliga på 1200kr i månaden.

Det är ändå ganska korta sträckor och pendlar man så har man ju chans att ladda både över natten och över dagen. Något så inrutat som pendling 7.5+7.5mil hade faktiskt även Leaf24 eller Zoe 22 fixat med laddning hemma och på jobbet. Men man vill ju ha bilen till mer än bara pendla och skall man köra så långt varje dag så skall man kanske fundera på komforten också som du redan är inne på.

Din kollega visar även nästa sak att de som har en Zoe ofta bara köper halva bilen och väljer till batteriet på hyra. Jag har aldrig gillat den modellen av många olika anledningar. Köper man bilen begagnad så slipper man värdetappet pga svårigheten att sälja en bil med hyra. Nu finns dock Zoe 41 med ca 1000mil för under 200k och ja, då är det inte heller ett problem(för mig).

Sen som du säger så laddar kollegan inte hemma. Det skulle jag inte heller kunna göra med en Zoe pga att jag inte tål ljudet den för under laddning. Vissa verkar inte höra de frekvenserna men jag gör det haha. Ungefär som att man kan höra vad för motor eller till och med trim steg en bil har utan att se den så kan jag gå i ett villakvarter och direkt säga att den familjen ett hus bort har en Zoe på laddning. Inget för mig gelt enkelt.

Vid 3:35 trycker hon i appen och laddning en startar neutral

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober 2020 · 17 478 Inlägg

torpis skrev:

twin_cam skrev:
Pratade med kollegan som pendlar Kalmar - Oskarshamn och tillbaka varje dag med sin zoe 41kW . Bilen har aldrig krånglat och han klarar utan problem t.or även på vintern i bra fart. Enda problemet han upplever är att han bor i lägenhet och är beroende av laddstolpar för laddning som är lite opålitliga. Kör visst en del till Linköping m.m också och aldrig problem med räckvidden. Han körde på batterihyra högsta möjliga på 1200kr i månaden.

Det är ändå ganska korta sträckor och pendlar man så har man ju chans att ladda både över natten och över dagen. Något så inrutat som pendling 7.5+7.5mil hade faktiskt även Leaf24 eller Zoe 22 fixat med laddning hemma och på jobbet. Men man vill ju ha bilen till mer än bara pendla och skall man köra så långt varje dag så skall man kanske fundera på komforten också som du redan är inne på.

Din kollega visar även nästa sak att de som har en Zoe ofta bara köper halva bilen och väljer till batteriet på hyra. Jag har aldrig gillat den modellen av många olika anledningar. Köper man bilen begagnad så slipper man värdetappet pga svårigheten att sälja en bil med hyra. Nu finns dock Zoe 41 med ca 1000mil för under 200k och ja, då är det inte heller ett problem(för mig).

Sen som du säger så laddar kollegan inte hemma. Det skulle jag inte heller kunna göra med en Zoe pga att jag inte tål ljudet den för under laddning. Vissa verkar inte höra de frekvenserna men jag gör det haha. Ungefär som att man kan höra vad för motor eller till och med trim steg en bil har utan att se den så kan jag gå i ett villakvarter och direkt säga att den familjen ett hus bort har en Zoe på laddning. Inget för mig gelt enkelt.

Vid 3:35 trycker hon i appen och laddning en startar neutral

Satan! Jag hör högfrekventa ljud bra. Nu har väl inspelningen skalat ner Hz men usch! Hoppas inte grannen köper en sån.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
17 oktober 2020 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Satan! Jag hör högfrekventa ljud bra. Nu har väl inspelningen skalat ner Hz men usch! Hoppas inte grannen köper en sån.

Det är sjukt. Nu laddar hon med 43kW om jag förstår rätt och ljudet blir starkare ju högre laddeffekt men jag kan som sagt höra en Zoe i ett villakvarter laddande med låg effekt i vägguttaget också.

Det är därför jag är jobbig farbror och tjatar så mycket om ditten och datten för bilen är ju trots allt den dyraste prylen man någonsin köper och det måste bli rätt. Att provköra en bil och i synnerhet elbil kräver mer än 20minuter en stressig lunch.  Att låna hem över en helg är minimum tänker jag. Det är ju sin egen uppfattning som är det viktiga och inte min. En person i tråden har ju Zoe med snabbladdare hemma och trivs med det, jag hade aldrig kunnat ha det.  big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
17 oktober 2020 · 10 280 Inlägg

torpis skrev:
Satt och räknade lite för att bemöta en artikel om hur dyrt det är att köra elbil. Dom hade kommit fram till att följande resa kostade 2000kr i diesel och 5500kr i el. Jag räknade lite och fick lustigt nog omvända siffror när jag använde riktig data in. 1900kr för elbilen (ABRP är ganska nära med sina €161) och 5121kr för Volvon medräknat en del av den fläskiga skatten på 12000kr som den dras med.

Skit samma men jag tänkte bara visa tre exempel på hur det kan se ut. En smula matad av att Ioniq28 inte räcker till och att man hellre tar en Golf med nästan samma räckvidd.  Jaaaa jag vet, men så här ser det ut om man gör "Vi bilägares" resa från Stockholm till Nice.  Ni får tänka er öronproppar på Ioniq föraren och ett glas champagne i handen på Golf föraren.  Haha

ABRP är ett kraftfullt verktyg som tar hänsyn till väder, vind, dina egna preferenser osv. Du kan exempelvis knappa in hur många minuter extra ett laddstopp tar än själva laddtiden. Gör man 20stopp så blir ju ett par minuter här och där lite tid i slutänden. Allt sådant är med.

e-Niro 64kWh som svar på artikeln då jag tänker den är jämförbar mot den XC60 dom valde som dieselbil.
https://i.imgur.com/kMHBmklh.png

Min egna bil bara som referens, kolla skillnaden i tid
https://i.imgur.com/S226yvBh.png

e-Golf som iaf är väl ljudisolerad. I övrigt imponerar den inte direkt.
https://i.imgur.com/ePS3X1Kh.png

Några tankar här... Bara för att jämföra med en fossil dinosaurie (min!).

241 mil i min gamla V70N 2,4d -07 skulle innebära ~169 liter, vilket ger en kostnad på ~2359 kr (räknat med dagens dieselpris på CircleK. 13,98). Då har jag räknat på 0,7 l/mil vilket är i överkant, samt inte tagit hänsyn till att dieseln som regel är billigare på kontinenten.

241 mil i e-Niron (som väl är närmast i storlek) ser ut att vara 161€ vilket med dagens kurs (10,38) är ~1671 kr.

Skillnaden är då, enbart sett till bränslet, ~688 kr till elbilens fördel men jag behöver bara stanna för bränsle 3 gånger ~10 minuter vid c:a 65/130/195 mil. Jag slipper alltså, i teorin, 11 stopp på 25-30 minuter. Totalt ~4,5 timmar. (Självklart vet jag att man kommer stanna fler gånger än 3 på 241 mil, men om vi bara ser till bränslet nu...)

Per mil är besparingen 2,85 kr, dvs ungefär 20%, till elbilens fördel.

Så 20% mer i bränslekostnad eller ~4,5 timmar längre restid är vad man står inför. 152 kr per timme man sparar. Eller spara 152 kr per timme du stannar upp.

Jag lämnar skatt (6500 kr/år) och försäkring (3600 kr/år) utanför eftersom dom är konstanta och inte är direkt avhängiga antalet körda mil. Uträkningen tar ju inte heller hänsyn till slitage av tex däck eller värdeminskningen så det är poänglöst att blanda in enbart vissa kostnader. Utan att veta bilens totala körsträcka per år kan ej skatten räknas in i milkostnaden då den ju betalas just per år. (Eller ja, det går att bryta ner det till dagar, men dom 52 kr två dagars skatt och försäkring blir på min bil gör mycket lite till eller från i uträkningen)

Och självklart kan man även ta med i beaktande miljön osv, men nu fokuserade jag på just bränsleåtgången. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang