torpis skrev:
Satt och räknade lite för att bemöta en artikel om hur dyrt det är att köra elbil. Dom hade kommit fram till att följande resa kostade 2000kr i diesel och 5500kr i el. Jag räknade lite och fick lustigt nog omvända siffror när jag använde riktig data in. 1900kr för elbilen (ABRP är ganska nära med sina €161) och 5121kr för Volvon medräknat en del av den fläskiga skatten på 12000kr som den dras med.
Skit samma men jag tänkte bara visa tre exempel på hur det kan se ut. En smula matad av att Ioniq28 inte räcker till och att man hellre tar en Golf med nästan samma räckvidd. Jaaaa jag vet, men så här ser det ut om man gör "Vi bilägares" resa från Stockholm till Nice. Ni får tänka er öronproppar på Ioniq föraren och ett glas champagne i handen på Golf föraren. Haha
ABRP är ett kraftfullt verktyg som tar hänsyn till väder, vind, dina egna preferenser osv. Du kan exempelvis knappa in hur många minuter extra ett laddstopp tar än själva laddtiden. Gör man 20stopp så blir ju ett par minuter här och där lite tid i slutänden. Allt sådant är med.
e-Niro 64kWh som svar på artikeln då jag tänker den är jämförbar mot den XC60 dom valde som dieselbil.
https://i.imgur.com/kMHBmklh.pngMin egna bil bara som referens, kolla skillnaden i tid
https://i.imgur.com/S226yvBh.pnge-Golf som iaf är väl ljudisolerad. I övrigt imponerar den inte direkt.
https://i.imgur.com/ePS3X1Kh.png
Några tankar här... Bara för att jämföra med en fossil dinosaurie (min!).
241 mil i min gamla V70N 2,4d -07 skulle innebära ~169 liter, vilket ger en kostnad på ~2359 kr (räknat med dagens dieselpris på CircleK. 13,98). Då har jag räknat på 0,7 l/mil vilket är i överkant, samt inte tagit hänsyn till att dieseln som regel är billigare på kontinenten.
241 mil i e-Niron (som väl är närmast i storlek) ser ut att vara 161€ vilket med dagens kurs (10,38) är ~1671 kr.
Skillnaden är då, enbart sett till bränslet, ~688 kr till elbilens fördel men jag behöver bara stanna för bränsle 3 gånger ~10 minuter vid c:a 65/130/195 mil. Jag slipper alltså, i teorin, 11 stopp på 25-30 minuter. Totalt ~4,5 timmar. (Självklart vet jag att man kommer stanna fler gånger än 3 på 241 mil, men om vi bara ser till bränslet nu...)
Per mil är besparingen 2,85 kr, dvs ungefär 20%, till elbilens fördel.
Så 20% mer i bränslekostnad eller ~4,5 timmar längre restid är vad man står inför. 152 kr per timme man sparar. Eller spara 152 kr per timme du stannar upp.
Jag lämnar skatt (6500 kr/år) och försäkring (3600 kr/år) utanför eftersom dom är konstanta och inte är direkt avhängiga antalet körda mil. Uträkningen tar ju inte heller hänsyn till slitage av tex däck eller värdeminskningen så det är poänglöst att blanda in enbart vissa kostnader. Utan att veta bilens totala körsträcka per år kan ej skatten räknas in i milkostnaden då den ju betalas just per år. (Eller ja, det går att bryta ner det till dagar, men dom 52 kr två dagars skatt och försäkring blir på min bil gör mycket lite till eller från i uträkningen)
Och självklart kan man även ta med i beaktande miljön osv, men nu fokuserade jag på just bränsleåtgången.