Radion brusar

flamuren
13 oktober 2020 · 27 Inlägg

Hej,

jag har en Kia Ceed SW -2017 som jag satt i en baslåda i kopplat till originalstereon via en adapter (så inte klippt eller skarvat i några kablar). Det sitter några motstånd i adaptern för att dämpa basljudet på frontarna så jag kan vrida på max bas i enheten för att få max signal för slutsteget att plocka ifrån.
Men efter jag monterade detta (vill minnas att det började efter det iaf) så började radion brusa och brusar extra mycket vid varje baston som spelas av lådan. Det blir dock mycket bättre om jag stänger av bilen/vrider av tändningen, men lite brus är det trots allt. Och vissa radiokanaler funkar bra/bättre än andra, t.ex. mixmegapol och dom där reklamkanalerna funkar bättre, medan P3 är helt värdelöst brusigt och störigt.

Vad i hela friden kan ha hänt? Jag har lagt antennkablarna så dom inte ligger på någon annan kabel bakom stereon utan löper fritt med spelrum. Vad kan det vara för fel?

Hoppas någon har koll och kan tipsa om saker att prova. För det stör mig nå jävulskt. Blåtandsmusikspelande osv funkar 100% klockrent och rent ljud.

Brådhis * Voff voff *
13 oktober 2020 · 10 203 Inlägg

Är det möjligen någon antennförstärkare (om bilen har en så´n) som gett upp/blivit bortkopplad i samband med installationen?

Senast redigerat av Brådhis (13 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jompazx
13 oktober 2020 · 291 Inlägg

är det baslådan eller högtalarna som brusar?

flamuren
15 oktober 2020 · 27 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det möjligen någon antennförstärkare (om bilen har en så´n) som gett upp/blivit bortkopplad i samband med installationen?

hmm tror inte det sitter något sånt i antennkabeln. Jag har även dubbelkollat om antennkabeln kom i kläm när jag satte tillbaka allt, men den ligger helt fritt och inga andra kablar nära heller.

Men inget är bortkopplat utan allt sitter som original... förutom en adapter med motstånd för främre högtalare som sänker frekvenser under 100Hz och så skarvas det ut högnivåkablar i den adaptern innan motstånden. Men vanlig usb/blåtandsmusik funkar hur bra som helst så bör ju inte vara något med det heller.

Bara radion som brusar.

flamuren
15 oktober 2020 · 27 Inlägg

jompazx skrev:
är det baslådan eller högtalarna som brusar?

Omöjligt att urskilja om basen brusar... men främre högtalarna brusar iaf. Kan ta en bättre lyssning på detta såklart och se om det kommer något missljud ur subben vid radiolyssnande. Men upplevs inte som så när man kör iaf.

flamuren
20 oktober 2020 · 27 Inlägg

Jag kopplade ur subwoofern helt och då slutade det brusa ur radion. Kopplade i ett nytt baskit och tog då bort remoten, och då låter det fortfarande brusfritt. Så verkar ha blivit något tokigt när jag tagit remote från originalstereon. Nya monoblocket har dock auto-on, så bör funka utan remote nu ändå.

Så problemet verkar löst.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang