Privatpoliser i trafiken är vardagshjältar.

Vibben
21 oktober 2020 · 3 Inlägg

Tjo.

Ska upp till Sthlm igen snart och sist så var det köbildning vid 2+1 väg p.g.a. vad som visade sig vara en olycka längre fram. En sån där köbildning som tydligt och klart ej är ett resultat av ett långsamt fordon fram som man kan köra om. Efter en tid av folk som körde om på vänster sida av vägen var vi ett gäng som blockerade båda filer i mitten och trafiken flöt då på bättre.


Olika forum har haft den här diskussionen flera gånger:

https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila … i-trafiken

http://forum.odla.nu/index.php?s=817fae … &st=20

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ … 59412.html


Men diskussionen brukar fastna i sidospår och cirkelargument kring blixtlåsprincipen och halmgubbar åt båda hållen, även om vissa av dem kanske inte bara är gjorda av strå.



Har funderat på det här lite hela dagen inför resan/flytten och vill ta upp det till diskussion då jag i princip anser mig vara säker på min sak och vill mana fler till att göra detta. Men finns det bra motargument så är jag idel att höra



Problemformuleringen lyder kort:

Är det bättre för säkerheten och trafikens flyt om folk vid en sådan situation ej använder sig av vänsterfilen för att blixtlåsa in sig i slutet (eller mitten för den delen) av vägen utan istället håller sig i högerfilen eller i bästa fall till och med blockerar båda filerna för att tvinga andra till samma beteende?


Vad problemformuleringen  inte är:
Är det olagligt att göra detta?

- Svårt att säga beroende på ens skyldighet att underlätta för trafik och minska risken för faror. Domstolar hör dömt olika, men det är klart att polisen kan bötfälla i första fall om de ser det.


Menar du att vi ska ha 1-filiga vägar överallt i Sverige då?

- Nej.  Att hoppa mellan olika filer i flerfiliga vägar som alla leder åt samma håll för att hitta den snabbaste är bra så länge det inte görs för ofta. Det lättar ABSOLUT på trycket att ha ett jämnt flyt om du INTE planerar att trycka dig in i den segaste igen på slutet som om det vore en 2+1 väg.

______


Första frågan vi måste få löst är det här med privatpoliser. Låter så sunkigt, som någon hallvakt som håller kolla på om det är en fest i korridoren eller något liknande. Nej, det är inte samma sak.

Om vi kan så stoppar vi misshandel och våldtäkt om vi ser det. Vi agerar då som en privatpolis.
På andra sidan av skalan så säger vi också till (förhoppningsvis) om någon tränger sig i kön i en affär eller på ett tivoli, en klubb eller vad det nu kan vara.

Varför ska detta vara något annorlunda?



Nu till varför det borde vara en skyldighet att stoppa folk från att köra om i dessa situationer - nämligen att det skapar en säkrare vägmiljö med bättre flyt:


Inbromsningar som folk missar leder till olyckor.


Genom att fler ställer sig mitt i vägen så minskar möjligheten till acceleration samtidigt som man alltid har chansen att flika tillbaka in i sin egen fil om någon uppenbar dåre kör i 120. Något folk som själva tröttnar på dessa människor som kör om i vänsterfilen och hoppar ut ur höger filen helt inte har en chans att göra.


Inbromsningarna minskar också i form av "vågen" som ofta uppstår bak i en kö när folk ska in igen genom ( i bästa fall ) blixtlåsprincipen. Det finns alltid en risk att en av hundra eller fler bilar bak som blir ett offer för denna våg varje gång någon tränger sig missar den och att en mindre olycka sker.


Blixtlåsprincipen  är ett verktyg när du måste in i en fil. Det är ett bra sätt att lösa det på.
Men det finns INGET att lösa om du inte hoppar ut ur filen till att börja med. Alltså finns inte problemet som lösningen är till för om du inte beter dig på detta sättet och försöker tränga dig.


Och viktigast av allt, gällande flytet, som i slutändan är det som irriterar oss alla (både de som försöker tränga sig/argumenterar för blixthålsprincipen i dessa fall och de som sitter och väntar snällt i högerfilen): Hade alla trängt sig så hade det inte funnits något att tjäna.


Det vill säga, om båda filer skulle fyllas upp lika mycket så skulle köbildningen bli omedelbar i den vänstra filen också. Den enda effekt detta skulle få är att de i högra nu måste väja för en bil varannan gång, vilket skulle skapa en våg bakåt konstant och helt döda flytet i trafiken. De bilar som i effekt har hoppat ut från vänsterfilen skulle nu behöva hoppa in i den igen. Det är 0 vinst. 


Den enda anledningen till att det verkar fungera för den som tränger sig är att 9/10 andra inte gör det.



Därför en uppmaning:

Om du vågar och kan ta en bot när du kör lite för fort på en motorväg så våga göra det i en sån här situation också och blockera vägen i mitten så att både du och alla andra kommer fram snabbare vid en svår köbildning!

Ju fler som gör det, ju mer press på att faktiskt göra det helt lagligt också. (Just nu är det i en gråzon).
Tills dess kan du även kämpa i hovrätten om du vill och vinna som denna vardagshjälte gjorde:

http://www.trailer.se/news.php?id=6466

Senast redigerat av Vibben (21 oktober 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang