B230f går ojämnt och ryckigt

Pontus04
27 oktober · 5 Inlägg
#1

Tjenare, min b230f går otroligt ojämnt på tomgång och ryckigt när man kör, någon kunnig som vet vad det skulle kunna var börjar bli ganska less för att jag bytt bla bränslefilter, rotor och fördelare, tändstift, rengjort luftmassemätaren mm. Hittat en spricka i grenröret och avgasläckage kan det påverka så att lambdasonden ställer om på nå sätt och där av går som den gör? den har även börjat dra mycket bränsle, ska iallafall byta grenrör och avgassystem.

Utmarks-Loke
27 oktober · 3 558 Inlägg
#2

Hur är det med tändkablarna, är de bytta? Att motorn går ryckigt brukar oftast bero på tändningen. Att den drar mycket bränsle kan vara ett annat fel.

Pontus04
27 oktober · 5 Inlägg
#3

Tack! tändkablarna är inte bytta, men får ta å kolla upp det

Brådhis * Voff voff *
27 oktober · 5 662 Inlägg
#4

Du skriver att du rengjort LMM:en. Är du säker på att den är ok?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Pontus04
27 oktober · 5 Inlägg
#5

Den ser då ut som den ska, men i värsta fall får jag ta och köpa en ny, är inte så sugen på att köpa en ny med tanke på priset om de nu skulle vara något annat fel.

Brådhis * Voff voff *
27 oktober · 5 662 Inlägg
#6

Pontus04 skrev:
Den ser då ut som den ska, men i värsta fall får jag ta och köpa en ny, är inte så sugen på att köpa en ny med tanke på priset om de nu skulle vara något annat fel.

Blir det nå´n skillnad om du rycker ur kontakten till den när motorn går?

Är det LH 2.2 eller 2.4 på din bil? Har du koddosan att blinka ut koder med?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Steff240
27 oktober · 262 Inlägg
#7

Att den drar mycket bränsle beror säkert på sprickan i grenröret. Lambdan får ju liiite fel värden när den får tjuvluft därigenom hmm

Frågan är om det gör så motorn rycker och härjar? Jag tror inte det men det måste ju fixas så...
Började det jävlas samtidigt?

Pontus04
27 oktober · 5 Inlägg
#8

När man drar ut kontakten så dör den nästan men sen går den jämnt med ganska så hög tomgång, men så fort man sätter tillbaka den så börjar den gå ojämnt igen, har ingen aning om det är LH 2.2 eller 2.4 men är en  740 90 tal

Brådhis * Voff voff *
27 oktober · 5 662 Inlägg
#9

Pontus04 skrev:
När man drar ut kontakten så dör den nästan men sen går den jämnt med ganska så hög tomgång, men så fort man sätter tillbaka den så börjar den gå ojämnt igen, har ingen aning om det är LH 2.2 eller 2.4 men är en  740 90 tal

Låter som en paj LMM, men någon mer får ju gärna backa upp teorin. wink

Är det en 90-talare (90-92) så är det LH 2.4 så då kan du blinka ut felkoder. Kan vara en idé att göra innan du börjar byta delar på måfå.

EDIT: Om det nu inte är Regina...? Då är det ju mindre kul... Rent allmänt... wink

Senast redigerat av Brådhis (27 oktober )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Steff240
27 oktober · 262 Inlägg
#10

Lh2.2 från årsmodell -86 till tidiga -88or.
Lh2.4 från -88 till -90/91, därefter Regina-systemet.
Regina-systemet saknar lmm, så därför bör du då ha LH.24.

Felkodsläsaren sitter uppe vid vänster fjädertorn, ungefär vid gångjärnet till huven.
Här är en utförlig guide: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=202196

Pontus04
27 oktober · 5 Inlägg
#11

Tack för alla tips:) ska ta och kolla upp saken

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang