Köpa jetta 1984a med trasig fläkt?

Taunuus
14 november 2020 · 263 Inlägg

har inte läst allt men, trycker du full gas en gång efter du dragit ut choken/före du startar motorn? dels pumpar den in lite bränsle vilket underlättar kallstart plus att den hakar upp gasspjället lite med hjälp av chokemekanismen så den går på lite högre varv = hålls igång lättare när den är kall.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Hickan
14 november 2020 · 373 Inlägg

WurstingErik skrev:
har inte läst allt men, trycker du full gas en gång efter du dragit ut choken/före du startar motorn? dels pumpar den in lite bränsle vilket underlättar kallstart plus att den hakar upp gasspjället lite med hjälp av chokemekanismen så den går på lite högre varv = hålls igång lättare när den är kall.

Japp. Pumpar hej vilt. När jag kört bilen så den är varm, och sedan startar den igen tycker jag den är svårstartad igen. Går igång efter typ 10 sek utan choke när jag pumpar

jag hatar bilar
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 november 2020 · 17 386 Inlägg

Hickan skrev:

WurstingErik skrev:
har inte läst allt men, trycker du full gas en gång efter du dragit ut choken/före du startar motorn? dels pumpar den in lite bränsle vilket underlättar kallstart plus att den hakar upp gasspjället lite med hjälp av chokemekanismen så den går på lite högre varv = hålls igång lättare när den är kall.

Japp. Pumpar hej vilt. När jag kört bilen så den är varm, och sedan startar den igen tycker jag den är svårstartad igen. Går igång efter typ 10 sek utan choke när jag pumpar

Du fetar nog ner motorn där. Ta det lite lungt med gasen vid start. Finns det instruktionsbok? Där står hur han startar den annars. Jaka54 har ju en Audi från "förr" Han kan ha tips.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Taunuus
14 november 2020 · 263 Inlägg

i gamla instuktionsböcker brukar det stå i stil med "vid kall motor aktivera choke, tryck full gas, håll sedan halv gas tills motorn startat. vid ljummen motor tryck full gas, håll sedan 1/3 dels gas tills motorn startat"

Ford 17M "Taunus" (1967)
jaka54
15 november 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
Min gamla Audi 100 frå 89 har bränsleinsprutning (tack och lov) så den startas utan att man rör gasen (man ska alltså inte ge gas vid start). När man vrider om startnyckel på min kopplas en speciell inprutsventill på och sprayar in soppa i insugsröret ,12V spänning får insprutsventilen via solenoiden när man vrider om tändningsnyckeln! -Gissa hur jag vet det?! wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 386 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Min gamla Audi 100 frå 89 har bränsleinsprutning (tack och lov) så den startas utan att man rör gasen (man ska alltså inte ge gas vid start). När man vrider om startnyckel på min kopplas en speciell inprutsventill på och sprayar in soppa i insugsröret ,12V spänning får insprutsventilen via solenoiden när man vrider om tändningsnyckeln! -Gissa hur jag vet det?! wink

För att skiten har krånglat..?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
15 november 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
Rätt! wink

Hickan
18 november 2020 · 373 Inlägg

Mmmm... nu när jag skulle i med nya fläktremmen provade jag kupefläkten igen. Och nu ville den inte blåsa. Satt på läge 3 och snurrade med handen och då kunde man känna att den försökte snurra på fläkten. Det måste ju vara elmotorn på fläkten som är dålig

Och sen det här med volt förstår jag inte. Ska inte bilen ligga på 14 volt när den är igång? Min ligger på 12 när den är igång och 10 när bara tändningen är på enligt bilens voltmätare. Kanske är olika på olika bilar. Ingen aning

Senast redigerat av Hickan (18 november 2020)

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
18 november 2020 · 5 814 Inlägg

Hickan skrev:
Och sen det här med volt förstår jag inte. Ska inte bilen ligga på 14 volt när den är igång? Min ligger på 12 när den är igång och 10 när bara tändningen är på

Om det är direkt på batteriet är det väldigt tomt. Du borde sätta på en vanlig batteriladdare typ en halv dag till det är riktigt fullt, sedan mäta igen. Om du mäter spänningen någon annanstans, långt från batteriet, kan det vara normal spänning på grund av spänningsfall till mätpunkten.

Hickan
18 november 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Hickan skrev:
Och sen det här med volt förstår jag inte. Ska inte bilen ligga på 14 volt när den är igång? Min ligger på 12 när den är igång och 10 när bara tändningen är på

Om det är direkt på batteriet är det väldigt tomt. Du borde sätta på en vanlig batteriladdare typ en halv dag till det är riktigt fullt, sedan mäta igen. Om du mäter spänningen någon annanstans, långt från batteriet, kan det vara normal spänning på grund av spänningsfall till mätpunkten.

Jag har laddat batteriet nyligen. Kan hända att mätaren stog ännu lägre då, minns inte riktigt

jag hatar bilar
uhlin
18 november 2020 · 2 831 Inlägg

Med bilen igång ska spänningen va ca 13.8 volt. Är den bara 12 volt laddar den inte. Förmodligen kolen i generator som är slitna, ev def generator.

Utmarks-Loke
18 november 2020 · 5 814 Inlägg

Men om spänningen ökar från 10 till 12 volt när man startar motorn så laddar den ju lite i alla fall.

Hickan
18 november 2020 · 373 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Men om spänningen ökar från 10 till 12 volt när man startar motorn så laddar den ju lite i alla fall.

Det tänkte jag också. Men sen visar ju mätaren 10 volt med bilen av och fulladdat batteri? Kan det inte vara så att mätaren visar 2 volt fel då? För har ju för låg volt både med bilen av och på. Eller som du sa- spänningsfall

jag hatar bilar
uhlin
18 november 2020 · 2 831 Inlägg

Testa med en multimeter och mät på batteripolerna och se vad resultatet blir då.

Hickan
26 november 2020 · 373 Inlägg

Igår när jag var ute och körde en sväng märkte jag att om man trycker gasen i botten från 2000 varv hoppar den upp till 3500 varv och går i friläge typ. Lättar jag lite på gasen går den som vanligt och börjar driva igen. Vid sakta accelerationer är det inga problem.  Dåliga lameller? Olja på lamellerna? Tror ni jag kommer kunna köra runt såhär eller kommer det snabbt bli värre?

jag hatar bilar
uhlin
26 november 2020 · 2 831 Inlägg

Tar kopplingen väldigt högt? Så gott som längst upp då du släpper pedalen? 

Gissar på det och dåliga lameller, kör du lugnt så kanske du kan åka ett tag.... Eller kanske inte.

Hickan
26 november 2020 · 373 Inlägg

uhlin skrev:
Tar kopplingen väldigt högt? Så gott som längst upp då du släpper pedalen? 

Gissar på det och dåliga lameller, kör du lugnt så kanske du kan åka ett tag.... Eller kanske inte.

Hmm. Ja den tar rätt högt.

jag hatar bilar
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 november 2020 · 17 386 Inlägg

uhlin skrev:
Tar kopplingen väldigt högt? Så gott som längst upp då du släpper pedalen? 

Gissar på det och dåliga lameller, kör du lugnt så kanske du kan åka ett tag.... Eller kanske inte.

Det beror helt på hur man kör. Kan hålla i 2 veckor eller ett år. Förslagsvis kan man slacka lite på kopplingsvajern och se om det hjälper. Så den inte bara är feljusterad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hickan
26 november 2020 · 373 Inlägg

Hybrid_ skrev:

uhlin skrev:
Tar kopplingen väldigt högt? Så gott som längst upp då du släpper pedalen? 

Gissar på det och dåliga lameller, kör du lugnt så kanske du kan åka ett tag.... Eller kanske inte.

Det beror helt på hur man kör. Kan hålla i 2 veckor eller ett år. Förslagsvis kan man slacka lite på kopplingsvajern och se om det hjälper. Så den inte bara är feljusterad.

Ja då är det väl bara och köra tills man blir strandsatt då. Slänger ner en bogserlina wink

Verkar ju inte vara allt för krångligt att åtgärda när det väl är dags. Man verkar kunna komma åt lamellerna underifrån till skillnad från min saab v4

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang