El vs Plug In/laddhybrid vs hybrid ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 november 2020 · 17 470 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Vad det gäller det där med så kallad "räckviddsångest" så tänker jag att jag själv skulle jag ha lite svårt att känna mig trygg med att kunna lita på att de "snabbladdarstop" som jag planerat in på långresan, verkligen kan erbjuda kö och problemfria ladd stationer, till elbilen. Speciellt om man har otåliga och hungriga barn/barnbarn i bilen som inte vill ha annat än köttbullar och mos att äta. Då gäller det ju att passande snabbladdnings stationer verkligen är kö fria och fungerande.

Jag kan förstå frågeställningen, men för mig som kört elbil många år nu så är det tvärt om. Som sagt så är det alltid ett gissel att få tag i räckvidd till bensinbilen.

Många mackar läggs ner eller tas bort. Jag tankar med app och på ST1.(har inte med mig visa kortet, blippar med min klocka) Förra midsommaren höll jag på att få tillbringa ofrivilligt i Älmhult då det inte gick att få tag på räckvidd i stan!! Enda kvarvarande ST1 funkade inte och ingen mack som hade betalning över disk.

ST1 på väg att grävas upp
https://i.imgur.com/YE7OOnV.png

Även statoil i Ljungbyporten ser ut som ett slagfält med avstängda pumpar. Vet inte vad de pysslar med där mer än att det är ett jättehål i marken.

Var och hämtade en värmepump i Gränna hör om dagen efter jobbet(Ioniq och släpvagn). Stannade i Värnamo då jag behövde kissa. Det fanns flera olika ultrasnabba laddare fria från olika operatörer men bensinmacken såg ut som kriget. Det var bilar över allt. Påminde om nån nattligt race. Jag tänkte vad gör dom liksom? Men det var helt enkelt "kö" med 4-5bilar från varje håll som skulle in och tanka.  Helt sjukt.

https://i.imgur.com/qgxZVWo.jpg

Fast att jämföra ett(!) bensinbolags stationer mot alla laddningsställen är ju en rätt skev jämförelse. smile

Jag tankar min dieselbil på den mack som råkar vara närmast när det är dags och jag har aldrig haft några som helst problem att få tag på bränsle varken här eller tex när jag körde till England eller södra Tyskland. (Dessutom kommer jag 90+ mil per tank.) Har inte heller stått i kö vad jag kan minnas för att tanka. Men även om pumpen vore upptagen så handlar det om några minuter på sin höjd och sedan är man klar.

Jag är inte emot elbilar som sagt, men lika lite som man ska fabricera problem för dom, lika lite ska man fabricera fördelar. wink

Sant. Aldrig haft kö vid pumpen vad jag vet. Dessutom går vår dieselbil över 140 mil på en tank så ner till Tyskland, tanka och åka hem igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
12 november 2020 · 1 451 Inlägg

Vårt läge är det här -

Vi har en Prius + 2017 hybrid som vi är nöjda med (skulle gärna kunna kört den mer på el dock) som vi mest använder till längre resor och som dotterns rulllstolstransportör. Bekväm och ganska snål. Vi har kört den i två år 12 dec i år och då har den dragit 5.06 l /100km blandad körning enligt vår "Fuelio" app mätt vid (oftast samma) pump. Ganska bra för en såpas stor (ingen racer dock) bil (7 sätes modell).
Vi har även en Prius Plug In 2015 (första gen PHEV) som vi oxå är ganska nöjda med men vi hade dock gärna kunnat köra längre på sladdladdad el. Den bilen används mest som en och två personers transportör men man kan få med rullstolen om man tar av hjulen på rullen. Även den går snålt. Vi har kört den i snar ett och ett halvt år och då visar samma "fuelio"app 3.46 l /100km blandad körning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-0827e9af2fcfab498d979d69b23b5a46.jpg


Skall erkänna att vi kör ganska snällt och sällan fortare än 110 km/h.

Förmodligen skulle det vara bäst för vår ekonomi att behålla båda bilarna men jag har nördat in lite på att köra så snålt som möjligt, varför jag kollar och funderar på lite olika bil varianter.

Vi skulle, som sagts ovan, klara det mesta av vår vardagskörning på enbart el med en bil som gick 5+ mil på en laddning så en plug in som klarade detta skulle ju funka för oss , som tex Prius PHEV 2017-2020 som ju är väldigt snål på förbrukningen och värmer bilen med "värmepump" . Det går även att få med rullstolen i den om man tar av hjulen på rullen men... är ganska låg i in/ur steget eller Kia Niro PHEV som ju är högre och bekvämare och med mer utrustning med plus paket 2 och i den går det att få med rullstolen utan att ta av hjulen men Niron värmer bilen på bensin.

Tanken vore isf att byta vår Prius PHEV 2015 mot någon av dessa, och även behålla vår Prius + 2017.

eller
Att byta vår Prius PHEV 2015 mot en demo/bättre begagnad Kia e Soul eller möjligen e Niro. Båda dessa klarar att lasta rullstolen utan att ta av hjulen på rullen men då finns det ingen plats till övrigt bagage, varför det skulle vara svårt att enbart ha någon av dem som "enda bil".

Har även testkört vår äldsta dotters ganska nyinförskaffade Nissan Leaf 40 kwh N connecta och den är ju faktiskt ganska fin att köra men den går inte att lasta med rullstolen även om man tar av hjulen på rullstolen pga den stora puckel som blir när man fäller baksätena, så den skulle ju isf får fungera som enbart personfraktare. Fördelen med dem är ju att de faktiskt finns för ca 270-290. 000 sek hos handlare.

Ett annat alternativ vore att skaffa en Toyota RAV 4 plug in/laddhybrid som går 7.5 mil enl. WLTP på en sladdladdning och värmer med "värmepump". Den lastar även rullstolen med lätthet och ger utrymme över, så en sådan skulle vi klara som "enda bil". Den är ju dessutom såpass kostbar 5-600.000 sek så då hade vi varit tvugna att byta in båda våra nuvarande bilar.

Senast redigerat av KenthIJ (12 november 2020)

torpis Forummoderator
12 november 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Fast att jämföra ett(!) bensinbolags stationer mot alla laddningsställen är ju en rätt skev jämförelse. smile

Jag tankar min dieselbil på den mack som råkar vara närmast när det är dags och jag har aldrig haft några som helst problem att få tag på bränsle varken här eller tex när jag körde till England eller södra Tyskland. (Dessutom kommer jag 90+ mil per tank.) Har inte heller stått i kö vad jag kan minnas för att tanka. Men även om pumpen vore upptagen så handlar det om några minuter på sin höjd och sedan är man klar.

Jag är inte emot elbilar som sagt, men lika lite som man ska fabricera problem för dom, lika lite ska man fabricera fördelar. wink

För det första jag vet. Men det är ett faktiskt exempel utan att bända sanningen. Dummar man sig så går det utmärkt att få soppatorsk likväl som att stå med tomt batteri. Jag har pysslat med diverse olika entusiastbilar genom åren och kört väldigt många mil. Har en uppsjö av helt sjuka exempel som är helt från verkligheten i trafiken. Allt från en Lamborghini som ligger och bromsar mig på 2+1väg bara för den inte orkar fortare än 300km/h till Aftonbladet som ringer 3 på natten för att köpa en film av mig på ett flygplan som flög genom södra länken i Stockholm.... ja listan är lång men man får sålla en hel del när man skall argumentera sansat i utbildande syfte.

Elbilen är alltid fulladdad på morgonen och efter jobbet (om man vill) och då är det absolut inga som helst problem. Bara att åka liksom. De mörka moln av ångest som målas upp finns helt enkelt inte om man inte dummar sig. Jag hade dock hjärtat i halsgropen ganska ofta när min dieselmaskin hostade, ryckte eller gjorde något man inte var van vid. Har fått ett och annat motorstopp med den.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
12 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Niron värmer bilen på bensin.

Låna hem en e-niro över en helg. Du har ju provat hybrid, plug in och frågar efter fler mil på el. Det är en onödigt bra bil egentligen den där e-niro. Den går snålt och har 64kWh  tillgängligt. Jag har svårt att se att du någonsin skulle komma kortare än 30mil på en laddning, förmodligen alltid 40-50mil. Finns ju även den mycket vackra(haha) e-soul  med samma drivlina om det formatet passar behoven bättre?!

På långresa kör du antagligen inte mer än 3 timmar i sträck och då har du gott om marginal kvar att hoppa över laddare eller stanna och äta där det passar.

Det går ju inte att köra snålare än trolla bort hela sopparäkningen. Kan du dessutom ladda på stan så kan du ju fylla på 50mil en gång i veckan och kapa elräkningen också.

Jag spar i häraden 4000kr i månaden på diesel/skatt. 48000kr per år som jag kan köpa glass för. På mindre än 5år är min bil betald bara i sparad diesel/skatt. Lägg på lite service på det så är den betald på 4år.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
12 november 2020 · 10 277 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Fast att jämföra ett(!) bensinbolags stationer mot alla laddningsställen är ju en rätt skev jämförelse. smile

Jag tankar min dieselbil på den mack som råkar vara närmast när det är dags och jag har aldrig haft några som helst problem att få tag på bränsle varken här eller tex när jag körde till England eller södra Tyskland. (Dessutom kommer jag 90+ mil per tank.) Har inte heller stått i kö vad jag kan minnas för att tanka. Men även om pumpen vore upptagen så handlar det om några minuter på sin höjd och sedan är man klar.

Jag är inte emot elbilar som sagt, men lika lite som man ska fabricera problem för dom, lika lite ska man fabricera fördelar. wink

För det första jag vet. Men det är ett faktiskt exempel utan att bända sanningen. Dummar man sig så går det utmärkt att få soppatorsk likväl som att stå med tomt batteri. Jag har pysslat med diverse olika entusiastbilar genom åren och kört väldigt många mil. Har en uppsjö av helt sjuka exempel som är helt från verkligheten i trafiken. Allt från en Lamborghini som ligger och bromsar mig på 2+1väg bara för den inte orkar fortare än 300km/h till Aftonbladet som ringer 3 på natten för att köpa en film av mig på ett flygplan som flög genom södra länken i Stockholm.... ja listan är lång men man får sålla en hel del när man skall argumentera sansat i utbildande syfte.

Elbilen är alltid fulladdad på morgonen och efter jobbet (om man vill) och då är det absolut inga som helst problem. Bara att åka liksom. De mörka moln av ångest som målas upp finns helt enkelt inte om man inte dummar sig. Jag hade dock hjärtat i halsgropen ganska ofta när min dieselmaskin hostade, ryckte eller gjorde något man inte var van vid. Har fått ett och annat motorstopp med den.

Jag vet faktiskt inte riktigt egentligen vart du vill komma med hela första stycket? smile Men planet och Lambon lät ju kul iaf. smile

Mycket möjligt att elbilen är fulladdad varje gång du behöver den. Min poäng var bara att ditt resonemang om att det skulle vara krångligt med fossilbil pga ST1 har ett dåligt utbyggt nät av mackar var lite tveksamt... I synnerhet om man gör jämförelsen mot alla(!) laddstationer. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
13 november 2020 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Mycket möjligt att elbilen är fulladdad varje gång du behöver den. Min poäng var bara att ditt resonemang om att det skulle vara krångligt med fossilbil pga ST1 har ett dåligt utbyggt nät av mackar var lite tveksamt... I synnerhet om man gör jämförelsen mot alla(!) laddstationer. wink

Ja, men utan erfarenhet av elbil är du helt säker på att jag har fel. Tycker det är svajigt.

Det är liksom inte så att det jättefå laddmöjligheter även om varje punkt har få uttag så att säga. Det växer ju med tiden och det växer fort.

Tänk att du skall köra Malmö-Göteborg och tillbaka. Det är 27mil, min bil går en dag som denna kanske 20mil på motorvägen. Jag behöver alltså ladda en gång på vägen, tidigast efter 7mil följaktligen. Det finns säkert ett 20tal olika alternativ varav flera gratis, bland annat Halmstad eller Falkenberg.


Detta är bara snabbladdare
https://i.imgur.com/dgiJh2dl.png

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
13 november 2020 · 1 451 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Mycket möjligt att elbilen är fulladdad varje gång du behöver den. Min poäng var bara att ditt resonemang om att det skulle vara krångligt med fossilbil pga ST1 har ett dåligt utbyggt nät av mackar var lite tveksamt... I synnerhet om man gör jämförelsen mot alla(!) laddstationer. wink

Ja, men utan erfarenhet av elbil är du helt säker på att jag har fel. Tycker det är svajigt.

Det är liksom inte så att det jättefå laddmöjligheter även om varje punkt har få uttag så att säga. Det växer ju med tiden och det växer fort.

Tänk att du skall köra Malmö-Göteborg och tillbaka. Det är 27mil, min bil går en dag som denna kanske 20mil på motorvägen. Jag behöver alltså ladda en gång på vägen, tidigast efter 7mil följaktligen. Det finns säkert ett 20tal olika alternativ varav flera gratis, bland annat Halmstad eller Falkenberg.


Detta är bara snabbladdare
https://i.imgur.com/dgiJh2dl.png

Finns det gratis snabbladdning i Falkenberg och Halmstad eller menar du 22 kWh ?

Vet att det finns flera gratis 22 kWh i Varberg men vet inga i Falkenberg.

Senast redigerat av KenthIJ (13 november 2020)

torpis Forummoderator
13 november 2020 · 10 572 Inlägg

2014 så höll jag med dig!! Absolut! (CHAdeMO innebär snabbladdare)
https://i.imgur.com/67LHvwq.png

Redan 2017 var det en markant skillnad!
https://i.imgur.com/kEFIcqc.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
13 november 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Vet att det finns flera gratis 22 kWh i Varberg men vet inga i Falkenberg.

Yes, gratis 50kW DC på Lidl, en i Halmstad och 2st i Falkenberg. (Tänk även på att 22kW stolpar är bara en AC-strömkälla. Du laddar ofta mycket saktare där Nissan leaf max 6.6kW etc)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
13 november 2020 · 1 451 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:
Vet att det finns flera gratis 22 kWh i Varberg men vet inga i Falkenberg.

Yes, gratis 50kW DC på Lidl, en i Halmstad och 2st i Falkenberg. (Tänk även på att 22kW stolpar är bara en AC-strömkälla. Du laddar ofta mycket saktare där Nissan leaf max 6.6kW etc)

Tackar för tips (även om jag inte kan använda dem till vår nuvarande Plug In)

Senast redigerat av KenthIJ (13 november 2020)

Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 277 Inlägg

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Mycket möjligt att elbilen är fulladdad varje gång du behöver den. Min poäng var bara att ditt resonemang om att det skulle vara krångligt med fossilbil pga ST1 har ett dåligt utbyggt nät av mackar var lite tveksamt... I synnerhet om man gör jämförelsen mot alla(!) laddstationer. wink

Ja, men utan erfarenhet av elbil är du helt säker på att jag har fel. Tycker det är svajigt.

Det är liksom inte så att det jättefå laddmöjligheter även om varje punkt har få uttag så att säga. Det växer ju med tiden och det växer fort.

Tänk att du skall köra Malmö-Göteborg och tillbaka. Det är 27mil, min bil går en dag som denna kanske 20mil på motorvägen. Jag behöver alltså ladda en gång på vägen, tidigast efter 7mil följaktligen. Det finns säkert ett 20tal olika alternativ varav flera gratis, bland annat Halmstad eller Falkenberg.


Detta är bara snabbladdare
https://i.imgur.com/dgiJh2dl.png

Du missar än en gång min poäng... smile Jag tar det igen:

Om du ska jämföra mängden laddstationer mot mängden fossilmackar och komma med argumentet att det är krångligt att hitta fossilmackar så anser jag att du borde jämföra alla fossilmackar mot alla laddstationer. Inte alla laddstationer mot en kedja fossilmackar...

Och för att lugna dina nerver lite, jag skrev redan i första inlägget att jag inte på något sätt är emot elbilar. Tvärtom, jag gillar dom. Men man kan faktiskt gilla båda lägren, man behöver inte välja ben att stå på och se den andra som fienden. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
13 november 2020 · 1 451 Inlägg

Brådhis skrev:

torpis skrev:

Brådhis skrev:
Mycket möjligt att elbilen är fulladdad varje gång du behöver den. Min poäng var bara att ditt resonemang om att det skulle vara krångligt med fossilbil pga ST1 har ett dåligt utbyggt nät av mackar var lite tveksamt... I synnerhet om man gör jämförelsen mot alla(!) laddstationer. wink

Ja, men utan erfarenhet av elbil är du helt säker på att jag har fel. Tycker det är svajigt.

Det är liksom inte så att det jättefå laddmöjligheter även om varje punkt har få uttag så att säga. Det växer ju med tiden och det växer fort.

Tänk att du skall köra Malmö-Göteborg och tillbaka. Det är 27mil, min bil går en dag som denna kanske 20mil på motorvägen. Jag behöver alltså ladda en gång på vägen, tidigast efter 7mil följaktligen. Det finns säkert ett 20tal olika alternativ varav flera gratis, bland annat Halmstad eller Falkenberg.


Detta är bara snabbladdare
https://i.imgur.com/dgiJh2dl.png

Du missar än en gång min poäng... smile Jag tar det igen:

Om du ska jämföra mängden laddstationer mot mängden fossilmackar och komma med argumentet att det är krångligt att hitta fossilmackar så anser jag att du borde jämföra alla fossilmackar mot alla laddstationer. Inte alla laddstationer mot en kedja fossilmackar...

Och för att lugna dina nerver lite, jag skrev redan i första inlägget att jag inte på något sätt är emot elbilar. Tvärtom, jag gillar dom. Men man kan faktiskt gilla båda lägren, man behöver inte välja ben att stå på och se den andra som fienden. smile

Jag känner mig oxå ganska övertygad om att det finns fler fossilmackar än laddstationer, kan möjligen skilja väldigt lokalt. Sedan går det ju betydligt snabbare att "ladda" fossilbränsle. Vill även jag förtydliga att jag gillar el (och även plug in/hybrid) bilar.

Tycker oxå att det är jättebra att antalet el laddstaioner ökar.

Finns det fler Tessla laddare än "vanliga" laddställen i Sverige ?

Senast redigerat av KenthIJ (13 november 2020)

KenthIJ
13 november 2020 · 1 451 Inlägg

Vi brukar åka till Idre ett par ggr per år . (Blev ju inget i år pga Covid 19)

Brukar åka tillsammans med äldsta dottern och hennes familj så vi behöver två (ibland tre ifall sonen med fam. Skall med) bilar. Vi har 58 och dottern 68 mil dit och dottern har precis införskaffat en Leaf 40 kWh så om vi också skulle ha elbil så blir det ju två bilar som behöver laddas utmed vägen .
Vi brukar stanna och äta i Vålberg så där skulle man ju kunna ladda i någon timma men … där finns bara en laddare och eftersom vi brukar åka i semester /skollovtid så är det ju ganska mycket (el) bilar i rörelse. Dessutom får ju laddaren inte vara trasig/ur funktion

Kan inte låta bli att få lite ”räckviddsångest” då men… jag kanske tänker fel.

Har kollat på uppladdning.nu och det verkar finnas snabbladdare (fast bara en på vart ställe) i Mellerud, Åmål, Säffle, Vålberg, Sunne, Torsby, Malung och Sälen utmed vägen. Vi brukar fika och gå på toa ca 20-30 min  i Mellerud och Malung samt mat och kisspaus i ca 60 min i Vålberg.

Sedan gäller det ju att de två  22 kWh  laddplatserna i själva Idre fjäll funkar och är lediga

Senast redigerat av KenthIJ (13 november 2020)

Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 277 Inlägg

KenthIJ skrev:
Vi brukar åka till Idre ett par ggr per år . (Blev ju inget i år pga Covid 19)

Brukar åka tillsammans med äldsta dottern och hennes familj så vi behöver två (ibland tre ifall sonen med fam. Skall med) bilar. Vi har 58 och dottern 68 mil dit och dottern har precis införskaffat en Leaf 40 kWh så om vi också skulle ha elbil så blir det ju två bilar som behöver laddas utmed vägen .
Vi brukar stanna och äta i Vålberg så där skulle man ju kunna ladda i någon timma men … där finns bara en laddare och eftersom vi brukar åka i semester /skollovtid så är det ju ganska mycket (el) bilar i rörelse. Dessutom får ju laddaren inte vara trasig/ur funktion

Kan inte låta bli att få lite ”räckviddsångest” då men… jag kanske tänker fel.

Har kollat på uppladdning.nu och det verkar finnas snabbladdare (fast bara en på vart ställe) i Mellerud, Åmål, Säffle, Vålberg, Sunne, Torsby, Malung och Sälen utmed vägen. Vi brukar fika och gå på toa ca 20-30 min  i Mellerud och Malung samt mat och kisspaus i ca 60 min i Vålberg.

Sedan gäller det ju att de två  22 kWh  laddplatserna i själva Idre fjäll funkar och är lediga

Det är egentligen där min räckviddsångest också skulle hamna. Oron för att (den enda) laddaren (inom räckvidden) ska vara trasig halvvägs till tex fjällen. Vad gör man då? På en fossilbil häller man i från en dunk i värsta fall, men man vill ju inte köpa ett elverk och släpa med sig. wink Låna ett vägguttag på fossilmacken?

Senast redigerat av Brådhis (13 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 november 2020 · 17 470 Inlägg

Jag har sagt det förr och nämner det igen: Undrar när den första servicebilen/bärgaren med ett rejält elverk monterat dyker upp? De kan ju ta en rejäl slant för att ladda upp en elbil istället för att bärga den som sista alternativ.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 277 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag har sagt det förr och nämner det igen: Undrar när den första servicebilen/bärgaren med ett rejält elverk monterat dyker upp? De kan ju ta en rejäl slant för att ladda upp en elbil istället för att bärga den som sista alternativ.

Hur mycket krävs egentligen av elverket och hur länge måste man stå och ladda? Alltså, hur litet elverk skulle en bärgare behöva ha med sig för att kunna tillgodose detta? Dock är nog det rimligaste att bärga till närmaste fungerande laddare (ingår detta i försäkringen/assistansen?). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
15 november 2020 · 1 451 Inlägg

Såg i annan tråd att det togs upp det där mad kallstarters negativa inverkan på bensinmotorer.

Tänker att det borde vara bättre med Plug In bil som har "värmepump" och som inte värmer bilen på bensin, typ Toyota RAV 4 PHEV och Prius 2017-2020 PHEV. Borde väl oxå vara bättre om bilen har motor/block värmare eller tänker jag fel?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 470 Inlägg

KenthIJ skrev:
Såg i annan tråd att det togs upp det där med kallstarters negativa inverkan på bensinmotorer.

Tänker att det borde vara bättre med Plug In bil som har "värmepump" och som inte värmer bilen på bensin, typ Toyota RAV 4 PHEV och Prius 2017-2020 PHEV. Borde väl oxå vara bättre om bilen har motor/block värmare eller tänker jag fel?

Du tänker rätt. När bilen går på el och har värmepump så går inte bensinmotorn utan startar först när den behövs och driver då bilen, den blir varm.

Sen när det kommer till motorvärmare så är blockvärmare rätt kass. Ineffektiv. Fast nya bilar har ett hål i motorblocket där man kan montera en riktig värmare som sitter på rätt plats.

När storkunder köper plugin-bilar så väljer de ofta att montera bensinvärmare. Jag vet inte hur detta påverkar förbrukningen överlag men en EB på 5kW värmer oftast upp bilen/motorn på 5-8 minuter. Dock dyrt tillbehör så räkna hem det innebär inte bara förbrukning utan även motorns kondition över en tidsperiod.

KIA ska koppla in sina batterier på värmepumpssystemet i kommande releaser.

https://elbilen.se/nyheter/ny-varmepump … -rackvidd/

Artikeln verkar vara lite vinklad så ta den med en nypa salt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
15 november 2020 · 1 451 Inlägg

De senaste månaderna har jag testat att köra vår Prius Plug In 2015 , som inte har någon värmepump och värmer alltså bilen på bensin, utan att sätta på ACn om yttertempen ligger mellan 10/12 C och 20 C (måste dock ha stängt av ACn innan jag stannar bilen vid körtillfället innan) och det är något sånär torrt väder . Detta utan några komfort förluster enligt mig. Sätter dock på stolsvärmen. Då går inte bensinmotorn igång alls och jag har kunnat köra mellan 18-21 km på sladdladdad el, beroende på ute temp. Under 10 C  och över 20 C behövs dock ACn för värme /kyla och för att mota bort imma.

Tänker att det borde funka likadant med tex en Kia Niro Plug In som ju då borde kunna gå bortåd 50 km på en sladdladdning, utan att bensinmotorn går igång. Niron har väl dessutom rattvärme.

Senast redigerat av KenthIJ (15 november 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 470 Inlägg

KenthIJ skrev:
De senaste månaderna har jag testat att köra vår Prius Plug In 2015 , som inte har någon värmepump och värmer alltså bilen på bensin, utan att sätta på ACn om yttertempen ligger mellan 10/12 C och 20 C (måste dock ha stängt av ACn innan jag stannar bilen vid körtillfället innan) och det är något sånär torrt väder . Detta utan några komfort förluster enligt mig. Sätter dock på stolsvärmen. Då går inte bensinmotorn igång alls och jag har kunnat köra mellan 18-21 km på sladdladdad el, beroende på ute temp. Under 10 C  och över 20 C behövs dock ACn för värme /kyla och för att mota bort imma.

Tänker att det borde funka likadant med tex en Kia Niro Plug In som ju då borde kunna gå bortåd 50 km på en sladdladdning, utan att bensinmotorn går igång. Niron har väl dessutom rattvärme.

AC:n? Du stänger inte av hela klimatanläggningen då?
Jodå, har provat att köra Niro plugin med helt avstängd klimat (Tryckt på OFF-knappen). Då startar inte bensinmotorn. Fast man får ha ett fönster lite öppet för luftens skull. I dagsläget med regn och 8-10 grader så fungerar det inte så bra.  Inga problem att komma över 40 km på en laddning då. Mer har jag inte ToR jobbet.

Alla Kia har rattvärme som standard.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang