Tankarmatur

Razmuzz framskärm
15 november 2020 · 67 Inlägg

Hallå igen! Tänkte beställa ny tankarmatur till min volvo 245 b21 förgasare, men såg igår när jag tittade på den att returslangen va igen pluggad, kan de va för att de sitter en bränsle pump inne i motorrummet? För den är ju ihop med förgasaren, eller har de någon betydelse att returen till tankarmaturen är pluggad? Känns ju inte som de har påverkat bilen något alls. Skulle verkligen vara tacksam för svar här nu! 😁

Senast redigerat av Razmuzz (15 november 2020)

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Utmarks-Loke
15 november 2020 · 5 836 Inlägg

Förgasarmotorer hade ofta ingen retur, de pumpade bara fram den mängd bensin de behövde

Razmuzz framskärm
15 november 2020 · 67 Inlägg

Aja så då kan jag beställa en ny då o så bara plugga igen de hålet ? 😁

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Utmarks-Loke
15 november 2020 · 5 836 Inlägg

Antar det, jag vet inte riktigt. Jag har aldrig grejat med tankarmaturen på en 240 faktiskt, just den har fungerat på alla volvo jag haft

simlar
15 november 2020 · 5 525 Inlägg

Alla 240 med A-motor kör returlöst medan alla armaturer är förberedd för retur.

Så bara hinka i ny armatur och plugga smile

Vet inte hur gammal bil du har men vet att åtminstone 1975 har en annnan tank och annan tankarmatur än dom nyare.
Har för mig det är -81 nya tanken kom som då är samma upp till -93.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hilmer
15 november 2020 · 1 779 Inlägg

Vet inte hur utbudet ser ut idag, men tänk på att du ska ha en tankarmatur utan pump.
De med pump är avsedda för insprutare.
A-motorerna har ingen returledning.
Förbered gärna bytet redan nu med att dränka in kransen vid armaturen med rostlösare, de rostar och kan sitta ordentligt om det vill sig illa! Använd mässingsdorn eller liknande för att slå loss kransen, detta för att det inte ska bildas gnistor.

Razmuzz framskärm
16 november 2020 · 67 Inlägg

Okej, tack så mycket för hjälpen !😁

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Razmuzz framskärm
16 november 2020 · 67 Inlägg

Glömde fråga vart man kan hitta en sån utan pump ? Har försökt leta men hittar ingen exakt t den modellen 😔

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
simlar
16 november 2020 · 5 525 Inlägg

http://www.motoroldies.se/Shopp/index.p … el=1367254

Denna är enda helt nya till förgasarmotor jag hittar.

Annars bättre begagnad på skroten eller av någon som skrotat ner en förgasar 240.
Har själv aldrig varit med om en 240 tankarmatur som varit dålig.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hilmer
16 november 2020 · 1 779 Inlägg

simlar skrev:
http://www.motoroldies.se/Shopp/index.php?menuitem=200&Modell=240&artikel=1367254

Denna är enda helt nya till förgasarmotor jag hittar.

Annars bättre begagnad på skroten eller av någon som skrotat ner en förgasar 240.
Har själv aldrig varit med om en 240 tankarmatur som varit dålig.

Det var inte dåligt vad dom kan ta betalt för något så enkelt!?

Det var mer regel än undantag (redan för 15-20 år sedan) att de rostar av där rören går in/ut ur locket, det samlas en hel del skit där och inte lär det väl ha blivit bättre sen dess!

simlar
16 november 2020 · 5 525 Inlägg

Hilmer skrev:

simlar skrev:
http://www.motoroldies.se/Shopp/index.php?menuitem=200&Modell=240&artikel=1367254

Denna är enda helt nya till förgasarmotor jag hittar.

Annars bättre begagnad på skroten eller av någon som skrotat ner en förgasar 240.
Har själv aldrig varit med om en 240 tankarmatur som varit dålig.

Det var inte dåligt vad dom kan ta betalt för något så enkelt!?

Det var mer regel än undantag (redan för 15-20 år sedan) att de rostar av där rören går in/ut ur locket, det samlas en hel del skit där och inte lär det väl ha blivit bättre sen dess!

Då måste bilarna här uppe i norra landet vara väldigt förskonade från det då inte ens min tankarmatur från 1975 var det minsta rostig.
Inre heller alla andra ca 10st 240 som passerat mina ögon har haft sönderrostad armatur trots att både golv och trösklar varit bortrostade på vissa.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang