Volvo Amazon, totalslaktning och ombyggnad.

Total ombyggnad av en sliten amazon från 65. B18 bytes till B230, upphängning görs om, skärmar plåtbreddas och så vidare.
  • 83 Följare
  • 81 832 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 april
MrCrankyface
11 februari · 461 Inlägg

Kan bjuda på den här också. Skulle modifiera ramen till engelska hjulet och lyckades svetsa fast den i skruvstädet. lol
Ska nog ta och rengöra/byta visiret på svetshjälmen, börjar bli dags uppenbarligen. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-00d3f327e728a5d6d2eb14c2fe7d9614.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
16 februari · 461 Inlägg

Funderat fram och tillbaka hur fan jag skulle fortsätta med torpedväggen, slutade väl med att jag tror det blir lättare om jag börjar på kardantunneln och ser vart saker naturligt vill mötas.
Fick ta och beställa växelspak osv för att få ett hum om hur tunneln ska se ut.
Smutsig som fan var den men fick iaf med dom mesta tillbehören, skruvar, bussningar osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e48927328d9bd8a446b5b7a890302893.jpg

Massa rengöring så var det bara klämma dit sakerna. Själva växelstaget kan nog behöva en stund med stålborste och slip men får duga för stunden.
Gråa stången som ligger emot kardanaxeln ska sitta i någon sorts bussning annars kan hela spaken röra sig fritt i höjdled.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-eb52856b87ce237b6be0e63ac6ddc02e.jpg

Lekte lite med 20x20 rör och fick till slut ihop detta.
Lyckades vrida till röret så det blir smalare bakåt för att passa kardantunneln senare, svårt att se men tror det kommer göra stor skillnad för plåtarbetet senare.
Växelspaksbussningen är skruvad/gängad rakt in i 20x20 röret men får nog göra något mer seriöst sen, litar inte på att 1.5 gängvarv räcker.
Tänkte först göra det i plattstång men det här blir något starkare om kardanen får för sig att sticka iväg, ska bli en snarlik "ring" i framkant vid hardyn också.
Blev lagom höjd på spaken för att kunna klämma in en shortshift om jag känner att det behövs senare.cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ff6ed2df381b6b15f5b99280be810ca9.jpg

Efter att ha suttit som en 12-åring i bilen och torrväxlat så borde jag kunna börja plåta igen över växellådan och hela vägen bak till det nya fästet/bågen jag fixat. lol
För att ha något att följa och underlätta visualiseringsprocessen började jag med en trådform, lägger lite kalla svetsar mot ramen tills jag är redo att ta loss den helt.
Ett "problem" med trådformarna är att man får verkligen tänka igenom vilken sida plåten ska formas mot, och inte råka sätta någon förstärkning på fel plats.
För att få denna att behålla formen hade jag behövt förstärka "insidan" men där är ju växellådan ... Istället har jag förstärkt utsidan och får förstärka insidan när jag har den utanför bilen för att sen ta bort dom utvändiga förstärkningarna.. Lite mer trix men vet att det kommer spara så jäkla mycket tid och energi senare.
Trådformen går bara ungefär fram till hardyskivan men formen kommer vara väldigt enkel därifrån och bak till bågen så där behövs ingen trådform.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-38cf9e88f1ff1fe0da8bbf2c8970b4e1.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
19 februari · 461 Inlägg

Efter att fått skrapa ögat på akuten(glöm inte skyddsbrillor... mad ) ...Till slut fått ut formen ur bilen och förstärkt den på ett sätt som går att använda.
Kanske borde varit mer nogrann men tror detta ska räcka för att få till plåtarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-387bba3b9dca856552aefec18e2106a6.jpg

Första plåten var ganska lätt att få till. Först en pappersmall för att kopiera konturen, rita av på en plåt, kapa och slipa till kanterna.
Sen var det några pass i sickfalsmaskinen med ett stort radiehjul och sen krympa "uppviket" för att få plåten plan igen.
Pga att konturen jag vikt upp inte är rak så blir det för mycket material i "väggen" och plåten böjde sig som en banan, men som sagt rätt enkelt att åtgärda om man har en krymp/sträck. lol
Väggen blir lite manglad pga breda och platta käftar i den maskinen så man får krympa "för mycket" och sen sick/falsa ett pass till. Då både fixas väggen till rätt form igen och plåten återgår lite. Lyckas man pricka rätt så kan man få dom två 'skavankerna' att ta ut varandra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-1cc360ccf1bb655b5d282211aea6f06f.jpg

Nu till den jävliga biten som egentligen säkert är rätt lätt.
Tanken först var nog bara att ha en svepande form men efter jag sträckte lite för mycket på mitten och fick till en sänka tyckte jag det blev rätt kul.
Nu tänker jag istället att sänkan ska fortsätta upp ovanpå tunnel, både för att få lite av ett bryt och att formen i sig blir mycket starkare.
La en del tid på bara det igår men kändes som hur jag än gjorde ville inte plåten bli rätt.
Jag tänker mig att plåten hålls sträckt som ett rep ovanför sänkan och vill därför sträcka/förlänga plåten för att ha mer material som kan "sänkas in", samma borde gälla även uppåt på plåten.
Dvs mer sträckning = mer plåt som kan forma sig mot mallen.
Har rullat som en dåre men verkar inte få till det ändå, jag TROR inte sån här plåt arbetshärdar särskilt mycket men får nog testa anlöpning om det inte hjälper med lite mer våld nästa pass.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-526dea691f1baa20d80515f7f3993fb3.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
20 februari · 461 Inlägg

Det är verkligen en hatkärlek det här med att forma plåt. lol

Provade en massa olika saker för att få till "midjan" men blev bara värre och värre. Lackade väl ur här någonstans och gav upp för dagen.
Försökte få till formen med lufthammaren men var omöjligt att få det rakt vilket resulterade i denna monstrositet. Utöver den uppenbara "snedheten" så är hela plåten bucklig och dum.
Var många tankar på att slänga biten och göra om med två separata delar men skam den som ger sig...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-92f646d7990816b89fdda9a97d685d65.jpg

Så för att försöka rädda skiten pressade jag ner en rätt djup radie i sickfalsen, med en stödbit vid sidan så plåten fick stöd nog att åka rakt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-4db9202059f68aca9f49e0736617925a.jpg

Tog sen av den värsta "kanten" åt vänster och försökte släta ut radien helt åt höger.
Steppade också till det lilla utsticket till vänster för att göra biten lite mer intressant.
Här börjar det väl se rätt OK ut men passformen bakom är riktigt kass.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f5c7158d75d428b4f6a8e63f57ff5c7e.jpg

Som sagt. Nuddar någorlunda fram och bak men inte ens i närheten i mitten. Såklart inte kritiskt att den nuddar men lite bättre än så borde väl gå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c0324086cadbc49e3d09bc58d2a4c9da.jpg

Många timmars våldande senare... lol
Fick krympa en jäkla massa till höger därav alla märken, maskinen ogillar starkt 1.25mm plåt, som dessutom blir tjockare för varje krympning..
Hade nog varit bättre att göra med värme men har inget lämpligt att värma med.
Fått gå på med sickfalsen flera gånger för att förbättre "mittlinjen" och rulla en hel del i hjulet för att släta ut skovliga/platta/ojämna ytor till följd av all bearbetning.
Till vänster och höger är det riktigt bra passform mot mallen, i centrum är den ca 1cm hög men det får helt ärligt duga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-54ce64f03b89a794782b9fbe657f56c9.jpg

Varit på och klottrat lite på golvplåten. Tanken är att jag ska steppa den men så fort det är gjort passar den inte på jiggen .. Därav får det vänta tills allt nästan är redo att sättas i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3fd3c9c8bfe1b52b39adf6a4177c5dc7.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
MrCrankyface
21 februari · 461 Inlägg

Det är riktigt kul när man märker att man blir bättre på't.. cool

Gav mig på andra sidan, pappersmallar, kapning, slipning och formning tog totalt runt 3 timmar nu och delarna är väl till 90% färdiga.
När jag fått till mittstycket ska jag se över så allt ser symmetriskt ut och justera det sista.
Fullständig symmetri blir det inte oavsett då växellådan är lite olika höger/vänster men ska iaf inte se snett ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-5d3ae4e1e91f8a7191a544fb3b3c9463.jpg

Passformen blev något bättre på denna men väldigt snarlik den andra. Så otroligt smidigt att ha en trådform att provpassa mot hela tiden och se från båda sidor eventuella problem. Det blir lite extra jobb men kan starkt rekommendera.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2aaeee457316a473ad3deaa3c209223b.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
doktorduett
21 februari · 354 Inlägg

USH ja hur många gånger har man inte suttit på akuten med skit i ögat eller svets blänk 😒
inget kul
men säger det igen...bilen blir kanon

MrCrankyface
2 april · 461 Inlägg

En hel del annat tog upp all tid men fått lite mer gjort.
Börjat kapa bort mer av stödbalken för att passa in kardan/vxllåds-tunneln, hyggligt symmetriskt ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8c01c8b2ed3e59ed2e2d00b37f3f211c.jpg

Har fått klämma in massa blandat skrot undertill för att stötta upp plåten.
Det ska in riktiga "stöd" där senare som även fanns på originalramen samt att plåtarna ska falsas så dom blir betydligt starkare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-26b3547505c3f1211af179cdb3660351.jpg

Nästa pass blev att sy ihop tomrummet mellan.
Förvånansvärt krångligt att få ihop plåtar som kan flexa, man får ingen riktigt startpunkt att utgå ifrån utan får försöka matcha ihop allt samtidigt..
Känns som det blir rätt starkt iaf, speciellt när tunneln sen går upp mot torpedväggen och kommer förstärkas ytterligare bakåt för att fånga eventuell brusten kardan/hardy.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e1f77c7734ce8a6a74b3ed8598ee9e12.jpg

Volvo Amazon "131" (1965)
Inken
3 april · 524 Inlägg

snart klart.

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang