5553
Sök

Va är det bäst passande steget till mitt ljud i bilen?

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
Hej.. jag håller på att luska ut va jag ska köpa för slutsteg till min ljudanläggning i bilen..
Jag är ny på ljudsidan.. så jag är inte så duktig.. men jag vill gärna lära mig..
Någon som kan förklara hur ett slutsteg fungerar? vilka högtalare ska kopplas in i slutsteget?
Jag har 2 st12" basar.. gas metal. och så har jag ett par 6.5 i hatthyllan och ett par 5.25 or i dörranna och ett par 4" i instrumentbrädan..
va ska jag då ha för slutsteg? basarna är 500 watt styck.. är det lite?

Förlåt om jag frågar så mycket.. men jag är inte så inne på ljudsidan än..
Mvh kimpa

Speed FMK
849 Inlägg
27 januari 2007
Vilka högtalare du ska koppla in beror på vad du köper för steg och liknande. Men jag personligen hade nog kopplat 6,5:orna och de 2 basarna på steg. Antingen köper du ett ganska kraftigt 4 kanals och har de på, eller så köper du ett monoblock för basarna och sen ett 2 kanals för 6,5orna. du kan ju även köpa et 2 kanaligt till basarna men ett mono skulle passa bättre. Kan inte rekommendera något specifikt steg, det får någon lite mer kunnig än mig göra.

5,25orna och 4"arna kan du koppla direkt på stereon.

Ligger basarna på 500w rms eller 500w peak? hur som helst är det inte lite. Mina basar här hemma dunkar på bra för mig och ligger endast på 120w rms och 250w peak.

Alla är vi nybörjare någon gång smile jag är själv ganska nybörjare på ljud men har lärt mig mycket genom att fråga. På detta forumet ska man aldrig vara rädd at fråga något. finns mycket hjälpsamt folk här.

Lycka till med ljudet!

Mvh Ludde

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
Okej:) tack för tipset.. lr tipserna:)
Jag är inte helt säker..  det står bara 500watt på kartongen
Ska kolla upp det till senare.. okej:)
Jag ska använda båda till en bandpas låda.. så det kommer nog bli ett bra tryck hoppas jag på:)

Okej.. nej man ska ju inte vara feg.. det har jag märkt me tiden:) man har lärt sig rätt så mycket på denna sida genom att fråga:)
Återigen tackar:)

Någon som vet några bra och billiga steg?

Mvh kimpa

21 761 Inlägg
27 januari 2007
Varje bas är på 250W RMS och har 4 Ohms impedans, då blir det två Ohm tillsammans vilket är en lämplig belastning för tex ett monoblock. Det finns en del prisvärda monoblock som ger runt 400-600W RMS vid 2 Ohm, tex DLS/Magnat/Mutant.

Eftersom jag vill höra ljudet framifrån så skulle jag driva framhögtalarna+instrumentbrädan med ett 4-kanals steg, baslådan med ett monoblock och låta stereon driva 6,5" i hatthyllan. Helst skulle jag även vilja ha 6,5" i framdörrarna istället, för att kunna möta upp baslådan någorlunda bra. Men då får du väl modifiera dörrsidorna en del kanske.
Senast redigerat av Drönirettab (27 januari 2007)

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Varje bas är på 250W RMS och har 4 Ohms impedans, då blir det två Ohm tillsammans vilket är en lämplig belastning för tex ett monoblock. Det finns en del prisvärda monoblock som ger runt 400-600W RMS vid 2 Ohm, texDLS/Magnat/Mutant.

Eftersom jag vill höra ljudet framifrån så skulle jag driva framhögtalarna+instrumentbrädan med ett 4-kanals steg, baslådan med ett monoblock och låta stereon driva 6,5" i hatthyllan. Helst skulle jag även vilja ha 6,5" i framdörrarna istället, för att kunna möta upp baslådan någorlunda bra. Men då får du väl modifiera dörrsidorna en del kanske.

Okej.. monoblock? jag är inte inne på ljudet än:P hehe
Mm.. men jag vill inte modifiera dörrarna så mycket..hmm så 5.25orna är perfekt:)
Tack för tipset:)

Low is a lifestyle
956 Inlägg
27 januari 2007
Jag har ett slutsteg från Alpine. dock Mono. som jag använder till min bas. men grymt bra. från V12 serien.  en MRD-M605, rekomenderar.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
Geiros skrev:
Jag har ett slutsteg från Alpine. dock Mono. som jag använder till min bas. men grymt bra. från V12 serien.  en MRD-M605, rekomenderar.

Okej:) tack för tipset:)

Vet någon nån bra sida me billiga slutsteg?smile

mvh kimpa

21 761 Inlägg
27 januari 2007
kimpan_90 skrev:
Mm.. men jag vill inte modifiera dörrarna så mycket..hmm så 5.25orna är perfekt:)

Monoblock har bara en kanal, därför kallas det för monoblock eller monoslutsteg. De slutstegen är gjorda för att driva basar. Eftersom basfrekvenserna inte brukar spela i stereo med varandra så behövs egentligen inte flera kanaler, då går det bra med ett steg som bara har en kanal ut.

Monoblock klarar oftast av att driva lägre impedanser än vad slutsteg med flera kanaler kan göra.

De steg som jag skrev om finns på www.nardik.se och www.dbakuten.se
Senast redigerat av Drönirettab (27 januari 2007)

Någon Form Av Proffs
214 Inlägg
27 januari 2007
Biltema och teknikmagasinet har rätt billiga slutsteg, ge det en chans iallafall!!

Januari 2007 Försvann 9 Meter Av Skåne!!!

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
kimpan_90 skrev:

Monoblock har bara en kanal, därför kallas det för monoblock eller monoslutsteg. De slutstegen är gjorda för att driva basar. Eftersom basfrekvenserna inte brukar spela i stereo med varandra så behövs egentligen inte flera kanaler, då går det bra med ett steg som bara har en kanal ut.

Monoblock klarar oftast av att driva lägre impedanser än vad slutsteg med flera kanaler kan göra.

De steg som jag skrev om finns på www.nardik.se och www.dbakuten.se

Okej:) nu börjar jag fatta vinkeln:)
Tackar..
För jag har införskaffat  en ny sterio oxå.. så jag kan styra mp3 om en sådan är inkopplad.. och så kan jag styra basen så jag sliper sitta me en  "fjärkontroll" och höjja och sänka basen..

Så nu ska jag kolla på brl och andra ställen.. någon som kan någon bra sida me bra priser?smile
Någon sida me tips?
mvh kimpa

Hamster
817 Inlägg
28 januari 2007
Hej!

Till basarna: monoblock
Till fram och bakdörrar: 4-kanalssteg.

Skippa 6.5orna smile

Vad är det för högtalare som sitter i bilen?
Vad har du för HU (stereo)

Jag personligen brukar köra samma märke om det går. Det är dock inget krav smile
Men köp aldrig billiga steg anser jag (alltså biltema och liknande). Om du itne vill lägga mycket penga rpå nya grejer, köp begagnat men tänk på att testa det innan köp.

Om jag ska rekommendera något (beror lite på vad du har för högtalare) så t.ex
GAS Silver 200.4 (4 kanals).
GAS Silver 2400D (digitalt monosteg)

alternativt JBL 6 kanalssteg om du vill spara plats. Dock får du inte ut lika mycket som med ett monoblock till basarna.

Om det är till mercedesen på bilden så har du väl tanken precis bakom baksätet?
Försök då att bygga en portad låda och få upp portarna genom hatthyllan genom 6.5" hålen om det går. Annars är det svårt att få in mycket/bra ljud i bilen. Köp ett kraftigt monsteg iaf.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Keller skrev:
Hej!

Till basarna: monoblock
Till fram och bakdörrar: 4-kanalssteg.

Skippa 6.5orna smile

Vad är det för högtalare som sitter i bilen?
Vad har du för HU (stereo)

Jag personligen brukar köra samma märke om det går. Det är dock inget krav smile
Men köp aldrig billiga steg anser jag (alltså biltema och liknande). Om du itne vill lägga mycket penga rpå nya grejer, köp begagnat men tänk på att testa det innan köp.

Om jag ska rekommendera något (beror lite på vad du har för högtalare) så t.ex
GAS Silver 200.4 (4 kanals).
GAS Silver 2400D (digitalt monosteg)

alternativt JBL 6 kanalssteg om du vill spara plats. Dock får du inte ut lika mycket som med ett monoblock till basarna.

Försök då att bygga en portad låda och få upp portarna genom hatthyllan genom 6.5" hålen om det går. Annars är det svårt att få in mycket/bra ljud i bilen. Köp ett kraftigt monsteg iaf.

Jo tack så mycket:)
Men jag ska införskaffa nya högtalare till framdörrarna. e är 740 orginal i dörrarna nu;) och så har jag sony eplöd 6.5 och 4" är gas
Och basarna är gas silver.. metal 12"

Och drt är en sony sterio so ska in oxå..
Vrf ska jag sikippa 6.5orna?
Menjag får inte upp ljudet genom de trånga hålerna du sitter i.. men jag ska dra upp de henom "förbandslådan" direkt upp från lådan..
Japp det blir en bandpasslåda:)
Men vrf ska de vara ett fyrkanal steg till högtalarna ifram?

Förlåt om jag frågar mycke.. men jag är ny på ljud:/

mvh kimpa

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
någon annan som vet något bra slusteg?smile någon bra säljningssida?big_smile

21 761 Inlägg
28 januari 2007
kimpan_90 skrev:

Om du vill att folk som sitter i baksätet ska höra musik och röster lika bra som du gör i framsätet så kan du ha 6,5" i hatthyllan, men om det inte brukar sitta folk i baksätet speciellt ofta så behöver det inte höras musik och röster där bak.

Vill man att all musik ska låta ungefär som vid en konsert så ska det inte komma vanlig musik från högtalare bakifrån, det är framifrån som allt ljud ska komma ifrån. Att baslådan sitter bak spelar ingen större roll därför att om man delar bort frekvenser som är högre än runt 80-100 Hz så hörs det inte att ljudet kommer bakifrån.

Så är det som jag resonerar iaf. Men det är ju du som avgör hur du tycker att ljudet får låta, flera brukar sätta tex 6x9" i hatthyllan och de tycker att det låter bra.

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
kimpan_90 skrev:

Om du vill att folk som sitter i baksätet ska höra musik och röster lika bra som du gör i framsätet så kan du ha 6,5" i hatthyllan, men om det inte brukar sitta folk i baksätet speciellt ofta så behöver det inte höras musik och röster där bak.

Vill man att all musik ska låta ungefär som vid en konsert så ska det inte komma vanlig musik från högtalare bakifrån, det är framifrån som allt ljud ska komma ifrån. Att baslådan sitter bak spelar ingen större roll därför att om man delar bort frekvenser som är högre än runt 80-100 Hz så hörs det inte att ljudet kommer bakifrån.

Så är det som jag resonerar iaf. Men det är ju du som avgör hur du tycker att ljudet får låta, flera brukar sätta tex 6x9" i hatthyllan och de tycker att det låter bra.

Stämmer helt se su säger.. men jag kommer ha folk i mitt baksäte ganska ofta. du vet.. "tjejer och mercer" hehe
Nej men jag vill ha 6.5 kvar i hatthyllan.. jag tycker de ger bra bas ifrån sig:) och de har bra diskanter oxå.. sen kan man ju allti koppla in några diskanter i bilen..
Men om jag har kvar 6.5 i hatthyllan så komme rjag nog skaffa en tjockare planka om jag ska ha basen där me.. för den som sitter där nu är ite speciellt tjock.. några förslag på hur man kan göra så det blir bättre ljud från 6.5orna.. tjockare planka?
Mvh kimpa

21 761 Inlägg
28 januari 2007
Bra att du tänker sätta en kraftigare hatthylla, det minskar bla risken att den ska vibrera och föra oljud. En annan bra sak är att monteringen av 6,5" blir stabilare och det är en förutsättning för att få ett bra ljud. Eftersom det är en bandpasslåda som ska vara i skuffen så kommer inte den lådan att påverka 6,5" någonting, då borde du inte behöva bygga in dem i en låda heller.

Speed FMK
849 Inlägg
28 januari 2007
Keller skrev:
Hej!

Man ska helst aldrig placera portarna på olika sidor i en portad låda, misstänker att han inte planerar bygga elementen då att de också är riktade uppåt.

bättre du håller dig till bandpass som du sagt tidigare smile

Mvh Ludde

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Bi0HaZZarD skrev:
Keller skrev:
Hej!

Man ska helst aldrig placera portarna på olika sidor i en portad låda, misstänker att han inte planerar bygga elementen då att de också är riktade uppåt.

bättre du håller dig till bandpass som du sagt tidigare smile

Mvh Ludde

Stämmer helt ludde;) hehe
Jag vill ju göra en kammare där jag sätter två styckna reflexrör som går rakt upp där förbandslådan ska ligga:)
Tackar för alla tipsen:)
Tack ludde
Mvh kimpa

Lackerare/Bilrecondare
4 190 Inlägg
28 januari 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Bra att du tänker sätta en kraftigare hatthylla, det minskar bla risken att den ska vibrera och föra oljud. En annan bra sak är att monteringen av 6,5" blir stabilare och det är en förutsättning för att få ett bra ljud. Eftersom det är en bandpasslåda som ska vara i skuffen så kommer inte den lådan att påverka 6,5" någonting, då borde du inte behöva bygga in dem i en låda heller.

Jag har lärt mig lita av att läsa va alla andra skriver:) det hjälper verkligen att läsa va andra skriver:) tack för tipsen Drönirettab och alla andra:)
Mvh kimpa

Sök