Skrämma upp B230F

Metzens
20 november 2020 · 5 Inlägg

Tja, jag har lite funderingar angående att pigga upp min volvo 240 -88a med b230f. Har en tanke att jag ska byta till extraktor och 2,5" samt någon annan kam.

Det jag undrar då är om vx3 (eller någon annan) bara är att smacka i min 530 topp eller om man måste justera en massa ventilspel också. Man kanske måste byta till en 531 topp för att få någon skillnad i grejerna?
Kan man byta till någon sorts trimmchip i boxarna på lh 2.2 tändsystemet?

Om någon har något mer tips mer än att plocka bort höfläkten, byta till sportluft och det jag skrev nu så är jag öppen för förslag.

Mvh

Volvo 240 GL "Nettan" (1988)
simlar
20 november 2020 · 5 524 Inlägg

Extraktorgrenrör ger inget effekt såvida du inte redan har portad topp, större ventiler och vassare kamaxel.
Köpes extraktor är helt meningslöst då du behöver stämma av det mot din setup för att det ska ge mer effekt.

Volvo org-kam brukar inte behöva shimsas om.
Vx3 är ingen kam jag gillar.
A gillar jag bätte än vx3
K är den jag gillar bäst då den ger ett väldigt jämnt register och inte tappar andan förrän närmare 6000-6500rpm .
Men vilken som helst är bättre än M-kammen som sitter original i F (förutom T-kammen som är ännu slöare).

F-insuget flödar sämre än en 531-topp gör så byter du inte till separata spjäll är 531an en nackdel då den ger sämre bottenork pga större insugskanaler som ger lägre gashastighet på låga varv.


Budget-bygge som ändå går besikta:
Snygga till 530-toppen, "backcut" på insugsventilerna och slipa radie på avgasventilerna, slipa in ventilerna mot ventilsätena, mjuka till kanalernas radie och matchporta efter packningarna för en jämn övergång mellan insug/topp och mellan topp/grenrör.

Matcha insug mot packning.

Matcha grenrör mot packning.

Se till så att gasspjället öppnar helt vid fullgas.

Valfri kam, rekommenderar K.

Elfläkt

Rensad katalysator

Självklart är steg0 det som måste göras allra först:
Tändstift
Tändkablar
Rotor
Fördelare
Motorolja
Oljefilter
Bränslefilter
Luftfilter
Och så klart se till så inga bromsar ligger på.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Metzens
21 november 2020 · 5 Inlägg

Tack så mycket för svar!

Volvo 240 GL "Nettan" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang