simlar
20 november 2020
· 5 524 Inlägg
Extraktorgrenrör ger inget effekt såvida du inte redan har portad topp, större ventiler och vassare kamaxel.
Köpes extraktor är helt meningslöst då du behöver stämma av det mot din setup för att det ska ge mer effekt.
Volvo org-kam brukar inte behöva shimsas om.
Vx3 är ingen kam jag gillar.
A gillar jag bätte än vx3
K är den jag gillar bäst då den ger ett väldigt jämnt register och inte tappar andan förrän närmare 6000-6500rpm .
Men vilken som helst är bättre än M-kammen som sitter original i F (förutom T-kammen som är ännu slöare).
F-insuget flödar sämre än en 531-topp gör så byter du inte till separata spjäll är 531an en nackdel då den ger sämre bottenork pga större insugskanaler som ger lägre gashastighet på låga varv.
Budget-bygge som ändå går besikta:
Snygga till 530-toppen, "backcut" på insugsventilerna och slipa radie på avgasventilerna, slipa in ventilerna mot ventilsätena, mjuka till kanalernas radie och matchporta efter packningarna för en jämn övergång mellan insug/topp och mellan topp/grenrör.
Matcha insug mot packning.
Matcha grenrör mot packning.
Se till så att gasspjället öppnar helt vid fullgas.
Valfri kam, rekommenderar K.
Elfläkt
Rensad katalysator
Självklart är steg0 det som måste göras allra först:
Tändstift
Tändkablar
Rotor
Fördelare
Motorolja
Oljefilter
Bränslefilter
Luftfilter
Och så klart se till så inga bromsar ligger på.