Ny monterad baslåda fungerar inte.

jompa_00
2 december 2020 · 11 Inlägg

Okej, detta kommer bli en lång beskrivning till hur läget ser ut och hur jag ska felsöka varför mina basar inte spelar. Jag uppskattar all hjälp jag kan få.


För ca 1 månad sedan bytte jag alla högtalarna i dörrarna på en volvo s60 från 2006. Det sitter just nu Hertz 165,3or kitsystem i framdörrarna och samma högtalare fast koaxialer i bakdörrarna. Allt detta drivs av ett 4-kanals steg som leverar 500w. 

Jag föredrar mer lyrik i min musik och tänkte att dessa skulle göra susen - och jag är nöjd, men jag önskade ändå lite mer/tyngre bas.

Därför har jag införskaffat mig en baslåda.

Baslådan är en GAS 212 som är 2st 12" basar som drivs av ett monoblock på 1000w.

Jag har kopplat på följande sätt:
12v+ från batteriet till steget (med säkring)
jord i karossen (sitter på samma ställe som Hertz steget får jord - alltså en säker jord punkt. har slipat bort färg osv..
remote är byglad från Hertz steget (alltså 4 kanals steget) till GAS steget. (för å slippa dra kabel ända fram till stereon igen)
Plus och minus på steget går ut till varsitt element (alltså har höger bas 1 plus och minus och likaså vänster bas). (det är 2 plus och 2 minus plintar på steget)
slutligen en RCA kabel från stereon till GAS steget.

Nu till dilemmat...
Steget startar genom remote kabeln och lyser grönt - men basarna spelar inte. Det stängs av och på med tändning och har aldrig gått in i safe mode eller liknande.

Stereon i bilen är en 2-din från pioneer.
modellen kallas:
mvh S-620bt
Den har 3 lågnivåutgångar: F,R,SW (front, rear, subwoofer)

Jag har kollat följande:
alla kablar från batteriet till förstärkaren. det är ok.
kablar mellan steg och baslåda. är en typ av klämmkoppling så kan inte bli fel där heller. ok!

Alltså det enda möjliga felet som återstod att kolla var signalen mellan stereon och steget.

Eftersom RCA kabeln är ny är risken väldigt liten att det är glapp så det kunde jag också nästan utesluta. Det enda som kvarstod att kolla då var stereons inställningar.

Subwoofer är aktiverat (är alltså den ingången som RCA kabeln sitter i). Jag har även delat vilka frekvenser basen ska spela i både på steget och i stereon. (samma inställt).

Får ändå inget ljud.

Sedan provade jag att byta ut RCA kabeln som går från stereon till steget och ersätta den med en RCA till AUX kabel. på detta sättet kunde jag koppla in telefon för att se om basarna ens fungerade.

Den metoden fungerar - alltså när jag ersätter stereon med telefonen istället. Visserligen spelar basarna ingen musik men jag kan lätt urskilja att dom funkar.

Med andra ord är inte inkopplingen mellan teg å baslåda något fel på. basarna fungerar men vill inte spela med hjälp av stereons RCA kabel.

Jag har provat byta ingång bak på stereon. alltså dragit ur RCA till bakdörrarna (R) och kopplat in subbens RCA där istället. Det fungerar inte heller även om den RCA utgången används hela tiden annars till dörrhögtalarna...

Jag har provat trycka på och av på alla inställningar vad gäller ljud i stereon utan resultat.

Jag har till och med ersatt den nya RCA kabeln till steget med ytterligare en ny kabel och det fungerar inte heller. Varken i SW utgången eller i R utgången...


Jag börjar bli riktigt less på detta å uppskattar all hjälp jag kan få. Finns det någon som har ett tips på hur jag ska gå vidare vore det hyggligt. Någon inom sthlm området som är proffs på ljud får, om den har tid över, gärna hjälpa mig med felsökning på plats om så är lättare.

mvh johan

BMW 530D (2011)
diese1
2 december 2020 · 102 Inlägg

Hur spelar du musik genom stereon? Bluetooth?

jompa_00
3 december 2020 · 11 Inlägg

Yup, Bluetooth

BMW 530D (2011)
jompazx
3 december 2020 · 291 Inlägg

en enkel sak är att subwoofern är avstängd i steereon.

Pininfarina406
3 december 2020 · 529 Inlägg

jompa_00 skrev:
Okej, detta kommer bli en lång beskrivning till hur läget ser ut och hur jag ska felsöka varför mina basar inte spelar. Jag uppskattar all hjälp jag kan få.


För ca 1 månad sedan bytte jag alla högtalarna i dörrarna på en volvo s60 från 2006. Det sitter just nu Hertz 165,3or kitsystem i framdörrarna och samma högtalare fast koaxialer i bakdörrarna. Allt detta drivs av ett 4-kanals steg som leverar 500w. 

Jag föredrar mer lyrik i min musik och tänkte att dessa skulle göra susen - och jag är nöjd, men jag önskade ändå lite mer/tyngre bas.

Därför har jag införskaffat mig en baslåda.

Baslådan är en GAS 212 som är 2st 12" basar som drivs av ett monoblock på 1000w.

Jag har kopplat på följande sätt:
12v+ från batteriet till steget (med säkring)
jord i karossen (sitter på samma ställe som Hertz steget får jord - alltså en säker jord punkt. har slipat bort färg osv..
remote är byglad från Hertz steget (alltså 4 kanals steget) till GAS steget. (för å slippa dra kabel ända fram till stereon igen)
Plus och minus på steget går ut till varsitt element (alltså har höger bas 1 plus och minus och likaså vänster bas). (det är 2 plus och 2 minus plintar på steget)
slutligen en RCA kabel från stereon till GAS steget.

Nu till dilemmat...
Steget startar genom remote kabeln och lyser grönt - men basarna spelar inte. Det stängs av och på med tändning och har aldrig gått in i safe mode eller liknande.

Stereon i bilen är en 2-din från pioneer.
modellen kallas:
mvh S-620bt
Den har 3 lågnivåutgångar: F,R,SW (front, rear, subwoofer)

Jag har kollat följande:
alla kablar från batteriet till förstärkaren. det är ok.
kablar mellan steg och baslåda. är en typ av klämmkoppling så kan inte bli fel där heller. ok!

Alltså det enda möjliga felet som återstod att kolla var signalen mellan stereon och steget.

Eftersom RCA kabeln är ny är risken väldigt liten att det är glapp så det kunde jag också nästan utesluta. Det enda som kvarstod att kolla då var stereons inställningar.

Subwoofer är aktiverat (är alltså den ingången som RCA kabeln sitter i). Jag har även delat vilka frekvenser basen ska spela i både på steget och i stereon. (samma inställt).

Får ändå inget ljud.

Sedan provade jag att byta ut RCA kabeln som går från stereon till steget och ersätta den med en RCA till AUX kabel. på detta sättet kunde jag koppla in telefon för att se om basarna ens fungerade.

Den metoden fungerar - alltså när jag ersätter stereon med telefonen istället. Visserligen spelar basarna ingen musik men jag kan lätt urskilja att dom funkar.

Med andra ord är inte inkopplingen mellan teg å baslåda något fel på. basarna fungerar men vill inte spela med hjälp av stereons RCA kabel.

Jag har provat byta ingång bak på stereon. alltså dragit ur RCA till bakdörrarna (R) och kopplat in subbens RCA där istället. Det fungerar inte heller även om den RCA utgången används hela tiden annars till dörrhögtalarna...

Jag har provat trycka på och av på alla inställningar vad gäller ljud i stereon utan resultat.

Jag har till och med ersatt den nya RCA kabeln till steget med ytterligare en ny kabel och det fungerar inte heller. Varken i SW utgången eller i R utgången...


Jag börjar bli riktigt less på detta å uppskattar all hjälp jag kan få. Finns det någon som har ett tips på hur jag ska gå vidare vore det hyggligt. Någon inom sthlm området som är proffs på ljud får, om den har tid över, gärna hjälpa mig med felsökning på plats om så är lättare.

mvh johan

Hej, för mig låter det som att det är något fel på steget till baslådan. Du borde ha hört musik, om än dovt, när du kopplade telefonen direkt på det slutsteget.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Bassiehof
3 december 2020 · 1 777 Inlägg

Han skrev att det fungerade med telefonen. När han kopplade in AUX. Var det inte RCA i ena änden då? AUX är en förkortning av auxiliary och är en vanlig linjein/utgång precis som DVD etc. AUX är en EXTRA linjein/utgång. RCA är en typ av kontakt. Heter samma sak på hemelektronik. Försök att jorda RCA i stereons chassi. Mät först om signalkabeln eller jorden är bruten. Om du har tryckt för hårt på stereons chassikontakter (RCA hona) när du anslöt signalkabeln kan en kontakt (lödning) ha gått av inuti stereon.

Senast redigerat av Bassiehof (3 december 2020)

mb_pucken
3 december 2020 · 5 082 Inlägg

På ett par Pioneer stereo jag har haft har man vart tvungen att aktivera övriga kanaler för att dessa ska ge ljud när man använder blåtand då ljudet endast kommit via främre kanalerna annars.
Vill minnas att detta skedde i blåtandens meny.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Pininfarina406
3 december 2020 · 529 Inlägg

Bassiehof skrev:
Han skrev att det fungerade med telefonen. När han kopplade in AUX. Var det inte RCA i ena änden då? AUX är en förkortning av auxiliary och är en vanlig linjein/utgång precis som DVD etc. AUX är en EXTRA linjein/utgång. RCA är en typ av kontakt. Heter samma sak på hemelektronik. Försök att jorda RCA i stereons chassi. Mät först om signalkabeln eller jorden är bruten. Om du har tryckt för hårt på stereons chassikontakter (RCA hona) när du anslöt signalkabeln kan en kontakt (lödning) ha gått av inuti stereon.

Enligt vad Ts skriver så fungerar inte baslådan oavsett vilken lågnivå utgång på stereon han än använder vilket för mig tyder på att steget till baslådan kan vara trasigt.
Och som jag skrev, kopplar man telefonen till slutsteget direkt vilket Ts har provat så får man ju fullrange signal och då bör man höra musik från bashögtalarna, klart och tydligt, och inte bara ett mumlande ljud som Ts skrev.

Senast redigerat av Pininfarina406 (3 december 2020)

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Bassiehof
3 december 2020 · 1 777 Inlägg

Du missade tydligen att han använder slutstegets delningsfilter. Hur är det ställt med läsförståelsen? Det kan alltså bara bero på stereon att det inte blir något ljud. Felinställt eller trasig RCA utgång.

Senast redigerat av Bassiehof (3 december 2020)

Bassiehof
3 december 2020 · 1 777 Inlägg

Kollade upp stereon, och den har tydligen inbyggt delningsfilter och 3-vägs nätverksläge. Ta reda på vad det är och hur det fungerar. Det kan vara så att stereon är i ett läge där bara front och rear används, och då får du ingen signal i  subutgången. Med andra ord: LÄS BRUKSANVISNINGEN INNAN DU STARTAR EN TRÅD!

jompa_00
3 december 2020 · 11 Inlägg

Jag uppskattar hjälpen grabbar, men ni skriver tips som inte är relevanta.

Jag har nämnt i min text att subwoofer utgången är aktiv, alltså i läge "ON". därmed behöver ni inte skriva att jag ska prova aktivera den.

Angående att jag ska läsa bruksanvisning anser jag bara onödigt att kommentera eftersom jag har gjort allt jag kan. Jag skulle ju aldrig kunna få med så mycket information och prövningar om jag inte förstått mig på systemet först (alltså läste jag mig till att jag kunde i bruksanvisningen). Denna tråd är endast skapad för att få hjälp ytterligare vad Youtubes och bruksanvisningens förklaring inte täcker.

En bas som spelar musik och lyrik är en felinställd bas. När jag har kopplat in telefonen har lådan endast spelat frekvenser med 100hz och nedåt! därmed kan man inte påstå att steget är trasigt eftersom basen spelar genom det sättet jag har ställt in LPF och subsonic på!


Dedär med trasiga lödningar i stereon verkar dock vara en relevant gissning. RCA kabeln var väldigt hård att trycka in och kan därmed vara problemet till att det inte fungerar.

BMW 530D (2011)
Marcus_89 Biltokig elektriker
3 december 2020 · 3 352 Inlägg

Blir det något liv i slutsteget om du skiftar rca-kablarna mellan stegen?

Bassiehof
3 december 2020 · 1 777 Inlägg

jompa_00 skrev:
Jag uppskattar hjälpen grabbar, men ni skriver tips som inte är relevanta.

Jag har nämnt i min text att subwoofer utgången är aktiv, alltså i läge "ON". därmed behöver ni inte skriva att jag ska prova aktivera den.

Angående att jag ska läsa bruksanvisning anser jag bara onödigt att kommentera eftersom jag har gjort allt jag kan. Jag skulle ju aldrig kunna få med så mycket information och prövningar om jag inte förstått mig på systemet först (alltså läste jag mig till att jag kunde i bruksanvisningen). Denna tråd är endast skapad för att få hjälp ytterligare vad Youtubes och bruksanvisningens förklaring inte täcker.

En bas som spelar musik och lyrik är en felinställd bas. När jag har kopplat in telefonen har lådan endast spelat frekvenser med 100hz och nedåt! därmed kan man inte påstå att steget är trasigt eftersom basen spelar genom det sättet jag har ställt in LPF och subsonic på!


Dedär med trasiga lödningar i stereon verkar dock vara en relevant gissning. RCA kabeln var väldigt hård att trycka in och kan därmed vara problemet till att det inte fungerar.

Jag snackar om nätverksläge. Om det är två olika lägen får du olika filterinställningar, och subsignalen skickas till rear, inte sub.

Pininfarina406
3 december 2020 · 529 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du missade tydligen att han använder slutstegets delningsfilter. Hur är det ställt med läsförståelsen? Det kan alltså bara bero på stereon att det inte blir något ljud. Felinställt eller trasig RCA utgång.

Hur är det ställt med din uppfostran? Det finns väl ingen anledning att bli otrevlig bara för att man försöker hjälpa till eller?
Eller har du någon särställning här på Garaget som jag har missat vilket gör att du har rätt att ifrågasätta vad jag och andra kommer med för input?
Jag bara undrar för ett sånt beteende gör ju ingen glad och ingen nytta heller.
Och nä, jag tänker inte svara dig om du får för dig att kommentera detta, det är bara min uppfattning och inte öppet för diskussion.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Bassiehof
3 december 2020 · 1 777 Inlägg

Du tål inte att bli tillrättavisad. Det är ditt problem. Du vägrar acceptera fakta trots att jag med logik överbevisat dig. Var är din ödmjukhet, din uppfostran?

Bassiehof
3 december 2020 · 1 777 Inlägg

Trevägsläge innebär att du använder front till en diskant (hpf), rear till en bas/mid (bandpassfilter) och subutgången till en bas om -F3 är över 60 Hz, och en subbas om -F3 är under 60 Hz. Om du INTE använder trevägsläget blir det som ett tvåvägsfilter och endast front och rear används. Tänk gammal två- eller trevägshögtalare där du byter ut passiva delningsfilter mot digitala inbyggda i stereon.

Senast redigerat av Bassiehof (3 december 2020)

jompa_00
3 december 2020 · 11 Inlägg

Bassiehof skrev:
Trevägsläge innebär att du använder front till en diskant (hpf), rear till en bas/mid (bandpassfilter) och subutgången till en bas om -F3 är över 60 Hz, och en subbas om -F3 är under 60 Hz. Om du INTE använder trevägsläget blir det som ett tvåvägsfilter och endast front och rear används. Tänk gammal två- eller trevägshögtalare där du byter ut passiva delningsfilter mot digitala inbyggda i stereon.

Okej, jag uppskattar din hjälp.

desvärre begriper jag inte riktigt vad du menar, men jag får fortsätta leta information om just detta i stereon.

Vad jag minns är det enda jag har sett HPF och där kan jag dela vad fram,bak och subwoofern ska spela i för frekvenser.

BPF är inte något som finns i varken stereons meny eller på steget (vad jag har sett än så länge). samtidigt nämner du att stereon har en funktion om 3 vägsnätdelning osv. med andra ord borde dessa funktioner finnas någonstans - jag fortsätter leta

Med vänlig hälsning Johan smile

BMW 530D (2011)
Bassiehof
3 december 2020 · 1 777 Inlägg

Filter finns i båda lägena, skillnaden är vilken utgång som används. Orsaken till två nätverkslägen är att du inte vill ta bort basen från front och rear när du inte använder subutgången.

Senast redigerat av Bassiehof (3 december 2020)

Bassiehof
3 december 2020 · 1 777 Inlägg

Leta efter filter type i menyerna.

diese1
4 december 2020 · 102 Inlägg

Om du orkar så får du gärna prova att koppla mobilen med aux till stereon om det går istället, hade en kompis som när han använde bluetooth så spelade högtalarna men inte basarna men när han kopplade aux så spelade allt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang