Kan inte låsa upp min Passat från 2012 med fjärr

Diskis
5 december 2020 · 5 Inlägg

Hej!

Jag har aldrig tidigare haft problem med låset på min Passat (årsmodell 2012). Idag när jag kom tillbaka till bilen efter en runda på stan så visade det sig dock att jag inte kunde låsa upp bilen med fjärren. Det var liksom som att knappen hade slutat fungera, bilen reagerade inte alls. När jag däremot tryckte på knappen för att låsa bilen så blinkade det till och lät som att bilen ”låste sig” så låsningen verkade fungera korrekt.

Konstigt tänkte jag, och tog mig hem för att hämta reservnyckeln. När jag kom tillbaka till bilen kunde jag låsa upp den med reservnyckeln, så jag viftade bort problemet i tron om att det var dåligt batteri i min ordinarie nyckel, eller så. När jag kom hem och låste bilen så testade jag för säkerhets skull att låsa och låsa upp bilen med reservnyckeln igen. Första gången fungerade det, men andra gången så uppstod samma problem - nu även med reservnyckeln. Bilen klickar och blinkar alltså vid låsning, men reagerar inte över huvud taget vid upplåsning.

Har ni någon aning om vad detta kan tänkas bero på? Är det något mjukvarufel någonstans? Nu kan jag ju heller inte komma in i bilen - men misstänker att det går att lösa med den fysiska nyckeln. Är bara fundersam kring om någonting har pajat i låset?

Tacksam för svar!

Senast redigerat av Diskis (5 december 2020)

simlar
5 december 2020 · 5 524 Inlägg

Har du provat byta batteri i nycklarna?
Annars tyder symptomen på defekt nyckel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang