Biltvättning på uppfarten - Uppsamlare/uppstoppare av vatten vid pump

Nyfiken90
6 december 2020 · 1 Inlägg

Tråd från 2020 / Mod


Hej!

Sitter och funderar över julklapp till min sambo och vet att han har ett problem som han ännu inte lyckats lösa med sin biltvättslösning hemma. Han tvättar bilen på våra plattor och vattnet rinner snällt längs med asfallts kanten då plattorna lutar ditåt, men de får lite för hög fart för att uppsamlingspumpen ska hinna suga upp allt så endel vatten rinner förbi.

Har någon en idé för vad man skulle kunna använda för att stoppa upp vattnet så att det samlas upp vid pumpen så att denna har längre tid på sig att suga upp vattnet? Min spontana tanke var något i stil med en formbar "slang" i stil med en ostbåge som kanske kunde innehålla typ sand för att lättare kunna täppa till mot det ojämna underlaget. Men jag hittar ingen sådan lösning.

Tacksam för svar då min kille skulle bli så glad om vi kom på en lösning på detta problem smile

Brådhis * Voff voff *
6 december 2020 · 10 245 Inlägg

Gammal brandslang med sand i kanske? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Detailing-BY-Erik
26 juli 2021 · 21 Inlägg

Gör det inte helt enkelt!

Inget av det som  kommer av en biltvätt ska landa på marken eller i naturen.

Oljeavskiljare är det som krävs

Detailing-BY-Erik
26 juli 2021 · 21 Inlägg

Gör det inte helt enkelt!

Inget av det som  kommer av en biltvätt ska landa på marken eller i naturen.

Oljeavskiljare är det som krävs

torsen
26 juli 2021 · 7 202 Inlägg

I min kommun är det inte tillåtet att tvätta bil på gatan, eller på garageuppfart så att vattnet rinner ut på gatan.
Inte heller tillåtet att tvätta bil i garaget om spygatten är ansluten till dagvattennätet(eller spillvattennätet).
Däremot tillåtet att tvätta bil i garage som har oljeavskiljare.

Även tillåtet att tvätta bil på villatomts gräsmatta, vilket rekommenderas.

Skrift om detta har tilldelats alla fastighetsägare, och påminns om varje år då ny skrift tilldelas hushållen.

Men alla följer inte bestämmelserna, tyvärr.

Detailing-BY-Erik
27 juli 2021 · 21 Inlägg

torsen skrev:
I min kommun är det inte tillåtet att tvätta bil på gatan, eller på garageuppfart så att vattnet rinner ut på gatan.
Inte heller tillåtet att tvätta bil i garaget om spygatten är ansluten till dagvattennätet(eller spillvattennätet).
Däremot tillåtet att tvätta bil i garage som har oljeavskiljare.

Även tillåtet att tvätta bil på villatomts gräsmatta, vilket rekommenderas.

Skrift om detta har tilldelats alla fastighetsägare, och påminns om varje år då ny skrift tilldelas hushållen.

Men alla följer inte bestämmelserna, tyvärr.

Det är knappast något du vill ha i varken dricksvatten eller på gräsmattan det är trots allt inte grumme man tvättar bilen med smile

torsen
28 juli 2021 · 7 202 Inlägg

Detailing-BY-Erik skrev:

torsen skrev:
I min kommun är det inte tillåtet att tvätta bil på gatan, eller på garageuppfart så att vattnet rinner ut på gatan.
Inte heller tillåtet att tvätta bil i garaget om spygatten är ansluten till dagvattennätet(eller spillvattennätet).
Däremot tillåtet att tvätta bil i garage som har oljeavskiljare.

Även tillåtet att tvätta bil på villatomts gräsmatta, vilket rekommenderas.

Skrift om detta har tilldelats alla fastighetsägare, och påminns om varje år då ny skrift tilldelas hushållen.

Men alla följer inte bestämmelserna, tyvärr.

Det är knappast något du vill ha i varken dricksvatten eller på gräsmattan det är trots allt inte grumme man tvättar bilen med smile

Jag använder själv inte tvättmedel.
Endast högtryck och sjövatten.
Och står på egna gräsmattan - som kommunen rekommenderar.

Detailing-BY-Erik
2 augusti 2021 · 21 Inlägg

torsen skrev:

Detailing-BY-Erik skrev:

torsen skrev:
I min kommun är det inte tillåtet att tvätta bil på gatan, eller på garageuppfart så att vattnet rinner ut på gatan.
Inte heller tillåtet att tvätta bil i garaget om spygatten är ansluten till dagvattennätet(eller spillvattennätet).
Däremot tillåtet att tvätta bil i garage som har oljeavskiljare.

Även tillåtet att tvätta bil på villatomts gräsmatta, vilket rekommenderas.

Skrift om detta har tilldelats alla fastighetsägare, och påminns om varje år då ny skrift tilldelas hushållen.

Men alla följer inte bestämmelserna, tyvärr.

Det är knappast något du vill ha i varken dricksvatten eller på gräsmattan det är trots allt inte grumme man tvättar bilen med smile

Jag använder själv inte tvättmedel.
Endast högtryck och sjövatten.
Och står på egna gräsmattan - som kommunen rekommenderar.

Det som är värst är det som sitter på bilen inte alltid det du använder för att tvätta bilen. Gör det hellre i en GDS hall kallavfettning rekomenderas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang