Växellåda till kia rio 2012

Kiarion
6 december 2020 · 3 Inlägg

Jag är ägare till en kia rio 2012a vars växellåda började krångla idag. jag har under dagen kört närmare 20mil och i slutet av resan skulle jag växla mellan 1an och 2ans växel och växelspaken blev helt lös. när vi skulle börja putta bilen så gick det inte förrän jag la i kopplingen och då hoppade 2ans växel i och bilen gick att köra på tvåan men inte att växla. fick bilen parkerad och tittade under bilen ifall det hängde något löst eller ifall något lossnat och låg på marken men det gjorde det inte och bilen startar som den ska men växelspaken är helt lealös och ligger mot vänster sida.

är tacksam ifall någon kunnig kunde komma med några expertråd och kanske har upplevt samma sak eller ifall det finns något jag ska undersöka med bilen. Tacksam för svar.

Jesper328
6 december 2020 · 2 366 Inlägg

Kolla på ovansidan av växellådan i motorrummet, bör sitta två stycken vajrar med varsin kulhandske där.
Försök ploppa loss dom och kolla ifall att du ha något motstånd i vajrarna, samt om växelspaken rör sig.

Up the RA
Kiarion
6 december 2020 · 3 Inlägg

Jesper328 skrev:
Kolla på ovansidan av växellådan i motorrummet, bör sitta två stycken vajrar med varsin kulhandske där.
Försök ploppa loss dom och kolla ifall att du ha något motstånd i vajrarna, samt om växelspaken rör sig.

ska göra detta och se ifall det skulle kunna vara därför! tack för snabbt svar smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 december 2020 · 13 734 Inlägg

inte så att du har garanti kvar?  beror lite på när den är uttagen är ju 7år 15.000mil

men låter ju som att antingen en vajer hoppat av från spaken eller motorn.
kan så klart vara något internt i lådan men om spaken är väldigt lös framför allt i en riktning antingen åt sidorna eller framåt och bakåt så är ju vajen eller fästet där dom sitter där jag skulle börja kolla..

hitta den här guiden
http://www.kirmanual.com/shift_lever_removal-561.html

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Kiarion
7 december 2020 · 3 Inlägg

Growe skrev:
inte så att du har garanti kvar?  beror lite på när den är uttagen är ju 7år 15.000mil

men låter ju som att antingen en vajer hoppat av från spaken eller motorn.
kan så klart vara något internt i lådan men om spaken är väldigt lös framför allt i en riktning antingen åt sidorna eller framåt och bakåt så är ju vajen eller fästet där dom sitter där jag skulle börja kolla..


ska jag göra! tack för tipset smile
hitta den här guiden
http://www.kirmanual.com/shift_lever_removal-561.html

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang