Ryckig/ojämn tomgång Audi A4 2.0 tdi -08 B7 170 hk

OLEDL
8 december 2020 · 11 Inlägg

Hej,

Jag har en gammal A4 som alltid har gått ryckigt/ojämnt på tomgången. Jag har ägt bilen i över 6 år och den har alltid varit så. De första åren hade jag den på verkstad vid flera tillfällen för felsökning men det var aldrig någon som lyckades finna problemet. Tillslut lärde jag mig helt enkelt att leva med det eftersom jag inte hade lust att lägga mer pengar på meningslös felsökning.
- spridarna byttes utan resultat
- egr ventilen byttes utan resultat
- vakuum-ventilen till insuget byttes utan resultat.

Den ojämna ryckiga gången upplevs som värst när motorn har börjat bli varm men inte ännu har uppnått arbetstemperatur. När når arbetstemperatur avtar problemet nästa helt.

Jag fick nyligen ett avgasläckage från egr-kylaren så den har jag bytt idag. När jag stod där under huven och kontrollerade att allt var tätt så började jag återigen irritera mig på den ojämna tomgången. Jag testade lite olika saker och efter en stund fick jag för mig att plocka bort kontakten till egr-ventilen. Och då gick motorn helt plötsligt klockrent. Jag satt tillbaka kontakten igen och motorn började genast att gå ryckigt igen.

Vad kan detta bero på? Egr-ventilen är ju bytt för några år sedan och problemet ha varit detsamma hela tiden. Kan det vara signalen till egr-ventilen som spökar? Och vad är det för något som styr egr-ventilen?

simlar
8 december 2020 · 5 516 Inlägg

Motorstyrdonet styr EGR-ventilen.
EGR-ventilen reglerar hur mycket avgaser som återförs in i förbränningsrummet, detta för att hålla nere NOx-utsläppen.

När du kopplar ur EGR-ventilen händer fler saker än att EGR slutar fungera då det sätter felkoder som aktiverar ett visst nödkörningprogram.
Att koppla ur komponenter hejvilt och sen bestämma att det är den delen man kopplade ut som är problemet stämmer sällan.

Däremot om EGR-ventilen är öppen på tomgång brukar motorgången bli negativt påverkad.
Ventilen är fjäderbelastad och är i stängt läge när den är avstängd.

Vissa EGR-ventiler kräver grundinställning med hjälp av diagnosdator, men om detta behövs antar jag verkstaden gjorde det i samband med bytet av ventilen.

Kan vara problem med kablaget till EGR-ventilen så att den aktiveras utan att motorstyrdonet aktiverar den men att det är så lite avgaser som återcirkuleras så inga felkoder sätts.

Har du några felkoder?

Senast redigerat av simlar (8 december 2020)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
OLEDL
8 december 2020 · 11 Inlägg

När märkesverkstad höll på att felsöka som mest för några år sedan så gjorde dom grundinställning på samtliga ventiler (sa dom iallafall). Detta var några månader efter att samma verkstad hade bytt egr-ventilen.

Det har också hänt att bilen har börjat rycka så kraftigt att den inte längre går att köra. Detta var något år sedan sist och problemet kom alltid efter att man hade kört i snörök. När bilen hade stått stilla en kortare stund efter körning i snörök blev det alltid så (läs när snön i motorrummet hade smält). Även detta problem kunde avhjälpas temporärt genom att rycka kontakten till egr-ventilen. Jag bytte senare ut den trasiga hasplasten under motorn och efter det har jag inte haft dessa problem lika ofta. Det kan fortfarande hända att den rycker till lite efter körning i snörök men inte alls på samma sätt som förut då bilen knappt gick att köra.

Jag har inte läst några felkoder på ett tag. Men har haft alla möjliga felkoder och dem flesta egr-relaterade. Ska koppla upp mig imorgon igen och se vad jag kan läsa ut.

Efter motorn stängs av hör man ibland ett elektroniskt tjutande ljud från egr-ventilen. Detta hänger kvar i ca 10-15 sekunder efter att motorn har stängts av och avslutas med ett klock-ljud vilket jag tror kommer från vakuumspjället på egr-kylaren.

simlar
8 december 2020 · 5 516 Inlägg

Låter som fuktrelaterat problem vilket ofta är skadat kablage.

Ljudet när du stänger av motorn är helt normalt, motorstyrningen gör självtester efter man stängt av bilen.
Dessa tester gjordes förr innan motorstart men eftersom folk ofta drar på starten direkt man hoppar i bilen och då avbryter kontrollerna så ändrades det runt 2005 till att självtesterna görs efter tändningen slås av.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
OLEDL
8 december 2020 · 11 Inlägg

Okej, tack för svar! Jag kanske ska följa kablarna och se om jag kan hitta något slitage på dom. Tänkte också att jag skulle öppna locket på el-delen av egr-ventilen imorgon och se om det finns någon fukt där.

OLEDL
9 december 2020 · 11 Inlägg

Har plockat loss egr-ventilen nu. Om man öppnar den hela vägen manuellt genom att snurra på dreven så fjädrar den tillbaka som den ska. Däremot om man bara öppnar den lite så har inte fjädern tillräckligt med kraft för att stänga den igen. Är det ett problem?

Det är dessutom lite söligt av olja inne i elektronikdelen. Ser ut som att det läker lite vid axeln. drevet som aveln sitter på känns lite glapp och det är söligt av olja runt givaren. Bör jag byta ventilen? Dom kostar ju bara runt 700 på autodoc

simlar
9 december 2020 · 5 516 Inlägg

Låter ju som att ventilen inte fungerar som den ska.
Olja ska inte ta sig in i eldelen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Sungam77
1 november 2023 · 1 Inlägg

Hej
När jag läser om din bil låter det exakt som min.
Har precis likadan bil av samma årsmodel och upplever precis samma symtom.
Hittade du lösning på problemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang