Tänder/startar inte efter bytta tänddelar

Razmuzz framskärm
12 december 2020 · 67 Inlägg

Hallå.  Bilen är en volvo 245a 81 med en b21A, har bytt brytarspets,kondensator,rotor,fördelar lock och alla tändkablar, har även satt dit en ny förgasare. Innan så starta bilen o allt men efter jag bytte allt detta nu så går motorn bara runt o vill absolut inte starta eller tända, har pillat som fan hela dagen men nu ger ja upp, snälla kan någon här hjälpa mig eller guida mig igenom vad som kan var fel. Tackar !😁

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 december 2020 · 14 056 Inlägg

Razmuzz skrev:
Hallå.  Bilen är en volvo 245a 81 med en b21A, har bytt brytarspets,kondensator,rotor,fördelar lock och alla tändkablar, har även satt dit en ny förgasare. Innan så starta bilen o allt men efter jag bytte allt detta nu så går motorn bara runt o vill absolut inte starta eller tända, har pillat som fan hela dagen men nu ger ja upp, snälla kan någon här hjälpa mig eller guida mig igenom vad som kan var fel. Tackar !😁

Har du satt alla kablar rätt och sitter tändkablarna i rätt ordning? Är det rätt brytaravstånd?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Razmuzz framskärm
12 december 2020 · 67 Inlägg

Det har jag dock inte kikat men kan om de är fel så kan de bero på att den inte startar då ?

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 december 2020 · 14 056 Inlägg

Razmuzz skrev:
Det har jag dock inte kikat men kan om de är fel så kan de bero på att den inte startar då ?

Klart det kan bero på att något är felkopplat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Xebers76
12 december 2020 · 2 270 Inlägg

Rätt tändstift? Jämför gapet med dem gamla.

Testa med startgas också

Razmuzz framskärm
12 december 2020 · 67 Inlägg

Det var ju inga problem med detta inna jag bytte allt, o har vart nere nu o kollat nu o satte kablarna osånt rätt nu då utan vidare resultat, det låter precis som när ena kabeln har lossnat från tändspolen men alla kablar sitter på plats sad

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Steff240
12 december 2020 · 1 018 Inlägg

Har du ställt brytaravståndet ordentligt efter bytet?
Vad för förgasare har du satt dit, och varför har du bytt? Är du säker på att den nya ordentlig?

Steff240
12 december 2020 · 1 018 Inlägg

Razmuzz skrev:
det låter precis som när ena kabeln har lossnat från tändspolen men alla kablar sitter på plats sad

Menar du att den startar men bara går på 3 cylindrar eller?

Razmuzz framskärm
12 december 2020 · 67 Inlägg

Japp  0.4 mm nej den tänder inte ens motorjäveln sad

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 december 2020 · 14 056 Inlägg

Razmuzz skrev:
Japp  0.4 mm nej den tänder inte ens motorjäveln sad

Har du satt kablarna rätt vid brytarna? Nu var det så länge sedan man höll på med brytarspetsar men är det inte så att man vrider motorn så att brytarna är stängda så ska det gnistra om man öppnar brytarna med en mejsel?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Razmuzz framskärm
12 december 2020 · 67 Inlägg

Har faktiskt ingen aning har bara kika på youtube hur man gör o gått efter det men de kanske ska va så som du säger 😅

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Steff240
12 december 2020 · 1 018 Inlägg

Skruva ur ett tändstift och se om du får gnista på det överhuvudtaget. Se till att det får ordentlig kontakt med jord så att du vet säkert.

Var har du köpt grejerna?

Razmuzz framskärm
12 december 2020 · 67 Inlägg

Mekonomen då

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Steff240
12 december 2020 · 1 018 Inlägg

Frågan återstår ju då: finns det gnista på stiften? Finns det så ligger nog felet i förgasaren, om inte tändkablarna sitter fel.

Utmarks-Loke
12 december 2020 · 5 840 Inlägg

Tips till nästa gång: Byt en grej åt gången och provkör emellan

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 december 2020 · 13 742 Inlägg

vilken errfarenhet har du av gamla förgasar bilar...   det är ju rätt enkelt den behöver 2grejer...  gnista och bränsle.. 

första tanken jag har.. vilket förutsätter att man verkligen inte har en susning om gamla förgasarbilar är ju att när du bytt brytaren och stallt brytaren...  hur gjorde du då?

för det är ju rätt viktigt att man ställer gapet på  brytaren när den ska öppna..  normalt sätt så nollar man motorn ställer fördelaren i nollat läge.  alltså man lägger upp linjen på fördelaren med rotorn och när motorn i övrigt är nollad..  ställer in brytaravståndet   sen när man är klar ställer man tändningen   för gör man inte det så kanske man ställer gnistgapet på fel ställe och bilen står med öppen brytarspets hela tiden   det resulterar ju i att det inte blir så bra smile

sen är tändföljden ganska given på en gammal volvo 1342    1ans cyl är längst fram och rotorn ska peka mot sträcket på fördelaren som då gör att rotorn pekar mot nummer 1 på fördelaren..  sen går dom i nummer följd 1-4    men att man sen ser till att sätta tändkablarna på rätt plats.  enligt  1342  på motorn.
sen ska bilen ge en bra gnista vid rätt tillfälle  vilket man så klart kan kolla genom att  ha kolla med ett löst tändstift på en tändkabel och kollar efter att man har gnista.

har man gnista så är det nått med förgasaren ibland kan det ju bara vara så att det är svårt att få fram soppan  det är ju en mekansik pump och dom är inte skitstarka framför allt inte om man drar runt den med startmotorn bara..          men den bör ju iallfall gå om du sprutar in startgas.  och har man då tur får man lite mer ös i soppa pumpen som kan lyckas få fram bränslet till förgasaren..  men frågan är varför man byter förgasaren om bilen gick innan...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Razmuzz framskärm
13 december 2020 · 67 Inlägg

Har ju inte den bästa erfarenheten så sett men tycker de är kul att greja med gammel skit men har även en tendens att på något sätt strula till det väldigt ofta och jag försöker lösa det mesta själv och ibland blir der verkligen katastrof och ibland blir det ganska bra, men just detta med tändsystemet så har jag nog verkligen gjort bort mig på något sätt, kablarna har jag satt rätt nu för dom satt inte rätt innan dom hade jag satt fel först, o sen ställde jag dedär gapet på brytaren (host host) gick lite på känn men mätte gapet med ett bågfilsblad väldigt tunt, men en sak.. efter att jag lyfte upp fördelar locket efter några startförsök så såg jag bara att de va 2 st cylindrar som hade gått runt eller hur man nu ska förklara,  o locket satte jag på precis som de satt innan samt rotor o allt dedär.

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Razmuzz framskärm
13 december 2020 · 67 Inlägg

Och förgasaren som satt i innan va inte i det bästa skicket smile

söker framskärm till 945a :) som finns helst nära Borås/Svenljunga.
Steff240
13 december 2020 · 1 018 Inlägg

Razmuzz skrev:
o sen ställde jag dedär gapet på brytaren (host host) gick lite på känn men mätte gapet med ett bågfilsblad väldigt tunt.

hur tjockt är ett tunt bågfilsblad? Brytaravståndet ska vara 0.4 mm och det är noggrant att få till.

Vrid motorn så att brytaren är max öppen, klacken står högst upp på en nock på axeln. Lossa skruven lite lagom och justera med bladmått, det brukar finnas ett urtag att sätta skruvmejseln i för att flytta den fasta kontakten.
Mät även måttet efter du justerat in brytaren. vrid ett varv och testa igen.kan vara svårt få det 100% första gången.

Steff240
13 december 2020 · 1 018 Inlägg

Razmuzz skrev:
efter att jag lyfte upp fördelar locket efter några startförsök så såg jag bara att de va 2 st cylindrar som hade gått runt eller hur man nu ska förklara,  o locket satte jag på precis som de satt innan samt rotor o allt dedär.

Hur menar du nu? Bara 2 cylindrar som gått runt?

Senast redigerat av Steff240 (13 december 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang