Högtalarproblem

Hermanlol123
15 december 2020 · 7 Inlägg

Tja. Kopplade in en högtalarlåda (raggarlåda) i hatthyllan häromdagen och insåg rätt snabbt att nu spelar endast den och inte de andra högtalarna i bilen. Har förut kört med en baslåda utan några problem men när jag provade detta la de av. Använde olika steg till baslådan och raggarlådan. Den till basen var 400w starkare.
Så fort jag drar ut låg nivå kablarna till steget börjar de andra högtalarna spela. Någon idé vad felet är? Antar att det har med lågnivåkablarna att göra

Bassiehof
15 december 2020 · 1 777 Inlägg

Bilder på hur du har kopplat kan hjälpa.

Hermanlol123
15 december 2020 · 7 Inlägg

Har ingen direkt bild just nu men förklara lite djupare hur jag kopplat. Har kopplat en lågnivåomvandlare från bilens egna slutsteg. Sedan från omvandlaren dragit lågnivå kablar (RCA) till steget. Men som sagt det är när jag använder mitt Gas 600,4 slutsteg då det knasar sig. Kan RCA kablarna vara för svaga eller att omvandlaren börjat strula. Båda är Biltemas grejer så skulle inte förvåna mig.

Bassiehof
15 december 2020 · 1 777 Inlägg

Varför från bilens slutsteg? Vad är det för bil?

Hermanlol123
16 december 2020 · 7 Inlägg

En Saab 9-5 (AS2) Så har ej några riktiga utgångar direkt från stereon

Bassiehof
16 december 2020 · 1 777 Inlägg

Originalstereo har högnivå till slutsteget.
.

Senast redigerat av Bassiehof (16 december 2020)

Hermanlol123
17 december 2020 · 7 Inlägg

Jo därav lågnivå omvandlaren.
Blir det helt fel då med högtalarna osv? Inge riktigt bra koll på ljud och ström

Bassiehof
17 december 2020 · 1 777 Inlägg

Det verkar som att omvandlaren bryter signalen. Behöver den ström också?

Bassiehof
17 december 2020 · 1 777 Inlägg

Du ska inte ta signalen efter slutsteget, för det har inbyggda delningsfilter, så du får ingen fullregistersignal där. Den enda möjligheten är direkt bakom stereon. De sitter i ISO-kontakterna.

Hermanlol123
28 december 2020 · 7 Inlägg

Omvandlaren kräver ingen direkt ström förutom det den får ifrån steget. Osäker om jag har tagit signal efter steget heller innan. Har tagit direkt vid kontakten till slutsteget.

Bassiehof
28 december 2020 · 1 777 Inlägg

Det finns in- och utgångar på slutsteget. Ritning finns.

Hermanlol123
28 december 2020 · 7 Inlägg

Tack för hjälpen hittils, du verkar kunnig så tänker passa på att fråga lite mer. Har kört med plankan nu ett par veckor och märkte under tiden att basen i framhögtalarna spelar (kaoxiala) men inte själva musiken. Samt att igår la diskanterna i plankan av och framhögtalarna började spela, midbasarna i plankan spelar dock fortfarande, någon idé mer än att kolla om jag tagit signal från fel sida av steget?

Hermanlol123
28 december 2020 · 7 Inlägg

Högtalarna i instrumentbrädan menar jag nu. Dem i framdörrarna är endast low pass om jag inte är helt ute och cyklar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang