Opel Astra kombi 2005 felkod P0301 cylinder 1. Felkod P0302 cylinder 2” Misständningsdetektering intermittent/Permanent”

Elias0093
17 december 2020 · 2 Inlägg

Hej på er! Som rubriken lyder har jag en opel med felkod " Cylinder 1 misständningsdetektering intermittent” och Cylinder 2 ”misständningsdetektering permanent”
Det som händer är att motorelekroniklampan lyser efter ca 1 dag under körning efter jag nollat felkoderna. (Kanske när den blir varm?) Efter ett tag börjar lampan blinka vid gaspådrag.

Nån som vet vad jag borde göra och byta på bilen ?

Utmarks-Loke
17 december 2020 · 5 836 Inlägg

Det kan vara en massa olika som ger misständningar. Eftersom det är på två cylindrar intill varandra kanske motorn drar tjuvluft i den änden av insuget, så det blir för mager blandning där? Det kan även vara dåliga tändstift, tändspolar, kompression, spridare eller något helt annat. Det kräver en felsökning på plats med bilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2020 · 17 478 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kan vara en massa olika som ger misständningar. Eftersom det är på två cylindrar intill varandra kanske motorn drar tjuvluft i den änden av insuget, så det blir för mager blandning där? Det kan även vara dåliga tändstift, tändspolar, kompression, spridare eller något helt annat. Det kräver en felsökning på plats med bilen.

Hur räknar den cylindrar? Tändföljden är väl 1342?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Elias0093
17 december 2020 · 2 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kan vara en massa olika som ger misständningar. Eftersom det är på två cylindrar intill varandra kanske motorn drar tjuvluft i den änden av insuget, så det blir för mager blandning där? Det kan även vara dåliga tändstift, tändspolar, kompression, spridare eller något helt annat. Det kräver en felsökning på plats med bilen.

Vi har varit hos bilverkstad och de fick fram felkod P0301och P0302.
Gubben sa väldigt osäkert att att det är Spridaren som har orsakat det. Han lätt väldigt osäkert sad och det är 2 st som behövs sa han.
Vet inte riktigt vad jag ska göra.

EmsAnders
18 december 2020 · 151 Inlägg

Först byter du verkstad, leta upp en som jobbar med Opel.
Har du tur kan de låna ut en tändkassett för och utesluta den.
Blinkar motorlampan, är misständningarna så stora så risk för skadad katalysator är överhängande.

En riktig felsökning behövs om inte det är fel på tändkassett och tändstift, vilket är mycket vanligt fel på dessa motorer.

Senast redigerat av EmsAnders (18 december 2020)

husseman
18 december 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, mjo en annan tändkassett hade ja provat oxå, o samtidigt kollat stiften.  Kassetten på dessa har man bytt många o de finns i varierande kvalité. Sätt inte dit billigaste möjliga o byt stiften om nu detta är ditt problem, vilket min gissning blir.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang