Elförbrukning

Pulkki64
27 december 2020 · 2 Inlägg

Hallå, tänkte bygga ett mc garage på 9kvm icke isolerat och vill inte ha fukt. Så min fråga är följande...tänkte ställa in en termostat styrd oljeradiator, hur många watt behöver den vara på? och visst borde det räcka om den håller säg 10+? Och sista frågan, hur mycket kan det kosta per månad på ett ungefär, vet att det inte går att räkna ut exakt.

Utmarks-Loke
27 december 2020 · 5 833 Inlägg

Var bor du, i Jukkasjärvi eller Falsterbo? Det gör ganska stor skillnad på ett oisolerat skjul om det är 5 grader eller -40 utanför. Men under vinterhalvåret kan du i princip räkna med att elementet går konstant om du inte isolerat, och då drar det den effekt som står på elementet.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (27 december 2020)

Pulkki64
27 december 2020 · 2 Inlägg

Hallstahammar Västmanland

Utmarks-Loke
27 december 2020 · 5 833 Inlägg

I Hallstahammar är det en årsmedeltemperatur på5-6 grader, säg 6 grader då om det nu har blivit varmare klimat. Det innebär att elementet kommer få gå mer än halva året för att hålla 10 grader i skjulet, om det är helt oisolerat. Men även en brädvägg isolerar ju lite, och håller kvar luften. För enkelhets skull, säg att elementet behöver gå halva året, 4380 timmar.
Sedan kan vi anta att du köper ett element på 500W, och att strömmen kostar 2kr per kilowattimme, jag vet inte vad exakt den kostar nu med nätavgifter och allt. Det blir då 1 kr i timmen och alltså 4380kr per år, om jag inte räknat fel.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 december 2020 · 14 041 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
I Hallstahammar är det en årsmedeltemperatur på5-6 grader, säg 6 grader då om det nu har blivit varmare klimat. Det innebär att elementet kommer få gå mer än halva året för att hålla 10 grader i skjulet, om det är helt oisolerat. Men även en brädvägg isolerar ju lite, och håller kvar luften. För enkelhets skull, säg att elementet behöver gå halva året, 4380 timmar.
Sedan kan vi anta att du köper ett element på 500W, och att strömmen kostar 2kr per kilowattimme, jag vet inte vad exakt den kostar nu med nätavgifter och allt. Det blir då 1 kr i timmen och alltså 4380kr per år, om jag inte räknat fel.

Ja, om ett 500 watts element orkar hålla 10 grader i ett oisolerat skjul. Kanske går det åt ett 1000 watts element i det  skjulet. Trots allt är det bara gissningar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
27 december 2020 · 5 833 Inlägg

Ja, 500W blir nog för dåligt när det är riktigt kallt. Kanske fungerar ner till -5?

Brådhis * Voff voff *
27 december 2020 · 10 277 Inlägg

Varför inte ha tex hinkar med vägsalt som tar hand om fukten så slipper du värma upp det? Blir iaf rejält mycket billigare...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
27 december 2020 · 9 296 Inlägg

Jag hade definitivt isolerat åtminstone taket. Du kan ju även bygga en enkel ”kåpa” över motorcykeln där du ställer in radiatorn. Det gör nog ganska stor skillnad.

Vad gäller förbrukning så drar det iväg. Vårt uterum är oisolerat (16mm kanalplast i taket, två väggar isolerade, två glasväggar) och på ca 7-8kvm och där har vi en radiator som tutar på fullskaft 1850w dygnet runt för att hålla 20grader, hälften av det behövs nog och det blir lite deg i längden. En enkel kalkyl är ju 1kr per timme, kanske lite mindre? Tar vi hälften så blir det ~400 per månad.

Edit: jag hade försökt hålla minst 12-15grader. Det rostar vid runt 10, talar av egen erfarenhet. Bästa lösning är kanske en kamflänsradiator som ligger riktigt nära motorcykeln. Då hålls nog tempen lite högre där det behövs.

Senast redigerat av caromania (27 december 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang