Volvo v50 hjälp motorn värms inte upp.

Catan90
1 januari · 46 Inlägg
#1

Jag äger en Volvo v50 1.8 motor bensin etanol bil. Den gick inte genom besiktning pga högvarvtal avgas utsläpp var för mycket mer än gränsen. 0.2 skall högsta värdet ligga på min ligger på 2.4 hade höga värden på tomgång också men efter ett besök till bilia så besviken man blir och arg på dessa okompetenta personer som jobbar där. Först rekommenderar han mig en service filter byte och olje byte så skulle allt lösa sig fick betala 2700 kr sen efter mätningen så löste sig inte problemet utan en återbesök och då började han felsöka och han hittar hål i avgasröret som han svetsade igen och mäter värden igen och då blir tomgång värden okey men inte högvarvtal. Då rekommenderade han mig att byta tändstift vilket jag gick med på för jag litade på hans kunskap. Totalt är vi uppe i 6500 kr i kostnad och inte lyckats lösa problemet han ville att jag skulle byta ut katalysatorn för det är pga katalysatorn sa han till mig då sa jag tänk om det inte är det skall jag bara betala en massa tills du testar fram dig eller? Då sa han att det är så felsökning går till jag tog bilen och lämnade stället asap. Åkte till en besiktning till för att förlänga tiden och denna gubbe sa att när jag ger gas och får upp varvtalet så vill den dö den vill sluta gasa säger han. Det fanns en kille som var med när han testade han sa det kan vara gasspill exakt vad det är vet jag inte. En polare sa kör bilen lång sträcka innan besiktning vilket jag gjorde körde 4mil gbg Alingsås. Hade hela sträckan 2 staplar upp på värmen i bilen gick inte upp. Men när jag stod på parkeringen och väntade på min tur hade jag motorn igång tomgång. Då gick värmen upp halvvägs på mätaren. När jag lämnade över bilen så körde han en runda runt byggnaden då flög värmen ner till 1 sträck från den röda fick inte godkänt igen. Sen börja jag köra hem till gbg då var den mellan sträck 1 och 2 hela vägen tillbaka hem. Då sa en Annan polare din bil värms inte upp och bränner inte avgaser så den ger höga värden. Nu till min fråga vad kan detta bero på?

Mätare https://imgur.com/gallery/jipFbht

Här är en bild på mätaren antingen ligger den på gula eller blåa sträcket

Senast redigerat av Catan90 (1 januari )

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 januari · 12 640 Inlägg
#2

Catan90 skrev:
Jag äger en Volvo v50 1.8 motor bensin etanol bil. Den gick inte genom besiktning pga högvarvtal avgas utsläpp var för mycket mer än gränsen. 0.2 skall högsta värdet ligga på min ligger på 2.4 hade höga värden på tomgång också men efter ett besök till bilia så besviken man blir och arg på dessa okompetenta personer som jobbar där. Först rekommenderar han mig en service filter byte och olje byte så skulle allt lösa sig fick betala 2700 kr sen efter mätningen så löste sig inte problemet utan en återbesök och då började han felsöka och han hittar hål i avgasröret som han svetsade igen och mäter värden igen och då blir tomgång värden okey men inte högvarvtal. Då rekommenderade han mig att byta tändstift vilket jag gick med på för jag litade på hans kunskap. Totalt är vi uppe i 6500 kr i kostnad och inte lyckats lösa problemet han ville att jag skulle byta ut katalysatorn för det är pga katalysatorn sa han till mig då sa jag tänk om det inte är det skall jag bara betala en massa tills du testar fram dig eller? Då sa han att det är så felsökning går till jag tog bilen och lämnade stället asap. Åkte till en besiktning till för att förlänga tiden och denna gubbe sa att när jag ger gas och får upp varvtalet så vill den dö den vill sluta gasa säger han. Det fanns en kille som var med när han testade han sa det kan vara gasspill exakt vad det är vet jag inte. En polare sa kör bilen lång sträcka innan besiktning vilket jag gjorde körde 4mil gbg Alingsås. Hade hela sträckan 2 staplar upp på värmen i bilen gick inte upp. Men när jag stod på parkeringen och väntade på min tur hade jag motorn igång tomgång. Då gick värmen upp halvvägs på mätaren. När jag lämnade över bilen så körde han en runda runt byggnaden då flög värmen ner till 1 sträck från den röda fick inte godkänt igen. Sen börja jag köra hem till gbg då var den mellan sträck 1 och 2 hela vägen tillbaka hem. Då sa en Annan polare din bil värms inte upp och bränner inte avgaser så den ger höga värden. Nu till min fråga vad kan detta bero på

Kanske en termostat som konstant står öppen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Catan90
1 januari · 46 Inlägg
#3

Kanske en termostat som konstant står öppen.

/Benny

Hur menar du termostat som står öppen? Var ligger termostaten?

Brådhis * Voff voff *
1 januari · 6 077 Inlägg
#4

Låter onekligen som dålig termostat. Byt den så kommer iaf bilen komma upp i rätt arbetstemperatur (vilket påverkar avgasvärdena).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 januari · 12 640 Inlägg
#5

Catan90 skrev:
Kanske en termostat som konstant står öppen.

/Benny

Hur menar du termostat som står öppen? Var ligger termostaten?

Termostaten sitter i kylsystemet nånstans i/på motorn. Termostaten är trasig, den reglerar inte temperaturen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Catan90
1 januari · 46 Inlägg
#6

Vettemannen skrev:

Catan90 skrev:
Kanske en termostat som konstant står öppen.

/Benny

Hur menar du termostat som står öppen? Var ligger termostaten?

Termostaten sitter i kylsystemet nånstans i/på motorn. Termostaten är trasig, den reglerar inte temperaturen.

/Benny

Men om termostaten är trasig är det därför den inte värms upp så att säga. Jag är bara en newbie därav många frågor. Vad gör en termostat vad är dens uppgift smile?

Brådhis * Voff voff *
1 januari · 6 077 Inlägg
#7

Catan90 skrev:

Vettemannen skrev:

Catan90 skrev:
Kanske en termostat som konstant står öppen.

/Benny

Hur menar du termostat som står öppen? Var ligger termostaten?

Termostaten sitter i kylsystemet nånstans i/på motorn. Termostaten är trasig, den reglerar inte temperaturen.

/Benny

Men om termostaten är trasig är det därför den inte värms upp så att säga. Jag är bara en newbie därav många frågor. Vad gör en termostat vad är dens uppgift smile?

Termostaten reglerar hur mycket kylvatten som ska gå till kylaren för att kylas och hur mycket som ska cirkulera direkt tillbaka till motorn. På din bil cirkuleras allt vatten genom kylaren hela tiden vilket gör att den aldrig blir driftsvarm. När motorn inte är driftsvarm går det åt mer bränsle vilket ger usla avgasvärden. Du kör omkring med en konstant form av kallstart...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Catan90
1 januari · 46 Inlägg
#8

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:

Vettemannen skrev:

Termostaten sitter i kylsystemet nånstans i/på motorn. Termostaten är trasig, den reglerar inte temperaturen.

/Benny

Men om termostaten är trasig är det därför den inte värms upp så att säga. Jag är bara en newbie därav många frågor. Vad gör en termostat vad är dens uppgift smile?

Termostaten reglerar hur mycket kylvatten som ska gå till kylaren för att kylas och hur mycket som ska cirkulera direkt tillbaka till motorn. På din bil cirkuleras allt vatten genom kylaren hela tiden vilket gör att den aldrig blir driftsvarm. När motorn inte är driftsvarm går det åt mer bränsle vilket ger usla avgasvärden. Du kör omkring med en konstant form av kallstart...

Fan va bra beskrivet tack för svaret

velvet
1 januari · 24 Inlägg
#9

Catan90 skrev:
Jag äger en Volvo v50 1.8 motor bensin etanol bil. Den gick inte genom besiktning pga högvarvtal avgas utsläpp var för mycket mer än gränsen. 0.2 skall högsta värdet ligga på min ligger på 2.4 hade höga värden på tomgång också men efter ett besök till bilia så besviken man blir och arg på dessa okompetenta personer som jobbar där. Först rekommenderar han mig en service filter byte och olje byte så skulle allt lösa sig fick betala 2700 kr sen efter mätningen så löste sig inte problemet utan en återbesök och då började han felsöka och han hittar hål i avgasröret som han svetsade igen och mäter värden igen och då blir tomgång värden okey men inte högvarvtal. Då rekommenderade han mig att byta tändstift vilket jag gick med på för jag litade på hans kunskap. Totalt är vi uppe i 6500 kr i kostnad och inte lyckats lösa problemet han ville att jag skulle byta ut katalysatorn för det är pga katalysatorn sa han till mig då sa jag tänk om det inte är det skall jag bara betala en massa tills du testar fram dig eller? Då sa han att det är så felsökning går till jag tog bilen och lämnade stället asap. Åkte till en besiktning till för att förlänga tiden och denna gubbe sa att när jag ger gas och får upp varvtalet så vill den dö den vill sluta gasa säger han. Det fanns en kille som var med när han testade han sa det kan vara gasspill exakt vad det är vet jag inte. En polare sa kör bilen lång sträcka innan besiktning vilket jag gjorde körde 4mil gbg Alingsås. Hade hela sträckan 2 staplar upp på värmen i bilen gick inte upp. Men när jag stod på parkeringen och väntade på min tur hade jag motorn igång tomgång. Då gick värmen upp halvvägs på mätaren. När jag lämnade över bilen så körde han en runda runt byggnaden då flög värmen ner till 1 sträck från den röda fick inte godkänt igen. Sen börja jag köra hem till gbg då var den mellan sträck 1 och 2 hela vägen tillbaka hem. Då sa en Annan polare din bil värms inte upp och bränner inte avgaser så den ger höga värden. Nu till min fråga vad kan detta bero på?

Mätare https://imgur.com/gallery/jipFbht

Här är en bild på mätaren antingen ligger den på gula eller blåa sträcket

Hade samma på min s60-01 termostaten stod öppen hela tiden.

Catan90
1 januari · 46 Inlägg
#10

velvet skrev:

Catan90 skrev:
Jag äger en Volvo v50 1.8 motor bensin etanol bil. Den gick inte genom besiktning pga högvarvtal avgas utsläpp var för mycket mer än gränsen. 0.2 skall högsta värdet ligga på min ligger på 2.4 hade höga värden på tomgång också men efter ett besök till bilia så besviken man blir och arg på dessa okompetenta personer som jobbar där. Först rekommenderar han mig en service filter byte och olje byte så skulle allt lösa sig fick betala 2700 kr sen efter mätningen så löste sig inte problemet utan en återbesök och då började han felsöka och han hittar hål i avgasröret som han svetsade igen och mäter värden igen och då blir tomgång värden okey men inte högvarvtal. Då rekommenderade han mig att byta tändstift vilket jag gick med på för jag litade på hans kunskap. Totalt är vi uppe i 6500 kr i kostnad och inte lyckats lösa problemet han ville att jag skulle byta ut katalysatorn för det är pga katalysatorn sa han till mig då sa jag tänk om det inte är det skall jag bara betala en massa tills du testar fram dig eller? Då sa han att det är så felsökning går till jag tog bilen och lämnade stället asap. Åkte till en besiktning till för att förlänga tiden och denna gubbe sa att när jag ger gas och får upp varvtalet så vill den dö den vill sluta gasa säger han. Det fanns en kille som var med när han testade han sa det kan vara gasspill exakt vad det är vet jag inte. En polare sa kör bilen lång sträcka innan besiktning vilket jag gjorde körde 4mil gbg Alingsås. Hade hela sträckan 2 staplar upp på värmen i bilen gick inte upp. Men när jag stod på parkeringen och väntade på min tur hade jag motorn igång tomgång. Då gick värmen upp halvvägs på mätaren. När jag lämnade över bilen så körde han en runda runt byggnaden då flög värmen ner till 1 sträck från den röda fick inte godkänt igen. Sen börja jag köra hem till gbg då var den mellan sträck 1 och 2 hela vägen tillbaka hem. Då sa en Annan polare din bil värms inte upp och bränner inte avgaser så den ger höga värden. Nu till min fråga vad kan detta bero på?

Mätare https://imgur.com/gallery/jipFbht

Här är en bild på mätaren antingen ligger den på gula eller blåa sträcket

Hade samma på min s60-01 termostaten stod öppen hela tiden.

Vad fick du göra för att få igång den byta ut hela eller går det stänga en öppen termostat på något sätt?

velvet
1 januari · 24 Inlägg
#11

Catan90 skrev:

velvet skrev:

Catan90 skrev:
Jag äger en Volvo v50 1.8 motor bensin etanol bil. Den gick inte genom besiktning pga högvarvtal avgas utsläpp var för mycket mer än gränsen. 0.2 skall högsta värdet ligga på min ligger på 2.4 hade höga värden på tomgång också men efter ett besök till bilia så besviken man blir och arg på dessa okompetenta personer som jobbar där. Först rekommenderar han mig en service filter byte och olje byte så skulle allt lösa sig fick betala 2700 kr sen efter mätningen så löste sig inte problemet utan en återbesök och då började han felsöka och han hittar hål i avgasröret som han svetsade igen och mäter värden igen och då blir tomgång värden okey men inte högvarvtal. Då rekommenderade han mig att byta tändstift vilket jag gick med på för jag litade på hans kunskap. Totalt är vi uppe i 6500 kr i kostnad och inte lyckats lösa problemet han ville att jag skulle byta ut katalysatorn för det är pga katalysatorn sa han till mig då sa jag tänk om det inte är det skall jag bara betala en massa tills du testar fram dig eller? Då sa han att det är så felsökning går till jag tog bilen och lämnade stället asap. Åkte till en besiktning till för att förlänga tiden och denna gubbe sa att när jag ger gas och får upp varvtalet så vill den dö den vill sluta gasa säger han. Det fanns en kille som var med när han testade han sa det kan vara gasspill exakt vad det är vet jag inte. En polare sa kör bilen lång sträcka innan besiktning vilket jag gjorde körde 4mil gbg Alingsås. Hade hela sträckan 2 staplar upp på värmen i bilen gick inte upp. Men när jag stod på parkeringen och väntade på min tur hade jag motorn igång tomgång. Då gick värmen upp halvvägs på mätaren. När jag lämnade över bilen så körde han en runda runt byggnaden då flög värmen ner till 1 sträck från den röda fick inte godkänt igen. Sen börja jag köra hem till gbg då var den mellan sträck 1 och 2 hela vägen tillbaka hem. Då sa en Annan polare din bil värms inte upp och bränner inte avgaser så den ger höga värden. Nu till min fråga vad kan detta bero på?

Mätare https://imgur.com/gallery/jipFbht

Här är en bild på mätaren antingen ligger den på gula eller blåa sträcket

Hade samma på min s60-01 termostaten stod öppen hela tiden.

Vad fick du göra för att få igång den byta ut hela eller går det stänga en öppen termostat på något sätt?

Tog bilen till min verkstadsmekaniker. Man måste sätta i en ny termostat, går inte att laga vad jag vet och kostnaden var inte så dyr för mig. Det är en enkel operation vad jag förstår. Men vet inte hur det ser ut på en v50.

Catan90
1 januari · 46 Inlägg
#12

velvet skrev:

Catan90 skrev:

velvet skrev:

Hade samma på min s60-01 termostaten stod öppen hela tiden.

Vad fick du göra för att få igång den byta ut hela eller går det stänga en öppen termostat på något sätt?

Tog bilen till min verkstadsmekaniker. Man måste sätta i en ny termostat, går inte att laga vad jag vet och kostnaden var inte så dyr för mig. Det är en enkel operation vad jag förstår. Men vet inte hur det ser ut på en v50.

Jag tackar alla för informationen och hjälpen en jävla bilia mekaniker tekniker kan inte dessa infon han ville byta ut katalysator 17 000 kr han bytte tändstift 1500 kr helt onödan

velvet
1 januari · 24 Inlägg
#13

Catan90 skrev:

velvet skrev:

Catan90 skrev:

Vad fick du göra för att få igång den byta ut hela eller går det stänga en öppen termostat på något sätt?

Tog bilen till min verkstadsmekaniker. Man måste sätta i en ny termostat, går inte att laga vad jag vet och kostnaden var inte så dyr för mig. Det är en enkel operation vad jag förstår. Men vet inte hur det ser ut på en v50.

Jag tackar alla för informationen och hjälpen en jävla bilia mekaniker tekniker kan inte dessa infon han ville byta ut katalysator 17 000 kr han bytte tändstift 1500 kr helt onödan

Hmm bilia?  konstigt......dom borde ju kunna sånt tycker jag

husseman
2 januari · 831 Inlägg
#14

Hehe-finns ingen felkod så e´det kört för dagens bilmekaniker.. - fast tror inte det hjälper med ny termostat bara. Om ja fattat rätt så e´det en bil som går att köra på Etanol. Tankar man etanol o får taskiga avgasvärden så har man problem...gissar på att du besiktat med bensin? Tanka Etanol, så lär bilen gå klockrent genom Bes. -Lycka till

mvh/husse

Catan90
2 januari · 46 Inlägg
#15

husseman skrev:
Hehe-finns ingen felkod så e´det kört för dagens bilmekaniker.. - fast tror inte det hjälper med ny termostat bara. Om ja fattat rätt så e´det en bil som går att köra på Etanol. Tankar man etanol o får taskiga avgasvärden så har man problem...gissar på att du besiktat med bensin? Tanka Etanol, så lär bilen gå klockrent genom Bes. -Lycka till

mvh/husse

Tanka ethanol efter byte av termostat då antar jag? Köra bilen så den blir varm innan besiktning. Bilen är rätt gammal vill ha den max ett år till.

Catan90
2 januari · 46 Inlägg
#16

velvet skrev:

Catan90 skrev:

velvet skrev:

Tog bilen till min verkstadsmekaniker. Man måste sätta i en ny termostat, går inte att laga vad jag vet och kostnaden var inte så dyr för mig. Det är en enkel operation vad jag förstår. Men vet inte hur det ser ut på en v50.

Jag tackar alla för informationen och hjälpen en jävla bilia mekaniker tekniker kan inte dessa infon han ville byta ut katalysator 17 000 kr han bytte tändstift 1500 kr helt onödan

Hmm bilia?  konstigt......dom borde ju kunna sånt tycker jag

Nä fan bilia kunde inte ett skit. Jag gick dit han rekommenderade mig byte filter och olja seda var nästa steg felsöka och hittade hål i avgasen som han svetsade. Sedan var nästa steg tändstift och steget efter katalysator jag sa är du säker nej det kan man aldrig vara svarade teknikern. Vi får byta oss fram till felet iprencip

velvet
2 januari · 24 Inlägg
#17

Catan90 skrev:

velvet skrev:

Catan90 skrev:

Jag tackar alla för informationen och hjälpen en jävla bilia mekaniker tekniker kan inte dessa infon han ville byta ut katalysator 17 000 kr han bytte tändstift 1500 kr helt onödan

Hmm bilia?  konstigt......dom borde ju kunna sånt tycker jag

Nä fan bilia kunde inte ett skit. Jag gick dit han rekommenderade mig byte filter och olja seda var nästa steg felsöka och hittade hål i avgasen som han svetsade. Sedan var nästa steg tändstift och steget efter katalysator jag sa är du säker nej det kan man aldrig vara svarade teknikern. Vi får byta oss fram till felet iprencip

Hmm kasst av dom

Mossan1
2 januari · 93 Inlägg
#18

Nja, jag vet inte om Bilia ska ha så mycket skit. Dåligt servade motorer får ofta detta symptom, och löses ofta med just service.
Att kalla service för bortkastade pengar är ju dagens dumheter.
Tändstift är service att byta.

Att dom svetsade avgasröret var ju lovvärt av dom. Det gör få märkesverkstäder. Dom byter skadade röret i regel.

Nu står det inte om det var CO eller Lamda som var över 2, men antagligen CO2500. Dvs med förhöjt motorvarv.
Det talar tyvärr lite för att katalysatorn tagit skada.
Speciellt eftersom det inte finns felkoder om bränsleblandningen
Dom skulle ju Bilia ha fokuserat på först, annars. Samt upplyst bilägaren.

Mycket kortkörningar är absolut vanligaste orsaken till att kat bräns ut, och kanske i detta fallet även i kombo av att kört för länge med dålig termostat så den inte blivit driftvarm.

Eftersom det upptäcktes först nu att den inte blir varm trots långkörning, så talar det för en kombination i detta fallet.
Kan drt vara så att bilen kortkörs mycket, OCH har skett med dålig termostat?
= Som att beställa utbränd katalysator.

Den kanske kan gå att få igenom med lite etanol, men grundfelet är kvar.

Tips i allmänhet som inte direkt rör tråden:
Därför ska man alltid kolla utsläppsvärden på föregående besiktningsprotokoll vid beg bilköp.
Så man inte köper en bil som torskade och fuskades igenom. Dyrare fel än leder och bromsar.

Low
2 januari · 2 645 Inlägg
#19

Mossan1 skrev:
Nja, jag vet inte om Bilia ska ha så mycket skit. Dåligt servade motorer får ofta detta symptom, och löses ofta med just service.
Att kalla service för bortkastade pengar är ju dagens dumheter.
Tändstift är service att byta.

Att dom svetsade avgasröret var ju lovvärt av dom. Det gör få märkesverkstäder. Dom byter skadade röret i regel.

Nu står det inte om det var CO eller Lamda som var över 2, men antagligen CO2500. Dvs med förhöjt motorvarv.
Det talar tyvärr lite för att katalysatorn tagit skada.
Speciellt eftersom det inte finns felkoder om bränsleblandningen
Dom skulle ju Bilia ha fokuserat på först, annars. Samt upplyst bilägaren.

Mycket kortkörningar är absolut vanligaste orsaken till att kat bräns ut, och kanske i detta fallet även i kombo av att kört för länge med dålig termostat så den inte blivit driftvarm.

Eftersom det upptäcktes först nu att den inte blir varm trots långkörning, så talar det för en kombination i detta fallet.
Kan drt vara så att bilen kortkörs mycket, OCH har skett med dålig termostat?
= Som att beställa utbränd katalysator.

Den kanske kan gå att få igenom med lite etanol, men grundfelet är kvar.

Tips i allmänhet som inte direkt rör tråden:
Därför ska man alltid kolla utsläppsvärden på föregående besiktningsprotokoll vid beg bilköp.
Så man inte köper en bil som torskade och fuskades igenom. Dyrare fel än leder och bromsar.

Tummen upp

Catan90
2 januari · 46 Inlägg
#20

Mossan1 skrev:
Nja, jag vet inte om Bilia ska ha så mycket skit. Dåligt servade motorer får ofta detta symptom, och löses ofta med just service.
Att kalla service för bortkastade pengar är ju dagens dumheter.
Tändstift är service att byta.

Att dom svetsade avgasröret var ju lovvärt av dom. Det gör få märkesverkstäder. Dom byter skadade röret i regel.

Nu står det inte om det var CO eller Lamda som var över 2, men antagligen CO2500. Dvs med förhöjt motorvarv.
Det talar tyvärr lite för att katalysatorn tagit skada.
Speciellt eftersom det inte finns felkoder om bränsleblandningen
Dom skulle ju Bilia ha fokuserat på först, annars. Samt upplyst bilägaren.

Mycket kortkörningar är absolut vanligaste orsaken till att kat bräns ut, och kanske i detta fallet även i kombo av att kört för länge med dålig termostat så den inte blivit driftvarm.

Eftersom det upptäcktes först nu att den inte blir varm trots långkörning, så talar det för en kombination i detta fallet.
Kan drt vara så att bilen kortkörs mycket, OCH har skett med dålig termostat?
= Som att beställa utbränd katalysator.

Den kanske kan gå att få igenom med lite etanol, men grundfelet är kvar.

Tips i allmänhet som inte direkt rör tråden:
Därför ska man alltid kolla utsläppsvärden på föregående besiktningsprotokoll vid beg bilköp.
Så man inte köper en bil som torskade och fuskades igenom. Dyrare fel än leder och bromsar.

Då kan jag säga med en gång att ja jag kör till jobbet och tillbaka 15 km varje dag ingen annan stans. Men att bilia vill utan felsöka göra en filter byte och olje byte kan lösa problemet efter bytet så tar han 700 kr för att mäta utsläpp värden och det löste sig inte så då börjar han med en felsökning varför börjar man inte med en felsökning redan från början. Men iaf jag tycker att tändstift som byttes ut ca 7 månader sedan kan inte vara slut redan efter 7 mån. Men jag litade på hans kunskap och betalade 1500 kr till för ett nytt byte av tändstift.
Svetsning eller byte vet jag bara att han sa att det var så litet hål typ som mitt pekfinger. Så jag svetsade hålet. Jag behöver bilen max ett åt till klarar denna besiktning så har jag en ny bil till nästa år. Så om etanol skulle lösa problemet kan jag vid nästa bes testa etanol. Vad skulle du säga om jag köper medel för att rengöra avgasrören och katalysator byter termostat och tankar etanol skulle den klara av bes. Lambda värden är låga 0.92 skall ligga mellan 0.94 och 1.04 och som du säger är det co2500 varv som ligger på 2.4 istället för 0.2 som är gränsen. Kan vara katalysator som är trasig eller utbränd som du säger då är min fråga skall jag byta ut den hos bilia för teknikern chef lovade mig att dom inte skall debitera mig om det inte löser sig med Kat byte sen därefter kan jag byta termostat

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt