Volvo v50 hjälp motorn värms inte upp.

Mossan1
2 januari 2021 · 2 752 Inlägg

Låg lamda = för lite syre = för mycket bränsle. Fel blandningsförhållande kört sagt.

Hål i avgasrör (efter lamdasonderna) ger MER syre där bak = Hög lamda.
(Bilprovningen mäter längst bak)

Hål FÖRE lamdasonderna lurar sonden att feta på extra, och kat tar stryk.

Dålig lamdasond kan ge för mycket bränsle i avgaserna. Ovanligt, och skulle ge hög förbrukning och sämre motorgång.

Dåligt fungerande LMM kan ge samma sak. Uppmätta luftmängden är fel, och bränslet blandas efter det felaktiga värdet.

Vakuumläckage ger extra syre så lamdasonden fetar på. Dock, så betyder det att motorn går med RÄTT blandning, men sonden når sin maxgräns =Felkod på för MAGER blandning.
Kat tar inte stryk eftersom motorn går korrekt.

MAP sensor kan även den lura systemet om luftmängd vs bränsle.
Men, övriga sonderna skulle reagera.

Oftast får man som sagt felkod på bränsleblandningen innan utsläppen påverkas.
Maxparametrarna nås av sensorerna i fråga, och systemet varnar.
Det är liksom byggt så.

Hög CO = dåligt fungerande kat.
Den har inte tänt som den ska.
ELLER, att kat inte klarar den inkommande alldeles för feta bränsleblandningen.
Men, då skulle annat varna, och även bilen gå dåligt.

CO2500 är samma värde, men med högre motorvarv = högre flöde genom kat. Den är svårare där kat att klara.

Det lyser alltså inte någon motorlampa, och det finns inga lagrade felkoder?
Den sökningen är något verkstaden gör, MEN, kanske inte. Det beror lite på hur överenskommelsen mellan er var.
OBD scan kan kosta extra, och väljas bort av kund nämligen i vissa fall.

Jasså, stiften var nästan nya.
Byta nästan nya stift är ju onödigt om dom inte var av fel typ.
Olja och filter är aldrig fel.

1.5 mil är inte kortkörning. Men, hat du ägt bilen sedan ny?  Utbränd kat kan komma efter.
Kör man länge med dålig termostat får motorn för kallt = extra bränsle ges, någon uppvärmningstid eller bör-värde för förväntad motortemp har inte alla styrsystem. Därför kan det bränna ut en kat utan att felkod nödvändigtvis sätts. Kat är då ett följdfel.

Jag ANTAR att luftfiltret har bytts ut tillsammans med övrig service?
Om nej, så ta en titt på det i alla fall.

Generellt:
Hög CO och Låg Lamda uppmätta längst bak, är I REGEL katalysatorn som är utbränd. Orsaken till varför den är utbränd frågan.
Men ofta är anledningarna jag nämnde tidigare.

Oljebyte är en tidig åtgärd bara för att småkörda motorer kan få bränsle blandat i motoroljan. Då kommer extra bränsle i avgaserna och anstränger kat.
Speciellt etanol vill lägga sig i oljan, så eftersom det är en flexfuel så förstår jag anledningen.

I lite ovanligare fall, kan faktiskt tät vevhusventilation också påverka bränsleblandningen.  Kan kolla om det är övertryck när motorn går.
Men även då, brukar sensorerna varna innan utsläppen påverkas så mycket som i detta fallet.

Senast redigerat av Mossan1 (2 januari 2021)

Mossan1
2 januari 2021 · 2 752 Inlägg

Tillägg:
Eftersom termostaten eller motortempgivaren uppenbart är kass skulle jag fixa det FÖRST!
Men en större skopa tur, kan det lösa hela felet.
Men, katalysatorn kan nu vara ett följdfel av det.
Ofta kan besiktningen vara schysst och ge ett avgasprov gratis.
Termostaten behöver ändå bytas, och byt även tempgivaren för säkerhets skull. Den kan lura både dig och systemet.

xXSammy
2 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Termostaten på dessa motorer sitter inkilad mellan insuget och aggregatspännaren, nästintill bakom generatorn.  Så om priset drar iväg så är det för att den sitter lite dumt till.
Ford har en rikttid på 1.5h och det har hänt att Volvo har lägre eller högre tider trots att det är samma jobb (Var inte så uppskattat under tiden jag jobbade med ackord, då Volvomekanikerna fick en timme mindre för samma jobb)

Efter termostaten är bytt vore det intressant att se över dataloggerna ifall främre syresenorn jobbar som den ska, ska pendla mellan LEAN - RICH vid konstant varvtal.

De/Dem
Catan90
2 januari 2021 · 48 Inlägg

Motorlampan lyser men han släkte den och den dök upp efter besiktnkng ingen
Jag ringde bilia och då sa han att endast Kat som är trasigt. Kan vara att motorn är kallt pga termostat och den inte värms upp. Det är årmodel 2006 den har kört 35 000 mil den är rätt så gammal men behöver den som sagt 1 år till. Farsan ägde den sedan 2011 och jag tog över den av han. Kollar på alla papper men står inget om att luft filtret är bytta så det skall jag kolla på alternativ ringer upp och frågar igen. Sen testar jag byte luft filter och termostat, motortemgivare tankar etanol in till besiktning. Om inte den klarar av denna igen då återstår det bara att byta Kat antar jag. Kan det vara något annat som bökar om jag gör denna ordning. Tack i förhand

xXSammy
2 januari 2021 · 6 566 Inlägg

Måste finnas felkoder eftersom motorlampan tänds
Om de bara raderas i hopp om att de inte kommer tillbaka är lite som att tvätta sig utan tvål eller köra en diskmaskin utan diskmedel - För att de kanske blir "bra" ändå

De/Dem
Catan90
2 januari 2021 · 48 Inlägg

Jo jag förstår det men tänkte motorlampan lös pga avgasvärden och han sa inget mer om felkoderna men jag bifogar lappen jag fick av teknikern Felkod https://imgur.com/gallery/otjJt0C

Low
2 januari 2021 · 3 296 Inlägg

Catan90 skrev:
Jo jag förstår det men tänkte motorlampan lös pga avgasvärden och han sa inget mer om felkoderna men jag bifogar lappen jag fick av teknikern Felkod https://imgur.com/gallery/otjJt0C

Hur ser service historiken på bilen?

Catan90
2 januari 2021 · 48 Inlägg

Low skrev:

Catan90 skrev:
Jo jag förstår det men tänkte motorlampan lös pga avgasvärden och han sa inget mer om felkoderna men jag bifogar lappen jag fick av teknikern Felkod https://imgur.com/gallery/otjJt0C

Hur ser service historiken på bilen?

Den har jag gjort så fort det har varit dags farsan har också gjort det punktlig. Dok så står det att ventilkåpan läcker olja oljeplugg skadad sen tidigare det har inte teknikern nämnt något om såg det i pappret nyss

Mossan1
2 januari 2021 · 2 752 Inlägg

Oj, det var en diger lista med felkoder i minnet i oika styrdon.
Skulle misstänka att spänningsfall i batteriet skapat många felkoder vid något tillfälle. Flera är sådana som uppstår under nån kort stund vid kallstart i kyla med dåligt batteri tex.
Då brister det i kommunikationen i CAN nätet.

Enda aktiva felkoden är luftkvalitetsensorn, men den bara aktiverar automatiska recirkulationen.
Har inget med motorstyrningen att göra alls. Bara att strunta i.

Kan inte se någon ej aktiv felkod som skulle påverka utsläppen.

Utetempgivaren som ger info till motornstyrdonet sitter i förardörrens ytterspegel och den infon förmedlas via Cannätet från DDM (Driver Door Module) till ECM. (Engine Controll Module)
Men felkoden på DDMs kommunikation är ej aktiv så det är mycket osannolikt. Själva sensorn sätter egen felkod i DDM om den skulle fela ensam. Sådan kod finns inte med i bifogade listan.

Dvs DDMs kommunikationsfelkod är sannolikt också satt vid ett spänningsfall någon gång i tiden, med tanke på hur många styrdon som har liknande kod. Bilen skulle vara okörbar annars.

Så de allra flesta felkoder är sannolikt   "spökkoder" orsakade av spänningsfall, som inte har med aktuella felet att göra. Tyvärr, faktiskt.

Jag skulle:
1 byta termostat och motortempgivare.
2 göra avgastest med väl varmköra bil.
3. Om ej ok, skaffa en lågmilad begagnad kat, eller piratkat och få monterad på mindre verkstad.
Orginalkattar är skitdyra.

Tyvärr är det så att lamdasond skär ibland när dom ska skruvas ur.
Räkna med 3000kr per sond som skär.
(Lamdasond ska INTE köpas pirat. =skräp.  Pirat Kat=ok)
Du har två stycken lamdasonder.

Senast redigerat av Mossan1 (2 januari 2021)

Catan90
2 januari 2021 · 48 Inlägg

Då gör jag så att jag testar att byta luft filter och termostat, motortemgivare tankar etanol in till besiktning. Om inte den klarar av denna igen då återstår det bara att byta Kat. Låter nog som ett bra plan eller mossan vad säger du?

Mossan1
2 januari 2021 · 2 752 Inlägg

Catan90 skrev:
Då gör jag så att jag testar att byta luft filter och termostat, motortemgivare tankar etanol in till besiktning. Om inte den klarar av denna igen då återstår det bara att byta Kat. Låter nog som ett bra plan eller mossan vad säger du?

Jag editerade sedan du svarat.
Åtgärdade nått stavfel, och nån autocorrect-miss men jag lade till text också.

Edit:  autocorrect igen alltså.... *suck*

Samt:
Byt filter och termostat.
Därefter tempgivaren om den ännu visar knasig temp.
Håll ögonen öppna efter brustna vakuumslangar osv, även om det är riktigt osannolikt.
Brusten slang ska du ju inte ha oavsett....

Men det vore ju intressant att veta vad felkoden som tände motorlampan sade. Den är raderad.
Det finns ingen sådan kod som tänder motorlampan i listan, vilket faktiskt är lite skumt.
"Gasspjällsystem" i så fall, men den är säkert en spökkod. Annars skulle den gå skitdåligt.

Edit2:
Menar du föressten att motorlampan har tänt sig igen EFTER denna lista lästes ut?
Så det kan finnas ny felkod i ECM?

Senast redigerat av Mossan1 (2 januari 2021)

Catan90
2 januari 2021 · 48 Inlägg

Mossan1 skrev:

Catan90 skrev:
Då gör jag så att jag testar att byta luft filter och termostat, motortemgivare tankar etanol in till besiktning. Om inte den klarar av denna igen då återstår det bara att byta Kat. Låter nog som ett bra plan eller mossan vad säger du?

Jag editerade sedan du svarat.
Åtgärdade nått stavfel, och nån autocorrect-miss men jag lade till text också.

Edit:  autocorrect igen alltså.... *suck*

Samt:
Byt filter och termostat.
Därefter tempgivaren om den ännu visar knasig temp.
Håll ögonen öppna efter brustna vakuumslangar osv, även om det är riktigt osannolikt.
Brusten slang ska du ju inte ha oavsett....

Men det vore ju intressant att veta vad felkoden som tände motorlampan sade. Den är raderad.
Det finns ingen sådan kod som tänder motorlampan i listan, vilket faktiskt är lite skumt.
"Gasspjällsystem" i så fall, men den är säkert en spökkod. Annars skulle den gå skitdåligt.

Edit2:
Menar du föressten att motorlampan har tänt sig igen EFTER denna lista lästes ut?
Så det kan finnas ny felkod i ECM?

kan läsa av koden på tisdag igen och se vad som är för aktiv Felkod så återkommer jag men då gör jag som du sa på tisdag och tankar etanol och åker till besiktningen ber om men ny mätning för sedan vidare åtgärd mvh catan tack för all hjälp återkommer när jag fixat dessa

Mew
2 januari 2021 · 2 152 Inlägg

Catan90 skrev:

Mossan1 skrev:

Catan90 skrev:
Då gör jag så att jag testar att byta luft filter och termostat, motortemgivare tankar etanol in till besiktning. Om inte den klarar av denna igen då återstår det bara att byta Kat. Låter nog som ett bra plan eller mossan vad säger du?

Jag editerade sedan du svarat.
Åtgärdade nått stavfel, och nån autocorrect-miss men jag lade till text också.

Edit:  autocorrect igen alltså.... *suck*

Samt:
Byt filter och termostat.
Därefter tempgivaren om den ännu visar knasig temp.
Håll ögonen öppna efter brustna vakuumslangar osv, även om det är riktigt osannolikt.
Brusten slang ska du ju inte ha oavsett....

Men det vore ju intressant att veta vad felkoden som tände motorlampan sade. Den är raderad.
Det finns ingen sådan kod som tänder motorlampan i listan, vilket faktiskt är lite skumt.
"Gasspjällsystem" i så fall, men den är säkert en spökkod. Annars skulle den gå skitdåligt.

Edit2:
Menar du föressten att motorlampan har tänt sig igen EFTER denna lista lästes ut?
Så det kan finnas ny felkod i ECM?

kan läsa av koden på tisdag igen och se vad som är för aktiv Felkod så återkommer jag men då gör jag som du sa på tisdag och tankar etanol och åker till besiktningen ber om men ny mätning för sedan vidare åtgärd mvh catan tack för all hjälp återkommer när jag fixat dessa

Byt termostaten FÖRST. Den ska bytas ändå. När den är dålig brukar bilen dessutom dra mer soppa (matar ju på med extra bränsle, även en orsak till kassa avgasvärden som nämnts tidigare) så de pengarna är snabbt intjänade i soppa.

Catan90
2 januari 2021 · 48 Inlägg

Okey tackar för informationen och återkommer på tisdag mvh catan

velvet
2 januari 2021 · 46 Inlägg

Mew skrev:

Catan90 skrev:

Mossan1 skrev:

Jag editerade sedan du svarat.
Åtgärdade nått stavfel, och nån autocorrect-miss men jag lade till text också.

Edit:  autocorrect igen alltså.... *suck*

Samt:
Byt filter och termostat.
Därefter tempgivaren om den ännu visar knasig temp.
Håll ögonen öppna efter brustna vakuumslangar osv, även om det är riktigt osannolikt.
Brusten slang ska du ju inte ha oavsett....

Men det vore ju intressant att veta vad felkoden som tände motorlampan sade. Den är raderad.
Det finns ingen sådan kod som tänder motorlampan i listan, vilket faktiskt är lite skumt.
"Gasspjällsystem" i så fall, men den är säkert en spökkod. Annars skulle den gå skitdåligt.

Edit2:
Menar du föressten att motorlampan har tänt sig igen EFTER denna lista lästes ut?
Så det kan finnas ny felkod i ECM?

kan läsa av koden på tisdag igen och se vad som är för aktiv Felkod så återkommer jag men då gör jag som du sa på tisdag och tankar etanol och åker till besiktningen ber om men ny mätning för sedan vidare åtgärd mvh catan tack för all hjälp återkommer när jag fixat dessa

Byt termostaten FÖRST. Den ska bytas ändå. När den är dålig brukar bilen dessutom dra mer soppa (matar ju på med extra bränsle, även en orsak till kassa avgasvärden som nämnts tidigare) så de pengarna är snabbt intjänade i soppa.

Tummen upp

Bassiehof
2 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Catan90 skrev:

velvet skrev:

Catan90 skrev:

Jag tackar alla för informationen och hjälpen en jävla bilia mekaniker tekniker kan inte dessa infon han ville byta ut katalysator 17 000 kr han bytte tändstift 1500 kr helt onödan

Hmm bilia?  konstigt......dom borde ju kunna sånt tycker jag

Nä fan bilia kunde inte ett skit. Jag gick dit han rekommenderade mig byte filter och olja seda var nästa steg felsöka och hittade hål i avgasen som han svetsade. Sedan var nästa steg tändstift och steget efter katalysator jag sa är du säker nej det kan man aldrig vara svarade teknikern. Vi får byta oss fram till felet iprencip

Dåliga avgasvärden beror ofta på skitig olja som släpper ut partiklar när oljan förbränns i motorn.

Catan90
2 januari 2021 · 48 Inlägg

Bassiehof skrev:

Catan90 skrev:

velvet skrev:

Hmm bilia?  konstigt......dom borde ju kunna sånt tycker jag

Nä fan bilia kunde inte ett skit. Jag gick dit han rekommenderade mig byte filter och olja seda var nästa steg felsöka och hittade hål i avgasen som han svetsade. Sedan var nästa steg tändstift och steget efter katalysator jag sa är du säker nej det kan man aldrig vara svarade teknikern. Vi får byta oss fram till felet iprencip

Dåliga avgasvärden beror ofta på skitig olja som släpper ut partiklar när oljan förbränns i motorn.

Jag har inte dålig olja för det första för det andra så bytte bilia det första dom gjorde olja dessutom har jag bytt olja flera gånger under åren som gått jag byter olja var 3 månad har alltid gjord det varje bil jag ägt

Brådhis * Voff voff *
2 januari 2021 · 10 244 Inlägg

Catan90 skrev:

Bassiehof skrev:

Catan90 skrev:

Nä fan bilia kunde inte ett skit. Jag gick dit han rekommenderade mig byte filter och olja seda var nästa steg felsöka och hittade hål i avgasen som han svetsade. Sedan var nästa steg tändstift och steget efter katalysator jag sa är du säker nej det kan man aldrig vara svarade teknikern. Vi får byta oss fram till felet iprencip

Dåliga avgasvärden beror ofta på skitig olja som släpper ut partiklar när oljan förbränns i motorn.

Jag har inte dålig olja för det första för det andra så bytte bilia det första dom gjorde olja dessutom har jag bytt olja flera gånger under åren som gått jag byter olja var 3 månad har alltid gjord det varje bil jag ägt

Byter du olja var tredje månad? Känns både dyrt och onödigt. Är det rätt sorts olja i? Alltså rätt klassningar?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Catan90
3 januari 2021 · 48 Inlägg

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:

Bassiehof skrev:

Dåliga avgasvärden beror ofta på skitig olja som släpper ut partiklar när oljan förbränns i motorn.

Jag har inte dålig olja för det första för det andra så bytte bilia det första dom gjorde olja dessutom har jag bytt olja flera gånger under åren som gått jag byter olja var 3 månad har alltid gjord det varje bil jag ägt

Byter du olja var tredje månad? Känns både dyrt och onödigt. Är det rätt sorts olja i? Alltså rätt klassningar?

Okey kanske inte punkt till pricka men ungefär ja rycker att olja är en av viktiga för att motorn skall vara igång. Haft denna vana sedan min första bil då jag körde ca 10 - 15 mil till jobbet när jag började jobba eftersom det blev ca 20-30 mil dagligen så rekommenderade en kollega detta och sedan dess har jag gjort så. Men iallafall on topic jag köper den som Mekonomen rekommenderade mig ett tag sedan kostar ca 400 kr 3 liter minns inte exakt vad som står på den när jag väl har dunken framför mig så vet jag vilken det är

Catan90
4 januari 2021 · 48 Inlägg

Jag ringde idag bilia och han säger fortfarande jag kom fram till att det är katalysator jag sa åt han att motorlampan lyser igen då sa han asså gör den det. Jag påpekade att jag misstänker termostat och då motsäger han att det är bortkastad pengar. Då säger jag men 4mil körning så blev den inte varm. Då säger han bara att men din bil blir varm i förar hytten det kommer varm luft från (vet inte vad det heter men där ac ligger) och att frysta fönster rutan smälter när jag sätter på värmen men då sa jag varför går inte mätaren upp då säger han att det är fel på mätaren lsåfall inget annat. Han kunde inte svara på varför motor lampan lös igen jag påpekade att katalysator skulle inte tända motor lampan han säger de klar den skulle inte göra men jag får felsöka vidare du får bestämma om du vill byta katalysator och då kan jag felsöka igen säger teknikern. Jag säger till han att den värmdes inte upp hela vägen till Alingsås 4mil och när jag stod på tomgång så gick mätaren upp till 50% när bilen var på tomgång dock när jag körde så gick den ner till 1 sträck då säger han bara att det är fel på mätaren inget fel på termostat. Har jag fått en dumstrut som tekniker eller bara han som är inställd på katalysator och vill punga ut cash från mig? För om felet inte ligger på katalysator så skall han tydligen inte ta pengar men att riskera detta och han kan bara säga att felet låg där och inget annan stans då får jag betala för katalysator nu säger han att en begagnad katalysator kostst 11k

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang