Volvo v50 hjälp motorn värms inte upp.

xXSammy
5 januari · 5 927 Inlägg
#81

??
Om den nu förbrukar olja invändigt så är det inte så konstigt att avgasvärdena är dåliga

De/Dem
uhlin
5 januari · 1 833 Inlägg
#82

Catan90 skrev:

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:
Asså nu skall jag förklara med byta byta det är inte riktigt byta men jag har en ventil som läcker olja den tömmer oljan i motorn på ca 3 månader och därmed måste jag fylla på vilket jag gör då blir det i mina öron byte av olja men jag spolar inte ut allt som bilia gör.

Driver du med oss nu? Du går alltså från att säga att du byter olja var tredje månad och att oljan därför är bra och inte kan vara orsaken till dåliga avgasvärden (vilket dålig olja absolut kan vara), till att nu säga att din motor läcker så pass mycket olja att du anser att all olja blivit bytt var tredje månad genom att du fyllt på ny...? big_smile

Hur menar du jag har ju inte dålig motor olja den är nu som helt ny om jag fyller på varje 3 månad eller jag har sten koll på själva stickan kollar ofta på den och det finns olja de inte så att oljan har varit inne i motorn 5 år utan max 2 3 månaden sen fyller jag på igen därmed har jag inte dålig olja. Jag gör ju service i god tid det har jag inte missat. Jag skrev ju på tidigare inlägg att ventilen läcker olja fast de svårt o förklara att den ventilen är såpass litet att det rinner inte ut när den står still exempel den rinner kanske ut någon droppe under körning på adukt eller farthinder eller liknande så att den vinklar dig annars rinner den inte ut. Så ja om man får tömt olja på 3 månader så att den kommer till minimum sträck på ollje stickan så fyller jag på och därmer har jag inte dålig olja vilket inte kan medföra dålig avgas värden

Vart tar oljan vägen? På marken eller förbränns den?

Förbränns den så är ju saken en helt annan nu när det kommer fram.
Katalysatorn tycker inte om olja och det kanske inte alls är verkstaden som vill fuska.

Som Low tidigare skrev vore det bra om bilia själva fick va med här. Vilken bilia handlar det om? Vore bra och höra andra versionen med.

velvet
5 januari · 24 Inlägg
#83

uhlin skrev:

Catan90 skrev:

Brådhis skrev:

Driver du med oss nu? Du går alltså från att säga att du byter olja var tredje månad och att oljan därför är bra och inte kan vara orsaken till dåliga avgasvärden (vilket dålig olja absolut kan vara), till att nu säga att din motor läcker så pass mycket olja att du anser att all olja blivit bytt var tredje månad genom att du fyllt på ny...? big_smile

Hur menar du jag har ju inte dålig motor olja den är nu som helt ny om jag fyller på varje 3 månad eller jag har sten koll på själva stickan kollar ofta på den och det finns olja de inte så att oljan har varit inne i motorn 5 år utan max 2 3 månaden sen fyller jag på igen därmed har jag inte dålig olja. Jag gör ju service i god tid det har jag inte missat. Jag skrev ju på tidigare inlägg att ventilen läcker olja fast de svårt o förklara att den ventilen är såpass litet att det rinner inte ut när den står still exempel den rinner kanske ut någon droppe under körning på adukt eller farthinder eller liknande så att den vinklar dig annars rinner den inte ut. Så ja om man får tömt olja på 3 månader så att den kommer till minimum sträck på ollje stickan så fyller jag på och därmer har jag inte dålig olja vilket inte kan medföra dålig avgas värden

Vart tar oljan vägen? På marken eller förbränns den?

Förbränns den så är ju saken en helt annan nu när det kommer fram.
Katalysatorn tycker inte om olja och det kanske inte alls är verkstaden som vill fuska.

Som Low tidigare skrev vore det bra om bilia själva fick va med här. Vilken bilia handlar det om? Vore bra och höra andra versionen med.

Är termostaten bytt?

Catan90
5 januari · 46 Inlägg
#84

xXSammy skrev:
??
Om den nu förbrukar olja invändigt så är det inte så konstigt att avgasvärdena är dåliga

Det är inte invändigt det är utvändigt

Catan90
5 januari · 46 Inlägg
#85

velvet skrev:

uhlin skrev:

Catan90 skrev:

Hur menar du jag har ju inte dålig motor olja den är nu som helt ny om jag fyller på varje 3 månad eller jag har sten koll på själva stickan kollar ofta på den och det finns olja de inte så att oljan har varit inne i motorn 5 år utan max 2 3 månaden sen fyller jag på igen därmed har jag inte dålig olja. Jag gör ju service i god tid det har jag inte missat. Jag skrev ju på tidigare inlägg att ventilen läcker olja fast de svårt o förklara att den ventilen är såpass litet att det rinner inte ut när den står still exempel den rinner kanske ut någon droppe under körning på adukt eller farthinder eller liknande så att den vinklar dig annars rinner den inte ut. Så ja om man får tömt olja på 3 månader så att den kommer till minimum sträck på ollje stickan så fyller jag på och därmer har jag inte dålig olja vilket inte kan medföra dålig avgas värden

Vart tar oljan vägen? På marken eller förbränns den?

Förbränns den så är ju saken en helt annan nu när det kommer fram.
Katalysatorn tycker inte om olja och det kanske inte alls är verkstaden som vill fuska.

Som Low tidigare skrev vore det bra om bilia själva fick va med här. Vilken bilia handlar det om? Vore bra och höra andra versionen med.

Är termostaten bytt?

Bokat tid för byte torsdag nästa vecka var full bokat tills dess

velvet
5 januari · 24 Inlägg
#86

Catan90 skrev:

velvet skrev:

uhlin skrev:

Vart tar oljan vägen? På marken eller förbränns den?

Förbränns den så är ju saken en helt annan nu när det kommer fram.
Katalysatorn tycker inte om olja och det kanske inte alls är verkstaden som vill fuska.

Som Low tidigare skrev vore det bra om bilia själva fick va med här. Vilken bilia handlar det om? Vore bra och höra andra versionen med.

Är termostaten bytt?

Bokat tid för byte torsdag nästa vecka var full bokat tills dess

ok

uhlin
5 januari · 1 833 Inlägg
#87

uhlin skrev:

Catan90 skrev:

Brådhis skrev:

Driver du med oss nu? Du går alltså från att säga att du byter olja var tredje månad och att oljan därför är bra och inte kan vara orsaken till dåliga avgasvärden (vilket dålig olja absolut kan vara), till att nu säga att din motor läcker så pass mycket olja att du anser att all olja blivit bytt var tredje månad genom att du fyllt på ny...? big_smile

Hur menar du jag har ju inte dålig motor olja den är nu som helt ny om jag fyller på varje 3 månad eller jag har sten koll på själva stickan kollar ofta på den och det finns olja de inte så att oljan har varit inne i motorn 5 år utan max 2 3 månaden sen fyller jag på igen därmed har jag inte dålig olja. Jag gör ju service i god tid det har jag inte missat. Jag skrev ju på tidigare inlägg att ventilen läcker olja fast de svårt o förklara att den ventilen är såpass litet att det rinner inte ut när den står still exempel den rinner kanske ut någon droppe under körning på adukt eller farthinder eller liknande så att den vinklar dig annars rinner den inte ut. Så ja om man får tömt olja på 3 månader så att den kommer till minimum sträck på ollje stickan så fyller jag på och därmer har jag inte dålig olja vilket inte kan medföra dålig avgas värden

Vart tar oljan vägen? På marken eller förbränns den?

Förbränns den så är ju saken en helt annan nu när det kommer fram.
Katalysatorn tycker inte om olja och det kanske inte alls är verkstaden som vill fuska.

Som Low tidigare skrev vore det bra om bilia själva fick va med här. Vilken bilia handlar det om? Vore bra och höra andra versionen med.

Vilken biliaverkstad handlar det om?
Vill kunna bjuda in dem i den här diskussionen.

Catan90
5 januari · 46 Inlägg
#88

uhlin skrev:

Catan90 skrev:

Brådhis skrev:

Driver du med oss nu? Du går alltså från att säga att du byter olja var tredje månad och att oljan därför är bra och inte kan vara orsaken till dåliga avgasvärden (vilket dålig olja absolut kan vara), till att nu säga att din motor läcker så pass mycket olja att du anser att all olja blivit bytt var tredje månad genom att du fyllt på ny...? big_smile

Hur menar du jag har ju inte dålig motor olja den är nu som helt ny om jag fyller på varje 3 månad eller jag har sten koll på själva stickan kollar ofta på den och det finns olja de inte så att oljan har varit inne i motorn 5 år utan max 2 3 månaden sen fyller jag på igen därmed har jag inte dålig olja. Jag gör ju service i god tid det har jag inte missat. Jag skrev ju på tidigare inlägg att ventilen läcker olja fast de svårt o förklara att den ventilen är såpass litet att det rinner inte ut när den står still exempel den rinner kanske ut någon droppe under körning på adukt eller farthinder eller liknande så att den vinklar dig annars rinner den inte ut. Så ja om man får tömt olja på 3 månader så att den kommer till minimum sträck på ollje stickan så fyller jag på och därmer har jag inte dålig olja vilket inte kan medföra dålig avgas värden

Vart tar oljan vägen? På marken eller förbränns den?

Förbränns den så är ju saken en helt annan nu när det kommer fram.
Katalysatorn tycker inte om olja och det kanske inte alls är verkstaden som vill fuska.

Som Low tidigare skrev vore det bra om bilia själva fick va med här. Vilken bilia handlar det om? Vore bra och höra andra versionen med.

Den går raka vägen till marken men det är som sagt väldigt litet hål och den lyckas komma ut någon liten mängd när man vinklar upp bilen typ på farthinder etc svårt o förklara men tänk dig när du gör en sväng ganska kraftig sväng och det visar att spolar vätskan som nyss var nästan tom nu är den inte "tom" för den lyckas gå över gränsen för att lampan skall tändas medans du gör kraftiga svängen och efter en stund senare så lyser den igen typ en sån situation den oljan som rinner rakt ner mot en vet inte vad jag skall säga kan inte dess namn men den stoppar oljan och när jag kör och den kommer upp på en farthinder då kanske det kommer en liten dropp annars ligger den i hela tiden. Detta vet jag för att jag har haft bilen liggandes 3 månader under semseter och inte en droppe hade gått bort

uhlin
5 januari · 1 833 Inlägg
#89

Catan90 skrev:

uhlin skrev:

Catan90 skrev:

Hur menar du jag har ju inte dålig motor olja den är nu som helt ny om jag fyller på varje 3 månad eller jag har sten koll på själva stickan kollar ofta på den och det finns olja de inte så att oljan har varit inne i motorn 5 år utan max 2 3 månaden sen fyller jag på igen därmed har jag inte dålig olja. Jag gör ju service i god tid det har jag inte missat. Jag skrev ju på tidigare inlägg att ventilen läcker olja fast de svårt o förklara att den ventilen är såpass litet att det rinner inte ut när den står still exempel den rinner kanske ut någon droppe under körning på adukt eller farthinder eller liknande så att den vinklar dig annars rinner den inte ut. Så ja om man får tömt olja på 3 månader så att den kommer till minimum sträck på ollje stickan så fyller jag på och därmer har jag inte dålig olja vilket inte kan medföra dålig avgas värden

Vart tar oljan vägen? På marken eller förbränns den?

Förbränns den så är ju saken en helt annan nu när det kommer fram.
Katalysatorn tycker inte om olja och det kanske inte alls är verkstaden som vill fuska.

Som Low tidigare skrev vore det bra om bilia själva fick va med här. Vilken bilia handlar det om? Vore bra och höra andra versionen med.

Den går raka vägen till marken men det är som sagt väldigt litet hål och den lyckas komma ut någon liten mängd när man vinklar upp bilen typ på farthinder etc svårt o förklara men tänk dig när du gör en sväng ganska kraftig sväng och det visar att spolar vätskan som nyss var nästan tom nu är den inte "tom" för den lyckas gå över gränsen för att lampan skall tändas medans du gör kraftiga svängen och efter en stund senare så lyser den igen typ en sån situation den oljan som rinner rakt ner mot en vet inte vad jag skall säga kan inte dess namn men den stoppar oljan och när jag kör och den kommer upp på en farthinder då kanske det kommer en liten dropp annars ligger den i hela tiden. Detta vet jag för att jag har haft bilen liggandes 3 månader under semseter och inte en droppe hade gått bort

Först skriver du ventil som läcker. Sen är det ett hål. Det här går inte ihop riktigt du....

Förstår ärligt talat ingenting nu. Nån annan som förstår???

Catan90
5 januari · 46 Inlägg
#90

uhlin skrev:

Catan90 skrev:

uhlin skrev:

Vart tar oljan vägen? På marken eller förbränns den?

Förbränns den så är ju saken en helt annan nu när det kommer fram.
Katalysatorn tycker inte om olja och det kanske inte alls är verkstaden som vill fuska.

Som Low tidigare skrev vore det bra om bilia själva fick va med här. Vilken bilia handlar det om? Vore bra och höra andra versionen med.

Den går raka vägen till marken men det är som sagt väldigt litet hål och den lyckas komma ut någon liten mängd när man vinklar upp bilen typ på farthinder etc svårt o förklara men tänk dig när du gör en sväng ganska kraftig sväng och det visar att spolar vätskan som nyss var nästan tom nu är den inte "tom" för den lyckas gå över gränsen för att lampan skall tändas medans du gör kraftiga svängen och efter en stund senare så lyser den igen typ en sån situation den oljan som rinner rakt ner mot en vet inte vad jag skall säga kan inte dess namn men den stoppar oljan och när jag kör och den kommer upp på en farthinder då kanske det kommer en liten dropp annars ligger den i hela tiden. Detta vet jag för att jag har haft bilen liggandes 3 månader under semseter och inte en droppe hade gått bort

Först skriver du ventil som läcker. Sen är det ett hål. Det här går inte ihop riktigt du....

Förstår ärligt talat ingenting nu. Nån annan som förstår???

Det är jag som inte vet vad olika delar heter men när jag var under bilen såg jag allt men jag lyckas inte förklara denna situation det är svårt men iaf en ventil eller bult eller vad det heter den sitter undersidan och dem är på ett sätt så den rinner endast när jag väl inte kör rak sträcka helt enkelt

Presidento Of World
5 januari · 2 901 Inlägg
#91

Byt termostat, kolla alla värden ser det bra ut, besikta och kör tills det rasar.

Presidento saknar signatur
xXSammy
5 januari · 5 927 Inlägg
#92

Hur långt har bilen ens gått?

Och om du fyller på olja var 3dje månad, hur mycket? Samt hur långt kör du på de 3 månaderna?

De/Dem
Brådhis * Voff voff *
5 januari · 6 049 Inlägg
#93

Catan90 skrev:

Brådhis skrev:

Catan90 skrev:
Asså nu skall jag förklara med byta byta det är inte riktigt byta men jag har en ventil som läcker olja den tömmer oljan i motorn på ca 3 månader och därmed måste jag fylla på vilket jag gör då blir det i mina öron byte av olja men jag spolar inte ut allt som bilia gör.

Driver du med oss nu? Du går alltså från att säga att du byter olja var tredje månad och att oljan därför är bra och inte kan vara orsaken till dåliga avgasvärden (vilket dålig olja absolut kan vara), till att nu säga att din motor läcker så pass mycket olja att du anser att all olja blivit bytt var tredje månad genom att du fyllt på ny...? big_smile

Hur menar du jag har ju inte dålig motor olja den är nu som helt ny om jag fyller på varje 3 månad eller jag har sten koll på själva stickan kollar ofta på den och det finns olja de inte så att oljan har varit inne i motorn 5 år utan max 2 3 månaden sen fyller jag på igen därmed har jag inte dålig olja. Jag gör ju service i god tid det har jag inte missat. Jag skrev ju på tidigare inlägg att ventilen läcker olja fast de svårt o förklara att den ventilen är såpass litet att det rinner inte ut när den står still exempel den rinner kanske ut någon droppe under körning på adukt eller farthinder eller liknande så att den vinklar dig annars rinner den inte ut. Så ja om man får tömt olja på 3 månader så att den kommer till minimum sträck på ollje stickan så fyller jag på och därmer har jag inte dålig olja vilket inte kan medföra dålig avgas värden

Det funkar inte så... Det gör verkligen inte det!

Den nya oljan blandas direkt med den äldre oljan när du häller i den. Motorn har ju 4-5 liter olja i sig, att du fyller på 1-2 liter då och då är inte samma sak som att den byts ut, det är ju inte bara den gamla oljan som läcker ut... Dessutom byter du ju inte oljefiltret...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
jaka54
5 januari · 4 166 Inlägg
#94

Hej!
Lamdasonden sitter väl före kat:n så att byta kat hjälper nog inte, inte heller att byta termostat för har du kört 4mil före besiktningen så borde temperaturen i kylarvattnet vara runt 85-90 grader vilket det ska vara när motorn är fullt varm. - Kollade du föresten temperaturen när du körde till besiktningen?
Att du inte klarar avgasvärdet vid förhöjd tomgång (2500v/m) tror jag mer beror på att du har en avgasläcka före lamdasonden ...eller att du kör med  gammal skitig olja (när bytte du olja och filter senast) eller att motorn (kolvringar och ventilstyrningar) är sliten, eller att du har ett läckage i någon slang (insuget t,ex)
Tror att Bila-killen gjorde vad han kunde utifrån förutsättningarna.

Senast redigerat av jaka54 (5 januari )

Brådhis * Voff voff *
5 januari · 6 049 Inlägg
#95

jaka54 skrev:
Hej!
Lamda sonden sitter väl före kat:n så att byta kat hjälper  nog inte ,inte heller att byta termostat för du kört 4mil före besiktningen så borde temperaturen i kylarvattnet vara runt 85-90 grader (vilket det ska  vara när motorn är fult varm)- Kollade du temperaturen när du körde till besiktningen?
Att du inte klarar avgasvärdet vid förhöjd tomgång (2500v/m) tror jag mer beror på att du har en avgasläcka före lamdasonden ...eller att du kör med  gammal skitig olja (när bytte du olja och filter senast) eller att motorn (kolvringar och ventilstyrningar) är sliten.
Tror att Bili-killen gjorde vad han kunde utifrån förutsättningarna.

Läs hela tråden... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
jaka54
5 januari · 4 166 Inlägg
#96

Hej!
Såg det nu! smile en jäkla röra!

Brådhis * Voff voff *
5 januari · 6 049 Inlägg
#97

jaka54 skrev:
Hej!
Såg det nu! smile en jäkla röra!

Japp... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
jaka54
5 januari · 4 166 Inlägg
#98

Hej!
Jag har också hål i min motor...i ena hålet kommer luft in och i andra avgaser!

uhlin
5 januari · 1 833 Inlägg
#99

jaka54 skrev:
Hej!
Jag har också hål i min motor...i ena hålet kommer luft in och i andra avgaser!

Men, det har jag med. Fast fem där det kommer in luft, och fem där det kommer ut avgaser. Hehehe.

mb_pucken
5 januari · 4 636 Inlägg
#100

Fast läcker den så pass mycket olja som TS skriver så lär den knappast gå att bestiga.
Läcker det ut 1L olja så är hela bilen blöt under av denna.
Olja sprids och kryper helt galet.
Och ser man på bilden som var tidigare i tråden så borde ett så stort lekage synas på bilden.
Tror TS motor är slut och drar så pass mycket olja att katten tackat för sig och att den ger dåliga värden pga av det i kombination med dålig förbränning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt