Driva många högtalare med samma terminal (serie och parallellkoppling)

hmmson
3 januari 2021 · 5 Inlägg

Hej!

Jag är oerfaren när det kommer till att koppla ihop högtalare så jag tänkte fråga er proffs istället så att prylarna ej exploderar.

Jag har 6st högtalare totalt och målet är att koppla ihop dom så att de kan drivas av en och samma terminal från en förstärkare.

Som bilden visar har jag parallellkopplat högtalarna så att jag nu har 3st högtalar-par. Om jag har förstått det rätt ska det nu gå att seriekoppla dom så att den slutliga impedansen hamnar på antingen 4 eller 8 ohm. Stämmer det, och hur ska jag då gå till väga?

Tackar för svar!

   https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230455/230455-08126533624bf3a7f7ccdf54a827b27e.jpg

Bassiehof
3 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Samtidigt ska du komma ihåg att varje spole bara får en sjättedel av förstärkarens effekt oavsett hur du kopplar. Om steget är stabilt i 1 ohm går det att parallellkoppla.

hmmson
3 januari 2021 · 5 Inlägg

Hej och tack för ditt svar!

Min plan är att seriekoppla de redan parallellkopplade högtalarna så att impedansen hamnar mellan 4 och 8 ohm. Har du nå tips på hur jag kan göra det, om ens möjligt?

Senast redigerat av hmmson (3 januari 2021)

Bassiehof
3 januari 2021 · 1 777 Inlägg

Det enklaste är väl att seriekoppla två par och parallellkoppla med det tredje eftersom du parkopplar 3 par.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang