Airbag lampa lyser vid kallt väder

Miss_A
8 januari · 12 Inlägg
#1

Bil : Volvo s80 - 99
Någon som vet varför en airbag lampa lyser vid kyla? För att sen släckas när bilen är varm?
Händer aldrig när det är varmt ute utan när bilen står ute och det är någon enstaka plusgrad ner till minusgrader. Tar några minuter sen blinkar lampan och släcks sen.

Verkstan har scannat bilen och hör och häpna bilen visar inte felkod trots att lampan lyser.


Några tips till en vilsen kvinna? 😅

Brådhis * Voff voff *
8 januari · 6 077 Inlägg
#2

Miss_A skrev:
Bil : Volvo s80 - 99
Någon som vet varför en airbag lampa lyser vid kyla? För att sen släckas när bilen är varm?
Händer aldrig när det är varmt ute utan när bilen står ute och det är någon enstaka plusgrad ner till minusgrader. Tar några minuter sen blinkar lampan och släcks sen.

Verkstan har scannat bilen och hör och häpna bilen visar inte felkod trots att lampan lyser.


Några tips till en vilsen kvinna? 😅

Airbaglampan brukar inte slockna av sig själv, även om felet som triggat koden försvinner. Än mindre tänds lampan utan att en kod lagrats.

Är det en större (läs: seriös) verkstad eller "Nisse på hörnet"? Tänker om deras utrustning verkligen klarar modellspecifika koder?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Miss_A
8 januari · 12 Inlägg
#3

Felet är som jag beskrivit, slocknar när bilen är varm.
Verkstan jag var på har en bosch felsökningsapparat.
Jag såg själv när han gjorde det, fanns ingen felkod alls registrerat på datorn.

Volvo mekaniker har jag pratat med, han har ingen aning om vad som kan va fel, inget problem han känner till.
Kan ju lämnad in för en redig felsökning men vill ha lite tips på åtärder/kontroller som kan göras innan.

Miss_A
8 januari · 12 Inlägg
#4

Brådhis skrev:

Miss_A skrev:
Bil : Volvo s80 - 99
Någon som vet varför en airbag lampa lyser vid kyla? För att sen släckas när bilen är varm?
Händer aldrig när det är varmt ute utan när bilen står ute och det är någon enstaka plusgrad ner till minusgrader. Tar några minuter sen blinkar lampan och släcks sen.

Verkstan har scannat bilen och hör och häpna bilen visar inte felkod trots att lampan lyser.


Några tips till en vilsen kvinna? 😅

Airbaglampan brukar inte slockna av sig själv, även om felet som triggat koden försvinner. Än mindre tänds lampan utan att en kod lagrats.

Är det en större (läs: seriös) verkstad eller "Nisse på hörnet"? Tänker om deras utrustning verkligen klarar modellspecifika koder?

Kan det vara dålig kontakt /fukt någonstans i kablar?

Brådhis * Voff voff *
8 januari · 6 077 Inlägg
#5

Miss_A skrev:

Brådhis skrev:

Miss_A skrev:
Bil : Volvo s80 - 99
Någon som vet varför en airbag lampa lyser vid kyla? För att sen släckas när bilen är varm?
Händer aldrig när det är varmt ute utan när bilen står ute och det är någon enstaka plusgrad ner till minusgrader. Tar några minuter sen blinkar lampan och släcks sen.

Verkstan har scannat bilen och hör och häpna bilen visar inte felkod trots att lampan lyser.


Några tips till en vilsen kvinna? 😅

Airbaglampan brukar inte slockna av sig själv, även om felet som triggat koden försvinner. Än mindre tänds lampan utan att en kod lagrats.

Är det en större (läs: seriös) verkstad eller "Nisse på hörnet"? Tänker om deras utrustning verkligen klarar modellspecifika koder?

Kan det vara dålig kontakt /fukt någonstans i kablar?

Du har inga andra problem med instrumenthuset? Klockan funkar som den ska? Helljuslampan tänds som den ska?

Det är nämligen rätt vanligt med trasiga instrumenthus på dessa.

Senast redigerat av Brådhis (8 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Miss_A
9 januari · 12 Inlägg
#6

Brådhis skrev:

Miss_A skrev:

Brådhis skrev:

Airbaglampan brukar inte slockna av sig själv, även om felet som triggat koden försvinner. Än mindre tänds lampan utan att en kod lagrats.

Är det en större (läs: seriös) verkstad eller "Nisse på hörnet"? Tänker om deras utrustning verkligen klarar modellspecifika koder?

Kan det vara dålig kontakt /fukt någonstans i kablar?

Du har inga andra problem med instrumenthuset? Klockan funkar som den ska? Helljuslampan tänds som den ska?

Det är nämligen rätt vanligt med trasiga instrumenthus på dessa.

Instrumenthus fungerar. Och alla mätare samt klocka vad jag kan se, endast airbag lampan som bråkar när bilen stått i kyla.
Har prövat att dra stolen fram och tillbaka, inga indikationer på att airbaglampan tänds.

Jag känner mig lite maktlös, vet liksom inte vart jag ska börja, eller hur jag ska börja.
Skulle behöva montera bort stolen och kika på kablarna men jag bör nog låta bli annars får jag nog inte fast stolen sen 😅

Vill försöka utesluta saker så man har ett hum om vad som strular, sen måste jag nog lämna in den till Volvo och se om dom kan hitta något på deras dator som enligt dom ska vara bättre än en bosch som min vanliga verkstad använder?
Ja jag vet inte, det jag vet är att jag älskar min bil och vill ha kvar den många år till, därav vill jag åtgärda fel som uppstår 😊

Mossan1
9 januari · 93 Inlägg
#7

En verkstad vet mycket väl vilken utrustning som ser felkoder i DIM.
Dvs läser Volvos protokoll.
Det gör många olika läsare/dataprogram.

Det märks att en S80 är gammal bil idag, eftersom Mekanikern inte känner till DIM-problematiken på dom där.
Nöstan skrattretande med tanke på hur vanligt det är. Det finns tom företag som specialiserat sig på omlödning av dom.

DIM förbättrades betydligt efter 2003.

Lysande airbaglampa (utan felkoder) är ett av typfelen.
Samma med klocka som rusar, färddatordisplay, nollställningsknappar, osv.

"Ingen" har alla symptom.

DIM =Driver Information Module = kombiinstrumentet.

Miss_A
9 januari · 12 Inlägg
#8

Mossan1 skrev:
En verkstad vet mycket väl vilken utrustning som ser felkoder i DIM.
Dvs läser Volvos protokoll.
Det gör många olika läsare/dataprogram.

Det märks att en S80 är gammal bil idag, eftersom Mekanikern inte känner till DIM-problematiken på dom där.
Nöstan skrattretande med tanke på hur vanligt det är. Det finns tom företag som specialiserat sig på omlödning av dom.

DIM förbättrades betydligt efter 2003.

Lysande airbaglampa (utan felkoder) är ett av typfelen.
Samma med klocka som rusar, färddatordisplay, nollställningsknappar, osv.

"Ingen" har alla symptom.

DIM =Driver Information Module = kombiinstrumentet.

Tack för ditt svar! Är det värt att skicka in för lagning eller bättre köpa nytt som jag antar kostar skjortan?

Mossan1
9 januari · 93 Inlägg
#9

Ett NYTT vet jag inte vad det kostar, men en bra slant SAMT ATT det tillkommer inprogramering av mjukvaran.  Utan att veta är nog runt 10kkr min gissning.

Omlödning hos tex "OBD tuning" eller annat, kanske mer lokalt företag gissar jag på 2-3kkr.

Annan lokal "elfixarfirma" kanske kan ta en titt efter spruckna lödningar.
Säkert billigast om inte en bekant är SKAPLIGT ERFAREN lödare MED BRA UTRUSTNING.
Det är inte rakerforskning men en glad amatör med nyköpt 150kr lödkolv gör mer skada än nytta.

Edit:
Det går med begagnat också.
Det fins risk men från en så identisk bil som möjligt ökar chansen. Mätarställningen blir hipp som happ.
Antingen bilens eller donatorbilens.
Mätarställning brukar vara oviktigt på så gammal bil.
Det går tom att köpa det nyare med kromringar runt mätarna (bättre modell från början) MEN, då måste man ha speciell programvara man laddar ner och lägger in som hanterar skillnaderna i CAN generationerna.
Skapat av privatperson i Mellansverige som är medlem i Volvoforumet "Jagrullar"
Kanske är överkurs....

Senast redigerat av Mossan1 (9 januari )

Brådhis * Voff voff *
9 januari · 6 077 Inlägg
#10

Miss_A skrev:

Brådhis skrev:

Miss_A skrev:
Kan det vara dålig kontakt /fukt någonstans i kablar?

Du har inga andra problem med instrumenthuset? Klockan funkar som den ska? Helljuslampan tänds som den ska?

Det är nämligen rätt vanligt med trasiga instrumenthus på dessa.

Instrumenthus fungerar. Och alla mätare samt klocka vad jag kan se, endast airbag lampan som bråkar när bilen stått i kyla.
Har prövat att dra stolen fram och tillbaka, inga indikationer på att airbaglampan tänds.

Jag känner mig lite maktlös, vet liksom inte vart jag ska börja, eller hur jag ska börja.
Skulle behöva montera bort stolen och kika på kablarna men jag bör nog låta bli annars får jag nog inte fast stolen sen 😅

Vill försöka utesluta saker så man har ett hum om vad som strular, sen måste jag nog lämna in den till Volvo och se om dom kan hitta något på deras dator som enligt dom ska vara bättre än en bosch som min vanliga verkstad använder?
Ja jag vet inte, det jag vet är att jag älskar min bil och vill ha kvar den många år till, därav vill jag åtgärda fel som uppstår 😊

Jag skulle nog helt klart gissa på ett trasigt instrumenthus ändå. Hade det varit ett fel i airbagsystemet skulle lampan fortsatt lysa och det hade funnits en felkod lagrad.

Eftersom spökande airbaglampa är ett av typfelen för dessa instrumenthus är det nog rimligt att tro att det är felet även här.

EDIT: Som Mossan1 skriver så finns det företag som specialiserat sig på att just laga dessa instrumenthus.

Senast redigerat av Brådhis (9 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Miss_A
9 januari · 12 Inlägg
#11

Mossan1 skrev:
Ett NYTT vet jag inte vad det kostar, men en bra slant SAMT ATT det tillkommer inprogramering av mjukvaran.  Utan att veta är nog runt 10kkr min gissning.

Omlödning hos tex "OBD tuning" eller annat, kanske mer lokalt företag gissar jag på 2-3kkr.

Annan lokal "elfixarfirma" kanske kan ta en titt efter spruckna lödningar.
Säkert billigast om inte en bekant är SKAPLIGT ERFAREN lödare MED BRA UTRUSTNING.
Det är inte rakerforskning men en glad amatör med nyköpt 150kr lödkolv gör mer skada än nytta.

Edit:
Det går med begagnat också.
Det fins risk men från en så identisk bil som möjligt ökar chansen. Mätarställningen blir hipp som happ.
Antingen bilens eller donatorbilens.
Mätarställning brukar vara oviktigt på så gammal bil.
Det går tom att köpa det nyare med kromringar runt mätarna (bättre modell från början) MEN, då måste man ha speciell programvara man laddar ner och lägger in som hanterar skillnaderna i CAN generationerna.
Skapat av privatperson i Mellansverige som är medlem i Volvoforumet "Jagrullar"
Kanske är överkurs....

Åh herregud detta ger mig huvudvärk 😅
Så, antingen köp nytt,
Renovera nuvarande
Köpa begagnat
Köra tills det blir ett konstant problem..

Miss_A
9 januari · 12 Inlägg
#12

Brådhis skrev:

Miss_A skrev:

Brådhis skrev:

Du har inga andra problem med instrumenthuset? Klockan funkar som den ska? Helljuslampan tänds som den ska?

Det är nämligen rätt vanligt med trasiga instrumenthus på dessa.

Instrumenthus fungerar. Och alla mätare samt klocka vad jag kan se, endast airbag lampan som bråkar när bilen stått i kyla.
Har prövat att dra stolen fram och tillbaka, inga indikationer på att airbaglampan tänds.

Jag känner mig lite maktlös, vet liksom inte vart jag ska börja, eller hur jag ska börja.
Skulle behöva montera bort stolen och kika på kablarna men jag bör nog låta bli annars får jag nog inte fast stolen sen 😅

Vill försöka utesluta saker så man har ett hum om vad som strular, sen måste jag nog lämna in den till Volvo och se om dom kan hitta något på deras dator som enligt dom ska vara bättre än en bosch som min vanliga verkstad använder?
Ja jag vet inte, det jag vet är att jag älskar min bil och vill ha kvar den många år till, därav vill jag åtgärda fel som uppstår 😊

Jag skulle nog helt klart gissa på ett trasigt instrumenthus ändå. Hade det varit ett fel i airbagsystemet skulle lampan fortsatt lysa och det hade funnits en felkod lagrad.

Eftersom spökande airbaglampa är ett av typfelen för dessa instrumenthus är det nog rimligt att tro att det är felet även här.

EDIT: Som Mossan1 skriver så finns det företag som specialiserat sig på att just laga dessa instrumenthus.

Man kan ju tycka att ett trasigt instrumenthus borde ge ett konstant fel, men de är just vid kyla av någon konstig anledning?

Kanske värt att dubbelkontrollera och scanna bilen på Volvo en kall morgon och se om deras egna dator kan utläsa nån kod innan beslut tas om instrumenthus.

Mossan1
9 januari · 93 Inlägg
#13

Beror på vilken verkstad du besökte.
Mekonomen, Auteexperten, MECA, och även Bilprovningar erbjuder ofta en E-diagnos, osv, och dom har utrustning för scan av hela bilen.T.o.m mim egen Biltema Volvo-OBDscanner läser alla styrdon på "Volvospråk".
Volvo ser ingen felkod som min scanner inte ser.  Men, Volvo kan göra mer än läsa felkoder, naturligtvis.
Felsökning är mer än det.

Känner du någon med programmet "VIDA" med en "dice" som interface, kan dom göra allt Volvo kan, UTOM att ladda mjukvara. Den finns bara på Volvos servrar.

En billig generisk OBDläsare för några hundra kr tar bara motorn. Värdelös i just detta fallet.

Vad du ska göra?
Tja, det vet bara DU.
Du har listat alternativen själv.
Kom i håg att begagnad kan misslyckas, OCH om du lossar DIM ur bilen ska den vara strömlös till DIM är tillbaka. Annars får du massor av felkoder, bla på airbag. Går att radera givetvis, men inte utan OBD utrustning.

Airbag-koder kan bara raderas via OBDuttaget och airbaglampan slocknar inte om felet är borta som tex motor eller ABS lampa kan göra.
Airbag-koder försvinner inte medelst strömlös som de flesta styrdons koder gör.

Edit:
Att problemet bara uppstår i kyla talar för glappkontakt. Tex sprucken lödning. Stärker teorin om DIM.

Senast redigerat av Mossan1 (9 januari )

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 januari · 12 640 Inlägg
#14

OBD-Tuning håller på med S80.
https://www.obdtuning.se/sv-SE

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Miss_A
9 januari · 12 Inlägg
#15

Mossan1 skrev:
Beror på vilken verkstad du besökte.
Mekonomen, Auteexperten, MECA, och även Bilprovningar erbjuder ofta en E-diagnos, osv, och dom har utrustning för scan av hela bilen.T.o.m mim egen Biltema Volvo-OBDscanner läser alla styrdon på "Volvospråk".
Volvo ser ingen felkod som min scanner inte ser.  Men, Volvo kan göra mer än läsa felkoder, naturligtvis.
Felsökning är mer än det.

Känner du någon med programmet "VIDA" med en "dice" som interface, kan dom göra allt Volvo kan, UTOM att ladda mjukvara. Den finns bara på Volvos servrar.

En billig generisk OBDläsare för några hundra kr tar bara motorn. Värdelös i just detta fallet.

Vad du ska göra?
Tja, det vet bara DU.
Du har listat alternativen själv.
Kom i håg att begagnad kan misslyckas, OCH om du lossar DIM ur bilen ska den vara strömlös till DIM är tillbaka. Annars får du massor av felkoder, bla på airbag. Går att radera givetvis, men inte utan OBD utrustning.

Airbag-koder kan bara raderas via OBDuttaget och airbaglampan slocknar inte om felet är borta som tex motor eller ABS lampa kan göra.
Airbag-koder försvinner inte medelst strömlös som de flesta styrdons koder gör.

Edit:
Att problemet bara uppstår i kyla talar för glappkontakt. Tex sprucken lödning. Stärker teorin om DIM.

Tusen tack för era svar! Nu har jag lite mer information om min bil och vad problemet kan vara, får fundera lite vad jag ska göra, börjar med att ringa volvo och höra om priser.

Ang sprucken lödning i instrumenthuset, kna det fortfarande vara så att de bara uppstår i kyla, varför inte i värme tex?

Brådhis * Voff voff *
9 januari · 6 077 Inlägg
#16

Miss_A skrev:
Ang sprucken lödning i instrumenthuset, kna det fortfarande vara så att de bara uppstår i kyla, varför inte i värme tex?

Väldigt förenklat: Metall krymper i kyla och utvidgar sig av värme. Dålig kontakt i kyla och sedan blir det varmare och då får metallen i lödningen i instrumenthuset kontakt igen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Miss_A
9 januari · 12 Inlägg
#17

Brådhis skrev:

Miss_A skrev:
Ang sprucken lödning i instrumenthuset, kna det fortfarande vara så att de bara uppstår i kyla, varför inte i värme tex?

Väldigt förenklat: Metall krymper i kyla och utvidgar sig av värme. Dålig kontakt i kyla och sedan blir det varmare och då får metallen i lödningen i instrumenthuset kontakt igen.

Nu när jag åkte hem från jobbet så tog det 10 minuter innan lampan släcktes längsta Hittils, sen blinka den till och från hela vägen hem trots 28 graders värme i bilen, motorn varm och jag kört i 20 minuter sad känns inte okej då jag antar att funktionen inte fungerar när den tänds. Ska ringa volvo på måndag och se vad dom skulle ta för byte helt enkelt.

Brådhis * Voff voff *
9 januari · 6 077 Inlägg
#18

Miss_A skrev:

Brådhis skrev:

Miss_A skrev:
Ang sprucken lödning i instrumenthuset, kna det fortfarande vara så att de bara uppstår i kyla, varför inte i värme tex?

Väldigt förenklat: Metall krymper i kyla och utvidgar sig av värme. Dålig kontakt i kyla och sedan blir det varmare och då får metallen i lödningen i instrumenthuset kontakt igen.

Nu när jag åkte hem från jobbet så tog det 10 minuter innan lampan släcktes längsta Hittils, sen blinka den till och från hela vägen hem trots 28 graders värme i bilen, motorn varm och jag kört i 20 minuter sad känns inte okej då jag antar att funktionen inte fungerar när den tänds. Ska ringa volvo på måndag och se vad dom skulle ta för byte helt enkelt.

Det kommer att bli värre på sikt tyvärr.

Men Volvo kommer endast vilja sälja ett nytt instrumenthus till dig för sannolikt väldigt mycket pengar + programmering av det sedan.

Gör dom som föreslagits här i tråden och skickar in instrumenthuset till en firma som lagar det så kommer du mycket billigare undan.

Instrumenthuset klarar du lätt att skruva ur själv. Allt du behöver är en T25 torxmejsel om jag minns rätt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
9 januari · 6 077 Inlägg
#19

Mossan1 skrev:
Mätarställningen blir hipp som happ.
Antingen bilens eller donatorbilens.

Generellt på Volvo brukar det vara så att den högsta visas. Dvs om instrumenthuset har högre än bilen det monteras i blir det instrumenthusets som visas och om bilen har högre visas den.

Senast redigerat av Brådhis (9 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Miss_A
9 januari · 12 Inlägg
#20

Brådhis skrev:

Miss_A skrev:

Brådhis skrev:

Väldigt förenklat: Metall krymper i kyla och utvidgar sig av värme. Dålig kontakt i kyla och sedan blir det varmare och då får metallen i lödningen i instrumenthuset kontakt igen.

Nu när jag åkte hem från jobbet så tog det 10 minuter innan lampan släcktes längsta Hittils, sen blinka den till och från hela vägen hem trots 28 graders värme i bilen, motorn varm och jag kört i 20 minuter sad känns inte okej då jag antar att funktionen inte fungerar när den tänds. Ska ringa volvo på måndag och se vad dom skulle ta för byte helt enkelt.

Det kommer att bli värre på sikt tyvärr.

Men Volvo kommer endast vilja sälja ett nytt instrumenthus till dig för sannolikt väldigt mycket pengar + programmering av det sedan.

Gör dom som föreslagits här i tråden och skickar in instrumenthuset till en firma som lagar det så kommer du mycket billigare undan.

Instrumenthuset klarar du lätt att skruva ur själv. Allt du behöver är en T25 torxmejsel om jag minns rätt. smile

Såklart dom vill sälja nytt, ska ringa och kolla pris, men om man köper ett beggat så finns ju risken att det inte det heller fungerar, eller om man skickar det man har på lagning så är ju risken där att de misslyckas, då blir det helt plötsligt dyrare än att ha köpt ett nytt eller så har man tur att man kommer billigare undan. Hursom så önskar jag att jag själv var mekaniker och lite självständig och inte beroende av alla andra 😅

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt