Airbag lampa lyser vid kallt väder

Brådhis * Voff voff *
9 januari · 6 044 Inlägg
#21

Miss_A skrev:

Brådhis skrev:

Miss_A skrev:

Nu när jag åkte hem från jobbet så tog det 10 minuter innan lampan släcktes längsta Hittils, sen blinka den till och från hela vägen hem trots 28 graders värme i bilen, motorn varm och jag kört i 20 minuter sad känns inte okej då jag antar att funktionen inte fungerar när den tänds. Ska ringa volvo på måndag och se vad dom skulle ta för byte helt enkelt.

Det kommer att bli värre på sikt tyvärr.

Men Volvo kommer endast vilja sälja ett nytt instrumenthus till dig för sannolikt väldigt mycket pengar + programmering av det sedan.

Gör dom som föreslagits här i tråden och skickar in instrumenthuset till en firma som lagar det så kommer du mycket billigare undan.

Instrumenthuset klarar du lätt att skruva ur själv. Allt du behöver är en T25 torxmejsel om jag minns rätt. smile

Såklart dom vill sälja nytt, ska ringa och kolla pris, men om man köper ett beggat så finns ju risken att det inte det heller fungerar, eller om man skickar det man har på lagning så är ju risken där att de misslyckas, då blir det helt plötsligt dyrare än att ha köpt ett nytt eller så har man tur att man kommer billigare undan. Hursom så önskar jag att jag själv var mekaniker och lite självständig och inte beroende av alla andra 😅

Skickar du på lagning kommer det funka, har nog inte hört om någon som det inte funkat för. smile

Och som sagt, du klarar galant att plocka ut instrumenthuset själv, utan att vara mekaniker alls. Sedan är det bara att paketera och skicka in. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Miss_A
9 januari · 12 Inlägg
#22

Mossan1 skrev:
En verkstad vet mycket väl vilken utrustning som ser felkoder i DIM.
Dvs läser Volvos protokoll.
Det gör många olika läsare/dataprogram.

Det märks att en S80 är gammal bil idag, eftersom Mekanikern inte känner till DIM-problematiken på dom där.
Nöstan skrattretande med tanke på hur vanligt det är. Det finns tom företag som specialiserat sig på omlödning av dom.

DIM förbättrades betydligt efter 2003.

Lysande airbaglampa (utan felkoder) är ett av typfelen.
Samma med klocka som rusar, färddatordisplay, nollställningsknappar, osv.

"Ingen" har alla symptom.

DIM =Driver Information Module = kombiinstrumentet.

Hur stor är risken att det nu inte skulle vara instrumenthuset?

Brådhis * Voff voff *
9 januari · 6 044 Inlägg
#23

Miss_A skrev:

Mossan1 skrev:
En verkstad vet mycket väl vilken utrustning som ser felkoder i DIM.
Dvs läser Volvos protokoll.
Det gör många olika läsare/dataprogram.

Det märks att en S80 är gammal bil idag, eftersom Mekanikern inte känner till DIM-problematiken på dom där.
Nöstan skrattretande med tanke på hur vanligt det är. Det finns tom företag som specialiserat sig på omlödning av dom.

DIM förbättrades betydligt efter 2003.

Lysande airbaglampa (utan felkoder) är ett av typfelen.
Samma med klocka som rusar, färddatordisplay, nollställningsknappar, osv.

"Ingen" har alla symptom.

DIM =Driver Information Module = kombiinstrumentet.

Hur stor är risken att det nu inte skulle vara instrumenthuset?

Omöjligt att svara på! Men just det faktum att ingen felkod finns, det är vanligt med instrumenthus som går sönder på dessa, samt att just lysande airbaglampa (utan felkod) är ett vanligt symptom på detta, gör ju att risken/chansen är rätt stor. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Miss_A
10 januari · 12 Inlägg
#24

Brådhis skrev:

Miss_A skrev:

Mossan1 skrev:
En verkstad vet mycket väl vilken utrustning som ser felkoder i DIM.
Dvs läser Volvos protokoll.
Det gör många olika läsare/dataprogram.

Det märks att en S80 är gammal bil idag, eftersom Mekanikern inte känner till DIM-problematiken på dom där.
Nöstan skrattretande med tanke på hur vanligt det är. Det finns tom företag som specialiserat sig på omlödning av dom.

DIM förbättrades betydligt efter 2003.

Lysande airbaglampa (utan felkoder) är ett av typfelen.
Samma med klocka som rusar, färddatordisplay, nollställningsknappar, osv.

"Ingen" har alla symptom.

DIM =Driver Information Module = kombiinstrumentet.

Hur stor är risken att det nu inte skulle vara instrumenthuset?

Omöjligt att svara på! Men just det faktum att ingen felkod finns, det är vanligt med instrumenthus som går sönder på dessa, samt att just lysande airbaglampa (utan felkod) är ett vanligt symptom på detta, gör ju att risken/chansen är rätt stor. smile

Supertack för era svar, verkligen, det är inte enkelt att förstå alla fel som bilar kan ha, tur att ni som har kunskap om detta tar er tid att svara, det uppskattas!
Lätt att annars bli lurad i dagens samhälle.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt