Funderingar ang solcellsladdning

turbonova gillar en riktig burnout
13 januari 2021 · 1 174 Inlägg

Tja
Håller på att bygga en busskur till barna och tänke om man kunde få in lite värme också.
Har tänkt så här:

Isolerad egenbyggd buskur i trä
12 volts kupevärmare
Fritidsbatteri(finns ingen el i närheten)

Tanken var från börjat att plocka med batteriet hem och ladda med jämna mellanrum, men kom sen på att det finns ju solladdare på biltema.
Skulle det funka att smälla upp en sån på taket och låta den ladda batteriet?
Funkar laddaren nu(vintertid)?

Hoppas ni förstår min tanke 😉

Eller blir det för invecklat? Är ju trots allt en busskur😂😂

patrik79
25 januari 2021 · 782 Inlägg

Jag tror en 12v kupévärmare blir lite svag alt drar ur batteriet lite för snabbt.
För att det ska bli skaplig värme skulle jag nog vilja ha en kupévärmare på 2000w och den skulle i så fall dra ca 140 amp och ta slut på ett vanligt batteri på under 30 min (möjligt att beräkningen är lite väl förenklad...). Biltemas "bästa" solpanel ger 50w och skulle då behöva ca 40 soltimmar på sig att ladda batteriet.

Jag tror tyvärr inte det kommer funka speciellt bra på vintern (då värmen behövs och solen inte lyser speciellt ofta) men jag hoppas jag har fel. Jag skulle iaf testa med ett batteri och en kupévärmare, ideen är ju helrätt med uppvärmd busskur :-) Om man inte får till en eluppvärmd busskur så kanske det går att lösa med tex en gasolkamin (om man nu tycker de är tillräckligt barnsäkra) eller 12v uppvärmda filtar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang