Nu dog skodan , mitt ute i ingenstans

nela04
16 februari 2021 · 48 Inlägg

Hej , hade en tråd om min svårstartade Skoda som ju funkade i 2 hela dagar innan den precis dog . Körde till jobbet precis och mitt i en uppförsbacke började bilen rycka kraftigt för att sen börja tappa kraft och för att sen börja ryka vit rök ur avgassystemet och för att sen dö .

Den gick starta en kort stund för att sen dö igen . Då försökte jag inte mer . Väntar nu på bärgning men tänkte fråga om ni vet vad vit rök och plötsligt död kan betyda ?

Bilen är en Skoda Octavia 2013 , 1.6 tdi

uhlin
16 februari 2021 · 2 834 Inlägg

Kan vara allt från topplockspackning till trasig kolv.

nela04
16 februari 2021 · 48 Inlägg

Kan inte vara så att tjejen tankar fel ? Hon tankade fulltank i fredags och jag har kört ca 160 km sen dess ?

uhlin
16 februari 2021 · 2 834 Inlägg

nela04 skrev:
Kan inte vara så att tjejen tankar fel ? Hon tankade fulltank i fredags och jag har kört ca 160 km sen dess ?

Njaaa, skulle det tankats bensin istället för diesel skulle du nog inte kunnat åkt 16 mil.

Har du trots allt kunnat åka 16 mil på bensin lär det va sopslut. Bara lukta i påfyllningsröret om det luktar bensin.

granadadr
16 februari 2021 · 7 289 Inlägg

kan även vara luft i bränslesystemet, is?

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Mossan1
16 februari 2021 · 2 823 Inlägg

granadadr skrev:
kan även vara luft i bränslesystemet, is?

Visst, men luft kommer inte in utan att något är fel. Luften är då följdfel.
Har det körts 16mil sedan tankning så var inte bränslebrist orsaken heller.

När bilar tvärdör med rejält rykande brukar det vara turboras.  Eller kamrem/kedja. Kamkedjeras och VAG är ju synonymt så det förslår, men jag tror inte den motorn är en av dom drabbade. Främst bensinare.

Men, det kan också vara enklare fel.
Som ispropp i bränslefiltret om det inte dränerats på länge.

Feltankat skulle ha tänt motorlampa på rätt så tidigt stadium.
Och inte stannat tvärt heller. Gått som skrutt och kanske stannat till slut.

Senast redigerat av Mossan1 (16 februari 2021)

Bassiehof
16 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Turboras eller vatten orsakar vit rök. Kolla om det är oljefilm i expansionskärlet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 februari 2021 · 13 742 Inlägg

Bassiehof skrev:
Turboras eller vatten orsakar vit rök. Kolla om det är oljefilm i expansionskärlet.

trasig spridare gör samma sak..  det finns många grejer som kan leda till vit rök.. 

vilket är förbannat vanligt på 1.6orna som tur är så går det att köpa 4st nya spridare relativt billigt om man tittar på rätt ställen och undviker svenska ställen med "service"

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
nela04
16 februari 2021 · 48 Inlägg

Kamrem har jag bytt vid 14000 mil , bilen har nu gått ca 19000

Bassiehof
16 februari 2021 · 1 777 Inlägg

nela04 skrev:
Kamrem har jag bytt vid 14000 mil , bilen har nu gått ca 19000

Orelaterad info tills du har kollat upp de vanligaste orsakerna till vit rök.

nela04
16 februari 2021 · 48 Inlägg

Bassiehof skrev:

nela04 skrev:
Kamrem har jag bytt vid 14000 mil , bilen har nu gått ca 19000

Orelaterad info tills du har kollat upp de vanligaste orsakerna till vit rök.

Nej jag svara vara på att nån trodde att kanske det var problemet

nela04
16 februari 2021 · 48 Inlägg

Growe skrev:

Bassiehof skrev:
Turboras eller vatten orsakar vit rök. Kolla om det är oljefilm i expansionskärlet.

trasig spridare gör samma sak..  det finns många grejer som kan leda till vit rök.. 

vilket är förbannat vanligt på 1.6orna som tur är så går det att köpa 4st nya spridare relativt billigt om man tittar på rätt ställen och undviker svenska ställen med "service"

Vad är relativt billigt 😉

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 februari 2021 · 13 742 Inlägg

nela04 skrev:

Growe skrev:

Bassiehof skrev:
Turboras eller vatten orsakar vit rök. Kolla om det är oljefilm i expansionskärlet.

trasig spridare gör samma sak..  det finns många grejer som kan leda till vit rök.. 

vilket är förbannat vanligt på 1.6orna som tur är så går det att köpa 4st nya spridare relativt billigt om man tittar på rätt ställen och undviker svenska ställen med "service"

Vad är relativt billigt 😉

Ett par tusen 😁  men skulle lika gärna kunna vara egr ventilen  som fastnat fullt upp en då kan den inte förbränna dieseln och den kväver sig själv och då skulle det kunna börja ryka av den oförbrända diesel  mot ett varmt grenrör ..

Senast redigerat av Growe (16 februari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Bassiehof
16 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Growe skrev:

nela04 skrev:

Growe skrev:

trasig spridare gör samma sak..  det finns många grejer som kan leda till vit rök.. 

vilket är förbannat vanligt på 1.6orna som tur är så går det att köpa 4st nya spridare relativt billigt om man tittar på rätt ställen och undviker svenska ställen med "service"

Vad är relativt billigt 😉

Ett par tusen 😁  men skulle lika gärna kunna vara egr ventilen  som fastnat fullt upp en då kan den inte förbränna dieseln och den kväver sig själv och då skulle det kunna börja ryka av den oförbrända diesel  mot ett varmt grenrör ..

Jag kände inget svavelos, gjorde du? Bara vit rök, så berätta nu vem påven är!

nela04
17 februari 2021 · 48 Inlägg

Bassiehof skrev:

Growe skrev:

nela04 skrev:

Vad är relativt billigt 😉

Ett par tusen 😁  men skulle lika gärna kunna vara egr ventilen  som fastnat fullt upp en då kan den inte förbränna dieseln och den kväver sig själv och då skulle det kunna börja ryka av den oförbrända diesel  mot ett varmt grenrör ..

Jag kände inget svavelos, gjorde du? Bara vit rök, så berätta nu vem påven är!

Det luktade bränt , riktigt illa utanför bilen och inne i kupén .

Presidento Of World
17 februari 2021 · 3 329 Inlägg

Igensatt partikelfilter?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
nela04
17 februari 2021 · 48 Inlägg

Presidento skrev:
Igensatt partikelfilter?

har lämnat in den igår efter att den bärgades, så dom skulle felsöka idag och höra av sig. konstiga är  att jag inte fick några felmeddelanden när bilen dog och jag satte på tändningen igen, allt såg normalt ut

Bassiehof
17 februari 2021 · 1 777 Inlägg

nela04 skrev:

Bassiehof skrev:

Growe skrev:

Ett par tusen 😁  men skulle lika gärna kunna vara egr ventilen  som fastnat fullt upp en då kan den inte förbränna dieseln och den kväver sig själv och då skulle det kunna börja ryka av den oförbrända diesel  mot ett varmt grenrör ..

Jag kände inget svavelos, gjorde du? Bara vit rök, så berätta nu vem påven är!

Det luktade bränt , riktigt illa utanför bilen och inne i kupén .

Du skrev:

"vit rök ur avgassystemet"

nela04
17 februari 2021 · 48 Inlägg

Bassiehof skrev:

nela04 skrev:

Bassiehof skrev:

Jag kände inget svavelos, gjorde du? Bara vit rök, så berätta nu vem påven är!

Det luktade bränt , riktigt illa utanför bilen och inne i kupén .

Du skrev:

"vit rök ur avgassystemet"

ja det var vit rök också, när detta hände var jag i uppförsbacke, då började bilen bli seg och rycka, såg vit rök i backspegeln och sen dog bilen . gick starta en kort stund sen men varje gång man gasa dog den, annars kunde den vara på och puttra stillastående utan att man gasar eller försöker nåt

Bassiehof
17 februari 2021 · 1 777 Inlägg

nela04 skrev:

Bassiehof skrev:

nela04 skrev:

Det luktade bränt , riktigt illa utanför bilen och inne i kupén .

Du skrev:

"vit rök ur avgassystemet"

ja det var vit rök också, när detta hände var jag i uppförsbacke, då började bilen bli seg och rycka, såg vit rök i backspegeln och sen dog bilen . gick starta en kort stund sen men varje gång man gasa dog den, annars kunde den vara på och puttra stillastående utan att man gasar eller försöker nåt

Poängen var att det kom rök ur avgasröret, inte från grenröret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang