Hemtjänstens elbilar startar inte

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
3 juli 2021 · 14 058 Inlägg

Elbilar är bara en parentes i bilvärlden tills vätgasen tar över. Elbilarna körs bara tills batteriet packar ihop. Det är knappt någon som kostar på ett nytt batteri efter 10 år. Batteriet kostar då lika mycket som bilen är värd. Med andra ord går elbilen till skrotning efter låt oss säga 10 år.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Low
3 juli 2021 · 3 313 Inlägg

viccoA skrev:

Low skrev:
Förstår inte om alla fordon ska gå på el och ska hjälpa elnätet. Flesta kör på dagen och pluggar sin bil på eftermiddagen/kväll. Hur ska de stötta nätverket?  Blir ju att företag ska ladda sina lastbilar/bussar/taxin mm också under natten.
Elen lär bli lika "dyr" dygnet runt.( Kanske dyrare på natten)? Om man ska lita sig på solpaneler/vindkraft.


Vi kommer aldrig lösa världens problem med elbilar. Överbefolkning kanske börjat bli ett problem?🤪

Elnätet är mer belastat på dagtid än nattetid i dagsläget.

Hur ska man då stötta nätet om flesta är ute och far just på dag tid? Ska alla arbetsplatser/parkeringar ha uttag tex en ruta " stötta Sveriges nätverk här"? Eller ska man stå vid en laddplats och ta plats för folk som behöver laddning. Hmm jag kanske är allmänt trög🥴

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 juli 2021 · 17 483 Inlägg

Vettemannen skrev:
Elbilar är bara en parentes i bilvärlden tills vätgasen tar över. Elbilarna körs bara tills batteriet packar ihop. Det är knappt någon som kostar på ett nytt batteri efter 10 år. Batteriet kostar då lika mycket som bilen är värd. Med andra ord går elbilen till skrotning efter låt oss säga 10 år.

/Benny

Men bilar som går på vätgas har ju också en begränsad livslängd på sin bränslecell. Stacken fungerar enligt samma princip som ett batteri fast den laddas under färd med hjälp av vätgasen. När man kör laddar den på och fyller även hybridbatteriet i bilen så att man kan köra iväg på batterikraft sen innan stacken hinner "varva upp". Således är den lika sopslut som alla andra batterier när den dagen kommer... Vilket tror du kostar mest? Ett elbilsbatteri eller en bränslecell? big_smile

Vätgasbilar kräver väldigt mycket kylning. Positivt för överskottsvärmen kan utnyttjas för att värma kupén men sommartid brusar fläktarna friskt om man drar på ordentligt.

Tankningen är dock praktisk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
3 juli 2021 · 10 572 Inlägg

Brådhis skrev:
Man skulle istället fokusera på att på allvar minska körningen och även nytillverkningen över lag.

Ja! Kung så är det. Åk MINDRE! <3

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
3 juli 2021 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
Förstår inte om alla fordon ska gå på el och ska hjälpa elnätet. Flesta kör på dagen och pluggar sin bil på eftermiddagen/kväll. Hur ska de stötta nätverket?  Blir ju att företag ska ladda sina lastbilar/bussar/taxin mm också under natten.
Elen lär bli lika "dyr" dygnet runt.( Kanske dyrare på natten)? Om man ska lita sig på solpaneler/vindkraft.


Vi kommer aldrig lösa världens problem med elbilar. Överbefolkning kanske börjat bli ett problem?🤪

Du tänker bakvänt! När man kör bil är man inte hemma(!) När man kommer hem pluggar man in sin bil och sedan startar man spisen,bastun AC:n etc... när bilen är inpluggad och kan ge support. Du kan ledigt köra ditt hus på bilens batteri hela kvällen och sedan laddar bilen på natten.  Det är genialiskt faktiskt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
3 juli 2021 · 10 572 Inlägg

Vettemannen skrev:
Elbilar är bara en parentes i bilvärlden tills vätgasen tar över.

Nope, kommer inte att ske.

Där emot kommer tunga transportet antagligen gå på vätgas. Fartyg som passerar Suez eller Panama kan tanka vätgas producerat av solceller där solen skiner. Men bilar nej, det är på tok för OEFFEKTIVT!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
3 juli 2021 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:
Och vem vill "slita" på sitt eget svindyra batteri för att hjälpa elnätet?

Nä precis. Låt någon annan ta skiten och bara ös på!  Knark, steroids, kebabpizza och sprit! Bara ge gasen i botten utan att tänka!!!!!!!!! Do it. Det är själveliminerande.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
3 juli 2021 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tankningen är dock praktisk.

aaa vet i fan faktiskt hur praktiskt det är att åka till en mack. Det är ganska så rejält opraktiskt mot att plugga in över natten. Den dagen vätgasbilar blir "plug in" så kan vi kalla dom praktiska och miljövidriga. Innan dess så är det synnerligen opraktiskt utöver miljövirdrigt (pga verkningsgraden är 25% av en elbil)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Low
3 juli 2021 · 3 313 Inlägg

torpis skrev:

Low skrev:
Förstår inte om alla fordon ska gå på el och ska hjälpa elnätet. Flesta kör på dagen och pluggar sin bil på eftermiddagen/kväll. Hur ska de stötta nätverket?  Blir ju att företag ska ladda sina lastbilar/bussar/taxin mm också under natten.
Elen lär bli lika "dyr" dygnet runt.( Kanske dyrare på natten)? Om man ska lita sig på solpaneler/vindkraft.


Vi kommer aldrig lösa världens problem med elbilar. Överbefolkning kanske börjat bli ett problem?🤪

Du tänker bakvänt! När man kör bil är man inte hemma(!) När man kommer hem pluggar man in sin bil och sedan startar man spisen,bastun AC:n etc... när bilen är inpluggad och kan ge support. Du kan ledigt köra ditt hus på bilens batteri hela kvällen och sedan laddar bilen på natten.  Det är genialiskt faktiskt.

Glöm inte dammsugaren för tusan...

Ni som har koll. Vilken tid På dygnet förbrukas det mest el i Sverige? Lyckas bara söka att det förbrukas minst mellan 24:00-06:00.
Är det på kvällen? Trodde det var på kvällen det börjar avta. Hmm.🤔

xXSammy
3 juli 2021 · 6 571 Inlägg

Misstänker mellan 7-9 när alla kaffemaskiner går på högvarv

De/Dem
candyweiss
4 juli 2021 · 876 Inlägg

torpis skrev:

candyweiss skrev:
Och vem vill "slita" på sitt eget svindyra batteri för att hjälpa elnätet?

Nä precis. Låt någon annan ta skiten och bara ös på!  Knark, steroids, kebabpizza och sprit! Bara ge gasen i botten utan att tänka!!!!!!!!! Do it. Det är själveliminerande.

Måste vara ett av de knäppaste inläggen jag läst på gorg. Är du full och tror att du diskuterar droger på Flashback eller?
Hoppas någon moderator redigerar bort inlägget?

Senast redigerat av candyweiss (4 juli 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torpis Forummoderator
4 juli 2021 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:

torpis skrev:

candyweiss skrev:
Och vem vill "slita" på sitt eget svindyra batteri för att hjälpa elnätet?

Nä precis. Låt någon annan ta skiten och bara ös på!  Knark, steroids, kebabpizza och sprit! Bara ge gasen i botten utan att tänka!!!!!!!!! Do it. Det är själveliminerande.

Måste vara ett av de knäppaste inläggen jag läst på gorg. Är du full och tror att du diskuterar droger på Flashback eller?
Hoppas någon moderator redigerar bort inlägget?

Ja, knäppt men knäppa inlägg ger knäppa svar. Ganska många i denna tråden faktiskt.

Klura lite på vad du skrivit och vad jag svarat.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
it_mutt Avstängd
14 juli 2021 · 10 388 Inlägg

torpis skrev:

candyweiss skrev:
Och vem vill "slita" på sitt eget svindyra batteri för att hjälpa elnätet?

Nä precis. Låt någon annan ta skiten och bara ös på!  Knark, steroids, kebabpizza och sprit! Bara ge gasen i botten utan att tänka!!!!!!!!! Do it. Det är själveliminerande.

Vad jobbigt det blir när man inte tänker till; Det är ju precis det som vissa (både privatpersoner och instanser) anser man ska göra; låta andra, dvs de som köpt elbilar, lösa problemet med ett svajigt elnät. Men, jag antar att det är ok "på det hållet" och inte alls tokigt. Tokigt är det bara när folk inte håller med...

Att ha som "lösning" att konsumenten ska stärka upp en samhällsfunktion samtidigt som man, mer eller mindre, vill tvinga in folk (i de fall bil är en nödvändighet, vilket det är för vissa), i att använda det här systemet, som inte ens idag fungerar helt tillfredsställande...är...så korkat att hälften hade varit nog. Att sen sitta och jämföra det med att vraka ner sig själv...ptja...det är inte heller det vidare genomtänkt då det inte på något vis går att jämställa.
Men just "knäppa inlägg ger knäppa svar"...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torpis Forummoderator
15 juli 2021 · 10 572 Inlägg

Det finns så många olika vinklar. Jag har idag kört 20mil helt gratis. Helt onödigt desssutom.

Jag hade nog kört samma mil med min dieselraket förvisso, men det är ju inte gratis.

Olika ekvarioner helt klart. min resa borde inte gjorts alls = zero impact.

Vad är det värt? Jag börjar bli gammal, så uppskattar "moments"

https://i.imgur.com/fwRj4cf.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
granadadr
15 juli 2021 · 7 289 Inlägg

zero impakt även om du skulle kört en Charger som drog 2l/mil,, för lilla Sverige gör ingen skillnad globalt wink  speciellt inte när det gäller biltrafik,,  är industrin som släpper ut mest å betalar minst  i Sverige,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
viccoA
15 juli 2021 · 3 110 Inlägg

granadadr skrev:
zero impakt även om du skulle kört en Charger som drog 2l/mil,, för lilla Sverige gör ingen skillnad globalt wink  speciellt inte när det gäller biltrafik,,  är industrin som släpper ut mest å betalar minst  i Sverige,

"Bensindrivna bilar har sedan slutet av 1980-talet utrustats med trestegs katalytisk rening, som drastiskt minskar utsläppen av kväveoxider (NOx), flyktiga kolväten (HC) och kolmonoxid (CO). Katalysatorn brukar betecknas som den tekniska utveckling på våra bilar som betytt mest för att minska på avgasutsläppen.
Sett över en bils hela livscykel räknar Naturvårdsverket med att katalysatortekniken minskar utsläppen med ca 80 procent. "

Är det dessutom en bil som drar dubbelt upp snittbilen släpper den ut 10ggr mer per km än en bil med katalysator, jämför man med en bensinbil med partikelfilter (tex mercedes) är utsläppen i relation per km ännu högre i den gamle vagnen. Elbilen ligger troligen kring 30-50ggr mindre farliga utsläpp per km än jänkaren du hänvisar till om man laddar den med svensk energimix, bor du i Norrland så ännu renare el.

Senast redigerat av viccoA (15 juli 2021)

Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
15 juli 2021 · 435 Inlägg

Jobbade tidigare på ett bevakningsbolag som köpte in elbilar till väktarronderna. Det absolut sämsta man kunnat göra. Många väktare som hamnade på batteritorsk. Hyundai Ionic 100% el, kul att köra när de fungerade men annars var det värdelösa. Laddade långsamt, drog ur batterierna snabbt trots eko-inställningen i. Råkade man lägga i Sport så sög batteriet ur på bara några få mil.

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
granadadr
15 juli 2021 · 7 289 Inlägg

viccoA skrev:

granadadr skrev:
zero impakt även om du skulle kört en Charger som drog 2l/mil,, för lilla Sverige gör ingen skillnad globalt wink  speciellt inte när det gäller biltrafik,,  är industrin som släpper ut mest å betalar minst  i Sverige,

"Bensindrivna bilar har sedan slutet av 1980-talet utrustats med trestegs katalytisk rening, som drastiskt minskar utsläppen av kväveoxider (NOx), flyktiga kolväten (HC) och kolmonoxid (CO). Katalysatorn brukar betecknas som den tekniska utveckling på våra bilar som betytt mest för att minska på avgasutsläppen.
Sett över en bils hela livscykel räknar Naturvårdsverket med att katalysatortekniken minskar utsläppen med ca 80 procent. "

Är det dessutom en bil som drar dubbelt upp snittbilen släpper den ut 10ggr mer per km än en bil med katalysator, jämför man med en bensinbil med partikelfilter (tex mercedes) är utsläppen i relation per km ännu högre i den gamle vagnen. Elbilen ligger troligen kring 30-50ggr mindre farliga utsläpp per km än jänkaren du hänvisar till om man laddar den med svensk energimix, bor du i Norrland så ännu renare el.

vi är FORTFARANDE ett för litet land för att göra klimatpåverkan,, du svarar egentligen inte alls på mitt inlägg utan lägger ut din syn wink

husseman
17 juli 2021 · 1 590 Inlägg

Nääää- vi har fullt nu..gör oss inte till ett större land. Vi behöver bli ett vanligt land igen. Vilket borde betyda 1,5 mille färre..till o börja med. Socialkontoret orkar inte mer.

mvh/husse

valle22 Smidd i rostigt stål
22 juli 2021 · 933 Inlägg

Bassiehof skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/hemtjanstens-bilar-startar-inte-i-kylan-aldre-far-vanta

Jag är inte säker, men bilden visar en Renault Zoe tror jag. Är franska bilar verkligen så opålitliga?

tvärtom skulle jag vilja säga.. rätt pålitlig för de 2 åren & 4000mil jag kört med min nu. Inga kontrollampor som lyst eller stopp/haveri... kanske för det är Nissan Leaf med Renault kostym som gör att det funkar wink

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang