twin_cam
Smålänning
6 mars 2021
· 7 877 Inlägg
Är ju ett ständigt pratade om laddinfrstrukturen. Saknas laddare, laddarna är trasiga m.m.
I denna tråden vill jag att vi samlar allt gnäll och kommer fram till hur vi vill att det ska vara.
Vill inte påstå att jag snabbladdar speciellt ofta för det gör jag inte, men av alla de gångerna har jag bara varit med om att laddaren inte fungerat en enda gång, det var en Fortumladdare i Oskarshamn som inte gick att starta med appen, och efter kontakt med kundtjänst fick jag veta att den saknade internetanslutning.
Däremot har det ju varit dåligt skottat, förbänningsbilar ivägen m.m mend et är en annan historia.
Att det däremot saknas laddare kan jag skriva under på.
Kör mest omkring i Kalmar Län eftersom jag och hela släkten mer eller mindre är härifrån och det finns verkligen inget överskott av laddare här, och sämst är Tesla som bara har två ställen (vad jag vet) i hela Kalmar län, nämligen Kalmar och Tindered. Bra om man är på förbifart, men Inte så kul att äga en tesla här alltså om du inte vill som oss andra ha 5-6 appar i telefonen.
Har aldrig testat en Tesla, men vad jag förstår har dom ett suveränt system där man bara kopplar in så sköts debitering m.m automatiskt. Som det ska vara.
I diskussioner hörs hela tiden att "alla andra är ju fria att bygga sitt eget nätverk som teslas" och det stämmer ju förvisso men vill man verkligen ha det så? 10-15 olika laddare som inte är kompatibla med varandra?
Men vet ni vad, det borde väl ändå inte vara speciellt svårt för de stora nätverken (Bee, Fortum, InCharge, Eon m.fl) att låta kunderna registrera sitt chassinummer, märke och modell på deras hemsida och sedan glömma bort allt var appar m.m heter?
Det är ju just så Tesla fungerar, koppla in, bilen säger "hej, jag heter "CHASSINUMMER" och jag stöder max XXX kW laddhastighet och du ska debiltera Lasse, Lasse-Maja grottan, 570 19 Pauliström (Värt en resa f.ö).
Första biten, "hej jag heter "CHASSINUMMER" och stöder max XXX kW laddnhastighet" är på alla andra laddare också, är bara rutineen för debitering som saknas. Efersom laddarna ändå behöver internetuppkoppling för sina debiteringssystem finns redan allt där som behövs för "Plug´n´charge".
Måste det av någon anledning kvitteras skulle det i så fall räcka med att telefonens app skickar en dialogruta typ "Vill du ladda här "Laddarens namn/plats (t.ex CCS Högsby Station)", Ja/Nej"
En registrering av chassinummer skulle bara behöva göras en gång (för varje ägare och leverantör då) sedan skulle det tekniskt sätt bara fungera.
Kortbetalning är ju uppenbarligen väldigt besvärligt att lösa, annars skulle ju alla ha det tänker jag för att förenkla och skynda på omställningen. Mig veteligen är det bara Runes Bensin i Emmaboda och en Eon-laddare i västsverige som stöder kortbetalning.
Långt inlägg nu, men fortsätt, hur vill vi att det ska fungera? Hur vill vi att laddarna ska vara placerade?
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!