Köpråd. Första bilen för 20-40k.

arred
9 mars 2021 · 2 Inlägg

Hej!

Har precis tagit körkort och är därför sugen på att skaffa mig en bil så att det faktiskt kommer till användning smile. Jag kan dock inget om bilar, så letar därför här efter råd och tips.

Jag bor i Stockholm och kommer inte pendla med bilen utan endast göra några resor i månaden. Dock vill jag kunna semestra med den i sommar.  Jag söker främst en bil som är hållbar och pålitlig, för att undvika oväntade kostnader. Extra bra är om den drar och kostar så lite som möjligt i drift. Hur skön den är att köra och hur snygg den är spelar mindre roll men är ju såklart bonus. Helst manuell.  Så vad är era bästa tips?

När jag kikat runt här på andra som frågat, så tipsas det mkt om små asiatiska bilar. (typ toyota Aygo). De verkar ju bra och prisvärda men de ända jag tänker på är bagage och huruvida den klarar längre semesterresor på e4an?

Alla tips mottages med glädje. Ni får gärna komma med länkar och ge tips på var jag bör kolla.

Tack!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 mars 2021 · 17 380 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Toyota.
Yaris, Auris, Prius (Automat), Camry, Avensis...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
9 mars 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Alla begagnade bilar i den prisklassen du nämner kan ha småfel!
Men...japanska bilar (Honda , Toyota) brukar ligga bra till när det gäller att fungera bra.
sen är det väl så att vi som svarar här på "Garaget" har våra favortbilar som vi gillar mer än andra bilmärken (av ett eller annat skäl).

SportPilot Ubåtsingenjör
9 mars 2021 · 7 218 Inlägg

Jag åker en i10 till vardags och kör ofta mellan Skåne och Jönköping på e4an, det funkar men är inte speciellt kul.
Ska du semestra så hade jag kikat på en lite större bil, typ i30, Kia Ceed, Toyota Corolla eller liknande.

De asiatiska bilarna håller generellt bättre och är ofta billigare än sina tyska motsvarigheter, det man får göra avkall på är generell komfort.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
amazinjoey
10 mars 2021 · 1 138 Inlägg

Toyota prius automt! alla kommer älska dig!

Mangisen
10 mars 2021 · 1 034 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Hybrid_ skrev:
Toyota.
Yaris, Auris, Prius (Automat), Camry, Avensis...

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-f17897c64e74509769cae19118b2f73f.jpg

Hahaha, tittade vad jag hittade i min hemstad, det bästa av två världar? Hjulsidorna lol

arred
10 mars 2021 · 2 Inlägg

SportPilot skrev:
Jag åker en i10 till vardags och kör ofta mellan Skåne och Jönköping på e4an, det funkar men är inte speciellt kul.
Ska du semestra så hade jag kikat på en lite större bil, typ i30, Kia Ceed, Toyota Corolla eller liknande.

De asiatiska bilarna håller generellt bättre och är ofta billigare än sina tyska motsvarigheter, det man får göra avkall på är generell komfort.

Ah okej tack! Var bör man leta tycker du, blocket?

Sofus
10 mars 2021 · 11 Inlägg

Mangisen skrev:

Hybrid_ skrev:

Hybrid_ skrev:
Toyota.
Yaris, Auris, Prius (Automat), Camry, Avensis...

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-f17897c64e74509769cae19118b2f73f.jpg

Hahaha, tittade vad jag hittade i min hemstad, det bästa av två världar? Hjulsidorna lol

Ja, det är väl föregångaren till ID3  ;P

Symmetrisk AWD och Boxer Diesel ska det vara
- Subaru Legacy Rules
torsen
10 mars 2021 · 7 198 Inlägg

Föreslår Honda Jazz som prio 1.
Prio 2 andra Japaner.
Prio 3 koreaner.

Sofus
10 mars 2021 · 11 Inlägg

arred skrev:

SportPilot skrev:
Jag åker en i10 till vardags och kör ofta mellan Skåne och Jönköping på e4an, det funkar men är inte speciellt kul.
Ska du semestra så hade jag kikat på en lite större bil, typ i30, Kia Ceed, Toyota Corolla eller liknande.

De asiatiska bilarna håller generellt bättre och är ofta billigare än sina tyska motsvarigheter, det man får göra avkall på är generell komfort.

Ah okej tack! Var bör man leta tycker du, blocket?

Blocket är bäst! Och köp från en bilhandlare oxå, då får du reklamationsrätt i 3 år enligt konsumentköplagen. De första 6 månaderna ligger bevisbördan hos handlaren att bevisa att felet inte fanns vid köpet, därefter ligger bördan hos köparen att bevisa att felet är ursprungligt. Det skyddet finns inte om man köper av en privatperson.

Rekommenderar bilar i Golf- och Golf Kombi-klass.

Symmetrisk AWD och Boxer Diesel ska det vara
- Subaru Legacy Rules
torsen
10 mars 2021 · 7 198 Inlägg

Sofus skrev:

arred skrev:

SportPilot skrev:
Jag åker en i10 till vardags och kör ofta mellan Skåne och Jönköping på e4an, det funkar men är inte speciellt kul.
Ska du semestra så hade jag kikat på en lite större bil, typ i30, Kia Ceed, Toyota Corolla eller liknande.

De asiatiska bilarna håller generellt bättre och är ofta billigare än sina tyska motsvarigheter, det man får göra avkall på är generell komfort.

Ah okej tack! Var bör man leta tycker du, blocket?

Blocket är bäst! Och köp från en bilhandlare oxå, då får du reklamationsrätt i 3 år enligt konsumentköplagen. De första 6 månaderna ligger bevisbördan hos handlaren att bevisa att felet inte fanns vid köpet, därefter ligger bördan hos köparen att bevisa att felet är ursprungligt. Det skyddet finns inte om man köper av en privatperson.

Rekommenderar bilar i Golf- och Golf Kombi-klass.

Och vilka seriösa bilhandlare säljer bilar i den prisklassen?
Knappast annat än Kristers korv & Kvalitetsbilar.
Nej köp i stället privat.
Men se till att du har någon bilkunnig med dig.
Alternativt låter du testa bilen före köp hos någon bilprovning.
Går inte säljaren med på det - stå över den bilen.
Men skynda på.
Många som vill ha en prisbillig sommarbil.
Bästa tiden att köpa prisbillig beg bil är november till februari.
Nu bränns det.

jaka54
10 mars 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Precis! Få bilhandlare har bilar i din prisklass på grund av att då är de äldre/har gått långt och har säkert en del småfel. -Men det kanske finns undantag?!
"Bäst" är att ha med sig en "bilkunnig" person  (vad det nu är...)  och kolla på privatannonser på Blocket.

Sofus
10 mars 2021 · 11 Inlägg

torsen skrev:

Sofus skrev:

arred skrev:
Ah okej tack! Var bör man leta tycker du, blocket?

Blocket är bäst! Och köp från en bilhandlare oxå, då får du reklamationsrätt i 3 år enligt konsumentköplagen. De första 6 månaderna ligger bevisbördan hos handlaren att bevisa att felet inte fanns vid köpet, därefter ligger bördan hos köparen att bevisa att felet är ursprungligt. Det skyddet finns inte om man köper av en privatperson.

Rekommenderar bilar i Golf- och Golf Kombi-klass.

Och vilka seriösa bilhandlare säljer bilar i den prisklassen?
Knappast annat än Kristers korv & Kvalitetsbilar.
Nej köp i stället privat.
Men se till att du har någon bilkunnig med dig.
Alternativt låter du testa bilen före köp hos någon bilprovning.
Går inte säljaren med på det - stå över den bilen.
Men skynda på.
Många som vill ha en prisbillig sommarbil.
Bästa tiden att köpa prisbillig beg bil är november till februari.
Nu bränns det.

Jag tycker det är fel att påstå att alla med utländsk härkomst är oseriösa. Det finns många oseriösa säljare som är svenskfödda och jobbar på dom stora bilhandlarkedjorna. Det viktigaste är att känna in personen ifråga och om säljaren försöker stressa dig till ett snabbt beslut genom att säga t.ex. ”det finns flera intressenter på bilen”, då är det bara att vända på klacken och gå därifrån.

Jag personligen har hittat många bra bilar i prisklassen kring 40.000 kr. Sök på bilar med annonspriser upp till 60.000 kr (priset kan man alltid pruta ner rejält på), åk och titta på bilen och provkör i både stad och landsväg/motorväg c:a 45-60 minuter. Då hinner du känna in om bilen passar dig, och höra om det finns några missljud, störande vibrationer, klonkande ljud, knarr i inredningen. Viktigt är att man trivs med bilens karaktär såsom koppling, växellåda, styrning, drivning (framhjulsdrift, bakhjulsdrift, adaptiv fyrhjulsdrift eller symmetrisk fyrhjulsdrift).

Symmetrisk AWD och Boxer Diesel ska det vara
- Subaru Legacy Rules
Sofus
10 mars 2021 · 11 Inlägg

Antal mil ska man inte stirra sig blind på, antalet ägare och vilka som ägt är viktigare. Även en komplett ifylld servicebok ska man titta på. Har bilen rullat mer än 17.000 mil, kolla så att kamrem och vattenpump är bytt (ska stå i serviceboken och under huven någonstans), men spelar ingen roll om den precis är nybytt långt efter 17.000 mil så länge motorn går bra, men det ska vara gjort innan du köper bilen. Undvik bilar som tjänstgjort som företagsbilar, för då är det stor sannolikhet att det är många olika personer som nyttjat bilen och undvik definitivt gamla blåljusfordon eftersom dessa har brukats väldigt hårt med småkrockar höger och vänster som sedan reparerats och det då finns en risk att hela ramen är sne och vind fast det inte syns. Men 10 år gamla bilar med 6-7 ägare ska man inte vara rädd för om ungefär hälften av dessa är återförsäljare.

Märken jag rekommenderar är Subaru, Honda, Opel, Skoda, Seat, Peugeot, Citroën m.fl. Dessa är mycket bil för pengarna. Lite dyrare, men också bra bilar är BMW, Audi, Volvo, Volkswagen m.fl. Toyota rekommenderas till den som absolut inte är i behov av en bil som ”kommunicerar” med en. Kia är en bra bil de första 7 åren, sen är dom opålitliga med turboras till höger och elfel till vänster.

Symmetrisk AWD och Boxer Diesel ska det vara
- Subaru Legacy Rules
spillolja
10 mars 2021 · 4 014 Inlägg

En VW Golf 1,4 Tsi borde man kunna köpa för denna peng 

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
10 mars 2021 · 4 228 Inlägg

Skulle tipsa om volvo s60, mer komfort och körglädje är svår att hitta för pengarna speciellt nu när dom säljs för skitsummor, för 40 hittar man jättefina s60 med olika motoralternativ. Skulle också kika på lexus men man kanske behöver öka lite på budgeten, varför inte en lexus is 250?  mycket utrustning och mycket bil för pengarna.

Sofus
10 mars 2021 · 11 Inlägg

panda666 skrev:
Skulle tipsa om volvo s60, mer komfort och körglädje är svår att hitta för pengarna speciellt nu när dom säljs för skitsummor, för 40 hittar man jättefina s60 med olika motoralternativ. Skulle också kika på lexus men man kanske behöver öka lite på budgeten, varför inte en lexus is 250?  mycket utrustning och mycket bil för pengarna.

Volvo S60 och Lexus IS 250 är bra och fina bilar. Har man inte behov av en lättåtkomlig och stort bagageutrymme så kan man definitivt kika på dessa. Påpekas skall dock att Volvo genom åren har drabbats av diverse irriterande elfel som gör att farthållaren stänger av sig själv och vägrar fungera när den själv känner för det och att fönsterhissarna har ett eget liv, iaf när dom ska hissas upp. Går upp hela vägen och sen går dom ner direkt igen, man får liksom tvinga fanskapet att stanna där uppe. Så är det iaf på frugans V70 varje gång man åker drive-thru.

Symmetrisk AWD och Boxer Diesel ska det vara
- Subaru Legacy Rules
trubbelturbo
10 mars 2021 · 1 442 Inlägg

Jag kan rekommendera Saab 9-5. En senare årsmodell är en bekväm, säker och pålitlig bil. Och du får en relativt ny och fräsch bil för dom pengarna.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Sofus
10 mars 2021 · 11 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Jag kan rekommendera Saab 9-5. En senare årsmodell är en bekväm, säker och pålitlig bil. Och du får en relativt ny och fräsch bil för dom pengarna.

Jag håller med om att Saab är bra och roliga bilar, men är inte en 9-5 lite väl stor? 9-3 borde passa bättre för någon som är ute efter en mindre bil, även om det inte är jätteskillnad storlek mellan modellerna. Dessutom ska tilläggas att bilarna var ”gamla” redan när de rullade av bandet för 10 år sedan. Ett generationsskifte vart ju på gång då, men märket konkursades av GM. Kommer aldrig att förlåta GM för detta och jag anser att alla svenskar som köper en Camaro eller Corvette är svikare. Sverige borde ha bojkottat alla GM’s märken. Till den som funderar på en Camaro eller Corvette, köp en Challenger respektive Viper istället.

Symmetrisk AWD och Boxer Diesel ska det vara
- Subaru Legacy Rules
SportPilot Ubåtsingenjör
10 mars 2021 · 7 218 Inlägg

Sofus skrev:

trubbelturbo skrev:
Jag kan rekommendera Saab 9-5. En senare årsmodell är en bekväm, säker och pålitlig bil. Och du får en relativt ny och fräsch bil för dom pengarna.

Jag håller med om att Saab är bra och roliga bilar, men är inte en 9-5 lite väl stor? 9-3 borde passa bättre för någon som är ute efter en mindre bil, även om det inte är jätteskillnad storlek mellan modellerna. Dessutom ska tilläggas att bilarna var ”gamla” redan när de rullade av bandet för 10 år sedan. Ett generationsskifte vart ju på gång då, men märket konkursades av GM. Kommer aldrig att förlåta GM för detta och jag anser att alla svenskar som köper en Camaro eller Corvette är svikare. Sverige borde ha bojkottat alla GM’s märken. Till den som funderar på en Camaro eller Corvette, köp en Challenger respektive Viper istället.

Varför ska man hålla ett bolag som ständigt går med förlust vid liv?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang