Om besiktningen tar sönder fördelningslådan

BMWxdriveF25
5 oktober 2022 · 2 Inlägg

torsen skrev:
Muntligt förmedlades hos ASB kunskapen att BMW inte får köras i rullbromsprovare.
Endast i plattbromsprovare - men dom är utrangerade numera och var mycket sparsamt förkommande hos ASB - bl a Bredäng minns jag.
Enligt uppgift, som vidimerats i trådar på andra forum, så har BMW ett plastdrev som åldras och blir skört.
Rekommendationen är i stället, vid bromsprov, att fästa retardationsmätaren i vindrutan och köra bromsprov på gården eller väg.*)

B t w så hände för en son för några månader sedan att då han fickparkerade sin X3 med fulla framhjulsutslag att det small till och bilen blev helt utan drivning så att det fick tas till BMW-verkstad med bärgare.
"Något drev" hade smält av.
Kan det vara samma "plastdrev"?
Han fick bara den enkla förklaringen och betalade (tjänstebil).

*)Nu vet jag att ingen orkar leta fram retardationsmätaren - som även ska användas vid MC-besiktning - om rätt ska va rätt!

Tack för svar, är ASB en besiktningsfirma i Stockholm?

Jag vet inte vad retardationsmätare är får jag erkänna. ;-)

torsen
6 oktober 2022 · 7 230 Inlägg

BMWxdriveF25 skrev:

torsen skrev:
Muntligt förmedlades hos ASB kunskapen att BMW inte får köras i rullbromsprovare.
Endast i plattbromsprovare - men dom är utrangerade numera och var mycket sparsamt förkommande hos ASB - bl a Bredäng minns jag.
Enligt uppgift, som vidimerats i trådar på andra forum, så har BMW ett plastdrev som åldras och blir skört.
Rekommendationen är i stället, vid bromsprov, att fästa retardationsmätaren i vindrutan och köra bromsprov på gården eller väg.*)

B t w så hände för en son för några månader sedan att då han fickparkerade sin X3 med fulla framhjulsutslag att det small till och bilen blev helt utan drivning så att det fick tas till BMW-verkstad med bärgare.
"Något drev" hade smält av.
Kan det vara samma "plastdrev"?
Han fick bara den enkla förklaringen och betalade (tjänstebil).

*)Nu vet jag att ingen orkar leta fram retardationsmätaren - som även ska användas vid MC-besiktning - om rätt ska va rätt!

Tack för svar, är ASB en besiktningsfirma i Stockholm?

Jag vet inte vad retardationsmätare är får jag erkänna. ;-)

ASB är förkortningen för AB Svensk Bilprovning, Sveriges äldsta fordonsprovningsföretag, som startade 1963.
Ett företag som ägs av motororganisationerna, försäkringsbolagen och, till viss del, av staten.
Således INTE ett statligt företag, utan ett vanligt aktiebolag.

Vissa fordon går varken att köra i rullbroms- eller plattbromsprovare - MC t ex - av säkerhetsskäl.
Andra fordons konstruktion medger inte bromsprov i rullbromsprovare p g a risk för skada på transmissionen - vissa 4x4-bilar.*)
För att fastställa fordonens bromsförmåga apteras en retardationsmätare på styret på MC alt i vindrutan på bilar, som inte kan/får köras i rullbromsprovaren.
Därefter kör man en viss hastighet och bromsar maximalt och får fram resultatet på mätartavlan.

Retardationsförmågan är motsatsen till accelerationsförmågan - uttrycks meter per sekundkvadrat. (m/s*s)

Och som jag skrev ovan - DOM ÄR FÖR LATA FÖR ATT PLOCKA FRAM RETARDATIONSMÄTAREN!!!!!!
Dom nya profitörerna, som skattar utomlands, äger kanske inte ens retardationsmätare, vilket borde ge en reprimand från SWEDAC!

*) Bilar med RIKTIG fyrhjulsdrift - d v s fördelningslåda som medger att en drivande axel kan frånkopplas, går alltid att bromsprova i rullbromsprovare.

Brådhis * Voff voff *
6 oktober 2022 · 10 275 Inlägg

torsen skrev:
ASB är förkortningen för AB Svensk Bilprovning, Sveriges äldsta fordonsprovningsföretag, som startade 1963.
Ett företag som ägs av motororganisationerna, försäkringsbolagen och, till viss del, av staten.
Således INTE ett statligt företag, utan ett vanligt aktiebolag.

Inte till viss del, snarare helägt. Iaf om man får tro denna källa:

https://www.regeringen.se/myndigheter-m … lprovning/

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
6 oktober 2022 · 7 230 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
ASB är förkortningen för AB Svensk Bilprovning, Sveriges äldsta fordonsprovningsföretag, som startade 1963.
Ett företag som ägs av motororganisationerna, försäkringsbolagen och, till viss del, av staten.
Således INTE ett statligt företag, utan ett vanligt aktiebolag.

Inte till viss del, snarare helägt. Iaf om man får tro denna källa:

https://www.regeringen.se/myndigheter-m … lprovning/

Inte helägt av staten.
Men staten äger 52 % av aktierna.
Fortfarande ett aktiebolag.

Brådhis * Voff voff *
7 oktober 2022 · 10 275 Inlägg

torsen skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:
ASB är förkortningen för AB Svensk Bilprovning, Sveriges äldsta fordonsprovningsföretag, som startade 1963.
Ett företag som ägs av motororganisationerna, försäkringsbolagen och, till viss del, av staten.
Således INTE ett statligt företag, utan ett vanligt aktiebolag.

Inte till viss del, snarare helägt. Iaf om man får tro denna källa:

https://www.regeringen.se/myndigheter-m … lprovning/

Inte helägt av staten.
Men staten äger 52 % av aktierna.
Fortfarande ett aktiebolag.

Klickade du på länken...?

"Efter genomförd försäljningsprocess av cirka två tredjedelar av stationsnätet är det kvarvarande Bilprovningen nu ett av staten helägt bolag."

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JN1975
7 oktober 2022 · 234 Inlägg

Brådhis skrev:
Klickade du på länken...?

"Efter genomförd försäljningsprocess av cirka två tredjedelar av stationsnätet är det kvarvarande Bilprovningen nu ett av staten helägt bolag."

En del av Bilprovningens stationer (iaf i södra Sverige) är väl det som blev bolaget Besikta?

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
spillolja
7 oktober 2022 · 4 020 Inlägg

Opus I karlskrona är den en fd. svensk bilpronings-anläggning ,jag kallar den för gamla kommunistbilprovningen

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang