torsen skrev:
besiktningsmicke skrev:
För det första det
går alldeles utmärkt att köra BMW Xdrive i bromsprovaren det har BMW själva godkänt. så länge man gör som man ska så är det inga problem. självklart kan drivningen gå sönder om man är väldigt vårdslös men det ska väldigt mycket till innan det händer och då kan det lika väl hända på parkeringen med två hjul på is och två på asfalt
Hej besiktningsmicke.
Antar att du med bromsprovare menar rullbromsprovare - INTE plattbromsprovare.
Vad menar du med att: BMW Xdrive kan köras i bromsprovare " så länge som man gör som man ska".
Finns det fler sätt att utföra ett bromsprov i rullbromsprovare?
Förklara vad du menar med: "självklart kan drivningen gå sönder om man är väldigt vårdslös".
Hur kan man vara väldigt vårdslös i en rullbromsprovare?
Hej som du har sett och kanske förstå så startade detta alias för att försöka förklara och ta död på en massa rykten och "sanningar" om besiktningar för många tror att dom som jobbar med sånt gör allt för att för att hitta fel och hitta på fel och visst även jag vet att det finns idioter i branschen så är dom flesta riktigt bra människor..
ja jag menar rullbromsprovare vad du menar med plattbromsprovare vet jag inte du kanske menar broms prov på väg.
när man kör en 4 hjuls driven bil i rullbromsprovaren så först ska man veta att modellen finns med i listan för bilar man får köra där och på samma plats så står det om det finns något speciellt man ska tänka på så bromsprovaren visar rätt resultat tex en del bilar så stänger man av tändningen på andra har knappa/spakar som ska stå rätt så inte drivlinan påverkar resultatet.
Just bmw xdrive så kopplar inte in 4 hjulsdriften fören man har växel i OCH gasar då dom "känner"
själva var och när dom ska driva vilket hjul så enkelt förklarat så dom känner av att dom står i en bromsprovare och är då tvåhjulsdrivna
det jag menade med att det kan hända på tex parkeringen är att dom krafter som blir på drivlinan är många gånger större när du kör med bilen och har olika mycket grepp under hjulen än vad som blir i en bromsprovare
jag har själv ägt div bilar med drivning på alla hjul och provat dom i bromsprovaren och det som händer är att om bilen har konstant drift av något slag (ej urkopplad drivning) så visar bromsprovaren fel resultat eller så trycks bilen ur bromsprovaren bakåt . jag har under mina drygt 20 år ej lyckat ha sönder en fyrhjulsdrift i en bromsprovare men fler än en under buskörning. OBS egna fordon inte kundbilar pratar vi då
visst har bilar gått sönder men 99% av dom är redan defekta eller väldigt nära att gå sönder och en del är modifierade så dom inte fungerar som tillverkaren har tänkt och då kan man ju inte gärna belasta besiktningen för det
samtidigt ska man veta att en bromsprovare går ca 3-5 km/t och det ska ganska mycket vårdslöshet för att ha sönder en drivlina tex högt varv och sparka koppling eller tvinga i växlar utan koppling jag menar allt går om man vill och det är bara människor som jobbar där men det är mer jobb att göra fel än rätt.
och dom flesta som besiktar bilar kör flera bilar på en månad än vad en Svensson kör på en livstid om än inte många mil men olika modeller