Om besiktningen tar sönder fördelningslådan

husseman
13 mars 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, de flesta bilar med Haldex 4 tex. har ju redan rökt sin låtsas 4 hjulsdrivning genom att pumpen e´kass eller styrboxen har fått lite för mkt. vatten i sig.
Men de som fortfarande funkar, ska testas som vilken bil som helst. E´detta korrekt? Vi snackar alltså massor av VW, Volvo osv. som har denna "4 hjulsdrivning"  på pappret iallafall..

mvh/husse

JN1975
13 mars 2021 · 234 Inlägg

Vad står det i protokollet? Om det står siffror för varje hjul som vanligt (2,3 2,1 osv) har de kört den i  bromsprovaren. Står det däremot en text, nått i stil med "Uppmätt retardationsförmåga 9,9" eller liknande så har de kört och bromsat på mark som man ska med en sånn 4x4.

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Janneutanb
14 mars 2021 · 7 267 Inlägg

Hade fördelningslådan gått sönder pga bromsprovet så hade det blivit omedelbart.

Inte helt ovanligt att dom går på xdrive bilar tyvärr. Det är en del folk som fått dyra bekymmer.

besiktningsmicke
14 mars 2021 · 9 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, de flesta bilar med Haldex 4 tex. har ju redan rökt sin låtsas 4 hjulsdrivning genom att pumpen e´kass eller styrboxen har fått lite för mkt. vatten i sig.
Men de som fortfarande funkar, ska testas som vilken bil som helst. E´detta korrekt? Vi snackar alltså massor av VW, Volvo osv. som har denna "4 hjulsdrivning"  på pappret iallafall..

mvh/husse

inte som vilken bil som helst utan som en bil med den typen av drivning tex volvon så stänger man av tändningen på lika så vw och dom flesta med haldex men det finns alltid undantag och ibland så finns inte bilar med haldex med i listan och då körs det på väg .
och det kan bero på tillverkaren inte svarat eller så ibland är det andra orsaker rent konstruktivt.

Bassiehof
14 mars 2021 · 1 777 Inlägg

besiktningsmicke skrev:

husseman skrev:
Hmm, de flesta bilar med Haldex 4 tex. har ju redan rökt sin låtsas 4 hjulsdrivning genom att pumpen e´kass eller styrboxen har fått lite för mkt. vatten i sig.
Men de som fortfarande funkar, ska testas som vilken bil som helst. E´detta korrekt? Vi snackar alltså massor av VW, Volvo osv. som har denna "4 hjulsdrivning"  på pappret iallafall..

mvh/husse

inte som vilken bil som helst utan som en bil med den typen av drivning tex volvon så stänger man av tändningen på lika så vw och dom flesta med haldex men det finns alltid undantag och ibland så finns inte bilar med haldex med i listan och då körs det på väg .
och det kan bero på tillverkaren inte svarat eller så ibland är det andra orsaker rent konstruktivt.

Fungerar bromsservon om bilen stängs av? Och vad händer med bromsvärdena då? Eller är ojämn bromsverkan viktigare, och visar sig såna fel med bilen avstängd?

besiktningsmicke
14 mars 2021 · 9 Inlägg

Bassiehof skrev:

besiktningsmicke skrev:

husseman skrev:
Hmm, de flesta bilar med Haldex 4 tex. har ju redan rökt sin låtsas 4 hjulsdrivning genom att pumpen e´kass eller styrboxen har fått lite för mkt. vatten i sig.
Men de som fortfarande funkar, ska testas som vilken bil som helst. E´detta korrekt? Vi snackar alltså massor av VW, Volvo osv. som har denna "4 hjulsdrivning"  på pappret iallafall..

mvh/husse

inte som vilken bil som helst utan som en bil med den typen av drivning tex volvon så stänger man av tändningen på lika så vw och dom flesta med haldex men det finns alltid undantag och ibland så finns inte bilar med haldex med i listan och då körs det på väg .
och det kan bero på tillverkaren inte svarat eller så ibland är det andra orsaker rent konstruktivt.

Fungerar bromsservon om bilen stängs av? Och vad händer med bromsvärdena då? Eller är ojämn bromsverkan viktigare, och visar sig såna fel med bilen avstängd?

om bromsservon fungerar är ganska oväsentligt vid bromsprov men du har ca 2 inbromsningar efter motorn stannat som du har hjälp av bromsservot men det viktiga är att se ojämnhet mellan höger och vänster hjul på varje axel samt om bromspedalen sjunker det är då man kan konstatera om det är fel på något broms för det är ytter sällan som bromsok tex kärvar eller fastnar lika mycket på båda sidor utan det brukar vara väldig avslöjande att det är fel på en broms.

sen är det ju så att alla bilar körs ju också och då känner man om det pulserar eller liknande och en av orsaken till att man lyfter varje axel är ju att se att inte bromsen ligger på. så att kontrollera bromsar är mer än att köra i bromsprovaren och många saker man gör så kontrolleras flera saker samtidigt

panda666
14 mars 2021 · 4 228 Inlägg

1: Bess buskörde med bilen
2: Bromsprov förstörde bilen
3: Klen bil som endå var på väg att paja

Kanske var nån ny personal som tyckte det kanske är lite kul o gasa bmw, eller isf nån blandning med 1-3

Brådhis * Voff voff *
14 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Om bilen skulle gå sönder, direkt, av att man kör den i bromsprovaren, dvs att två hjul snurrar 3-4 km/h och två står still, så är det väl en extremt klen konstruktion?

Krafterna vid en fullgasstart där framhjulen spinner och bakhjulen kopplas in är ju enormt mycket större.

Det enda som (väl?) händer egentligen är just att bilen klättrar ur rullarna eftersom den kopplar in fyrhjulsdriften... Att dom går att ha sönder genom detta är väl, om vi ska se till tekniken, en väletablerad myt...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JN1975
15 mars 2021 · 234 Inlägg

Så här ska det se ut om de gjort rätt på en bil med permanent fyrhjulsdrift:

https://www1.garaget.org/archive/1/725/425027/425027-3996741-Nm2ghfFuLe9qNByH.jpg

Det ska stå "retardationsvärde från 0-10" för p-bromsen och "bromsprov väg" för vanliga färdbromsarna och inte en siffra per hjul. Står det en siffra per hjul (HF VF HB VB) så har de gjort fel och kört den i bromsrullarna. Och då har du bevis, trådstartaren, på att de gjort fel. Kolla protokollet och återkom vad det står.

Senast redigerat av JN1975 (15 mars 2021)

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
besiktningsmicke
15 mars 2021 · 9 Inlägg

JN1975 skrev:
Så här ska det se ut om de gjort rätt på en bil med permanent fyrhjulsdrift:

https://www1.garaget.org/archive/1/725/ … 9qNByH.jpg

Det ska stå "retardationsvärde från 0-10" för p-bromsen och "bromsprov väg" för vanliga färdbromsarna och inte en siffra per hjul. Står det en siffra per hjul (HF VF HB VB) så har de gjort fel och kört den i bromsrullarna. Och då har du bevis, trådstartaren, på att de gjort fel. Kolla protokollet och återkom vad det står.

Åter igen en bmw xdrive ska köras i bromsprovaren och få siffror på varje hjul det är inget konstigt med det allt annat är  bara bs

JN1975
15 mars 2021 · 234 Inlägg

besiktningsmicke skrev:

JN1975 skrev:
Så här ska det se ut om de gjort rätt på en bil med permanent fyrhjulsdrift:

https://www1.garaget.org/archive/1/725/ … 9qNByH.jpg

Det ska stå "retardationsvärde från 0-10" för p-bromsen och "bromsprov väg" för vanliga färdbromsarna och inte en siffra per hjul. Står det en siffra per hjul (HF VF HB VB) så har de gjort fel och kört den i bromsrullarna. Och då har du bevis, trådstartaren, på att de gjort fel. Kolla protokollet och återkom vad det står.

Åter igen en bmw xdrive ska köras i bromsprovaren och få siffror på varje hjul det är inget konstigt med det allt annat är  bara bs

Tja, hade ni gjort det med min bil och förstört något så hade ni fått problem. En besiktningsgubbe i Malmö trodde han skulle testa CO förhöjd tomgång på min BMW 735 automat en gång, hade papper på tyska att det inte fick göras från BMW och hans chef fick komma ut och berätta hur det låg till. Så allt kan ni inte, även om ni tror det.

Sen X5 vet jag inte hur det ligger till med. Kan du förklara skillnaden och varför min A8 1997 testats genom "bromsprov väg"? (Även mina tidigare V70 AWD och Jeep Grand Cherokee har de gjort så med)

Senast redigerat av JN1975 (15 mars 2021)

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Janneutanb
16 mars 2021 · 7 267 Inlägg

JN1975 skrev:

besiktningsmicke skrev:

JN1975 skrev:
Så här ska det se ut om de gjort rätt på en bil med permanent fyrhjulsdrift:

https://www1.garaget.org/archive/1/725/ … 9qNByH.jpg

Det ska stå "retardationsvärde från 0-10" för p-bromsen och "bromsprov väg" för vanliga färdbromsarna och inte en siffra per hjul. Står det en siffra per hjul (HF VF HB VB) så har de gjort fel och kört den i bromsrullarna. Och då har du bevis, trådstartaren, på att de gjort fel. Kolla protokollet och återkom vad det står.

Åter igen en bmw xdrive ska köras i bromsprovaren och få siffror på varje hjul det är inget konstigt med det allt annat är  bara bs

Tja, hade ni gjort det med min bil och förstört något så hade ni fått problem. En besiktningsgubbe i Malmö trodde han skulle testa CO förhöjd tomgång på min BMW 735 automat en gång, hade papper på tyska att det inte fick göras från BMW och hans chef fick komma ut och berätta hur det låg till. Så allt kan ni inte, även om ni tror det.

Sen X5 vet jag inte hur det ligger till med. Kan du förklara skillnaden och varför min A8 1997 testats genom "bromsprov väg"? (Även mina tidigare V70 AWD och Jeep Grand Cherokee har de gjort så med)

Han har ju förklarat i tråden redan...
Alla bilar där tillverkaren av bilen, alltså inte nån internetingenjör, har godkänt att den modellen körs i bromsprovare så står det i deras system att det är OK.

Bilar där godkännande saknas, även om det kan vara OK, körs på vägen.

Brådhis * Voff voff *
16 mars 2021 · 10 244 Inlägg

JN1975 skrev:

besiktningsmicke skrev:

JN1975 skrev:
Så här ska det se ut om de gjort rätt på en bil med permanent fyrhjulsdrift:

https://www1.garaget.org/archive/1/725/ … 9qNByH.jpg

Det ska stå "retardationsvärde från 0-10" för p-bromsen och "bromsprov väg" för vanliga färdbromsarna och inte en siffra per hjul. Står det en siffra per hjul (HF VF HB VB) så har de gjort fel och kört den i bromsrullarna. Och då har du bevis, trådstartaren, på att de gjort fel. Kolla protokollet och återkom vad det står.

Åter igen en bmw xdrive ska köras i bromsprovaren och få siffror på varje hjul det är inget konstigt med det allt annat är  bara bs

Tja, hade ni gjort det med min bil och förstört något så hade ni fått problem. En besiktningsgubbe i Malmö trodde han skulle testa CO förhöjd tomgång på min BMW 735 automat en gång, hade papper på tyska att det inte fick göras från BMW och hans chef fick komma ut och berätta hur det låg till. Så allt kan ni inte, även om ni tror det.

Sen X5 vet jag inte hur det ligger till med. Kan du förklara skillnaden och varför min A8 1997 testats genom "bromsprov väg"? (Även mina tidigare V70 AWD och Jeep Grand Cherokee har de gjort så med)

Lite nyfiken blir man, får man inte varva en 735:a 2500 rpm utan att den går sönder? big_smile

Tidiga V70 AWD och även Jeep Grand Cherokee har viskokopplingen till fyrhjulsdriften. Är en väldig skillnad mot tex Haldex (som kopplar bort fyrhjulsdriften helt vid tex tändning av).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
16 mars 2021 · 2 752 Inlägg

Nu blandas äpplen och päron.

Det finns massor av olika designer vad gäller AWD. Vissa kan köras på bromsrullar och andra inte.
De med permanent AWD som körs på rullar gör I REGEL så.med motor av, och därmed AWD systemet avaktiverat.
Bromsen har reserv för att ha servoverkan för bromsprovet ändå.

Det är inte ens samma premisser med rullarna för alla generationer av Haldex. Så vad som gäller för en AWD-bil är inte nödvändigtvis applicerbart på en annan.

Att man inte får tomvarva automater har med växellådans smörjning att göra. Gäller i princip alla momentomvandlarautomater mer eller mindre. Men få är undantagna CO 2500 mätningen. Det ska dom klara.

Men, man ska undvika att torrvarva i N eller P med momentomvandlarautomater.
(Dvs inte dubbelkopplingslådor. Där kan annat gälla)

Brådhis * Voff voff *
16 mars 2021 · 10 244 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det är inte ens samma premisser med rullarna för alla generationer av Haldex. Så vad som gäller för en AWD-bil är inte nödvändigtvis applicerbart på en annan.

Att man inte får tomvarva automater har med växellådans smörjning att göra. Gäller i princip alla momentomvandlarautomater mer eller mindre. Men få är undantagna CO 2500 mätningen. Det ska dom klara.

Men, man ska undvika att torrvarva i N eller P med momentomvandlarautomater.
(Dvs inte dubbelkopplingslådor. Där kan annat gälla)

Vilka Haldex slår inte ifrån fyrhjulsdriften med tändning av? smile

Angående automaterna vet jag det, men normalt sett klarar dom allra flesta den korta stund som krävs för CO 2500-mätningen, därav att jag blev nyfiken på vad som gör att just en 735:a inte skulle klara det. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JN1975
16 mars 2021 · 234 Inlägg

Brådhis skrev:
Lite nyfiken blir man, får man inte varva en 735:a 2500 rpm utan att den går sönder? big_smile

Tidiga V70 AWD och även Jeep Grand Cherokee har viskokopplingen till fyrhjulsdriften. Är en väldig skillnad mot tex Haldex (som kopplar bort fyrhjulsdriften helt vid tex tändning av).

Det hade med automatlådan att göra, inte motorn (E23 '86). Den tålde tydligen inte att bygga upp tryck i P-läge, har inte haft bilen på 10 år, men hade en utskrift från BMW Tyskland i handskfacket med varje gång jag besiktade. Och det var BMW's ingenjörer, inte "internetingenjörer" som låg bakom.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
JN1975
16 mars 2021 · 234 Inlägg

Fortfarande har inte trådstartaren klargjort vad som står i hans protokoll, det är ändå lite intressant om de gjort "bromsprov väg"?

Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Brådhis * Voff voff *
16 mars 2021 · 10 244 Inlägg

JN1975 skrev:

Brådhis skrev:
Lite nyfiken blir man, får man inte varva en 735:a 2500 rpm utan att den går sönder? big_smile

Tidiga V70 AWD och även Jeep Grand Cherokee har viskokopplingen till fyrhjulsdriften. Är en väldig skillnad mot tex Haldex (som kopplar bort fyrhjulsdriften helt vid tex tändning av).

Det hade med automatlådan att göra, inte motorn (E23 '86). Den tålde tydligen inte att bygga upp tryck i P-läge, har inte haft bilen på 10 år, men hade en utskrift från BMW Tyskland i handskfacket med varje gång jag besiktade. Och det var BMW's ingenjörer, inte "internetingenjörer" som låg bakom.

Okej, där ser man. Tack för svaret. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
BMWxdriveF25
29 september 2022 · 2 Inlägg

Ang besiktning.
Jag har blivit tvungen att byta min fördelningslåda efter att ha köpt nya däck. Det var en resa i sig - som i slutändan kostade mig 38.000. Nu tror jag mig ha rätt bra koll på detta område och det är tydligt att xdrives 4wd-drivning är extremt känslig.

Jag har nu en ny (begagnad) fördelningslåda i bilen och den fungerar OK. Om det är något jag INTE vill är att hamna i samma situation igen....

Efter googling blir det tydligt att ett rätt stort antal personer med xdrive bilar har problem efter besiktning, pga att bromsarna testas i rullbromstestaren (och att besiktningspersonen inte gör EXAKT rätt). Du kommer få stå kostnaden för detta.

Jag har pratat med två olika besiktningsfirmor som vägrar testa bromsarna på väg pga BMW:s regler. Det andra stället jag åkte till sa spontant: "Jag får så himla många som kommer hit och klagar på att vi förstört fördelningslådan!! Trots att det står att bilen ska testas såhär!". Han menade alltså att alla bilägare hade FEL och att felet uppkommit pga andra anledningar.

... ELLER så är det så.... att felet uppkommer alldeles för ofta?? Jag visade min dokumentation efter att ha sökt information och det visar sig att BMW kundtjänst en gång i tiden sagt att dessa xdrive absolut inte ska köras i rullbromstestaren, utan på väg.
TROTS DETTA har alltså besiktningen uppgifter om att xdriven ska testas på detta vis i sina system.

OM vi ska gå på konspirationsteorier så kan en fundera på vem som tjänar på detta? Det kommer in väldigt många, extremt dyra reparationer till BMW-verkstäder (eftersom de i huvudsak är de som byter fördelningslådor).

Just sayin...

torsen
30 september 2022 · 7 198 Inlägg

Muntligt förmedlades hos ASB kunskapen att BMW inte får köras i rullbromsprovare.
Endast i plattbromsprovare - men dom är utrangerade numera och var mycket sparsamt förkommande hos ASB - bl a Bredäng minns jag.
Enligt uppgift, som vidimerats i trådar på andra forum, så har BMW ett plastdrev som åldras och blir skört.
Rekommendationen är i stället, vid bromsprov, att fästa retardationsmätaren i vindrutan och köra bromsprov på gården eller väg.*)

B t w så hände för en son för några månader sedan att då han fickparkerade sin X3 med fulla framhjulsutslag att det small till och bilen blev helt utan drivning så att det fick tas till BMW-verkstad med bärgare.
"Något drev" hade smält av.
Kan det vara samma "plastdrev"?
Han fick bara den enkla förklaringen och betalade (tjänstebil).

*)Nu vet jag att ingen orkar leta fram retardationsmätaren - som även ska användas vid MC-besiktning - om rätt ska va rätt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang