baslåda i glasfiber... funkar det?

mr_bang
29 januari 2007 · 43 Inlägg

undrar om det är möjligt att glasfibret spricker om man bygger en baslåda av det?

några tips på hur man gör en baslåda i glasfiber? hur bär man sig åt?

//mr_B

Ronnie.L
29 januari 2007 · 914 Inlägg

börja med att använda sökfunktionen på forumet finns ett otal trådar om detta. Sen när du har läst igenom det ställ frågor på det du undrar mer över.

mr_bang
29 januari 2007 · 43 Inlägg

Ronnie.L skrev:
börja med att använda sökfunktionen på forumet finns ett otal trådar om detta. Sen när du har läst igenom det ställ frågor på det du undrar mer över.

och hur söker man då... ska jag sitta i timmar och leta kan du glömma det...


vill ha svar fort!!! ska fixa nu...

Lindstrom
29 januari 2007 · 1 Inlägg

mr_bang skrev:

Ronnie.L skrev:
börja med att använda sökfunktionen på forumet finns ett otal trådar om detta. Sen när du har läst igenom det ställ frågor på det du undrar mer över.

och hur söker man då... ska jag sitta i timmar och leta kan du glömma det...


vill ha svar fort!!! ska fixa nu...

Forum fliken, "Sök" står sedan på den grå "randen" under...

racebird
29 januari 2007 · 8 Inlägg

ja de håller.. men du måste plasta många lager.. så att inte de sviktar när du spelar på högre volym.. sen är de bara fantasin som sätter gränserna hur du bygger lådan eller va de blir för form

_fillan_ med lem
29 januari 2007 · 1 925 Inlägg

mr_bang skrev:
undrar om det är möjligt att glasfibret spricker om man bygger en baslåda av det?

några tips på hur man gör en baslåda i glasfiber? hur bär man sig åt?

//mr_B

det är i princip omöjligt om du lägger många lager med glasfiber...


ock hur man gör en låda ? vet inte hur många guider det finns om det.

men iaf,,,lite snabbt o enkelt...

såga ut en botten och rygg till lådan av mds/ spånskiva.

såga ut ringar till basarna

sätt upp ringarna i önskad lutning och höjd

spänn över tyg

sen brukar jag lägga på ett lager polyester för att få en liten "skorpa" att jobba på. annars lägger du på glasfiber o polyester o låter de stelna, sen gör du bara så några gånger.

sen är det dags attt spackla,slipa,spackla,slipa osv osv.

ska du lacka lådan är det viktigt att du spacklar i slipar väldigt noggrannt. annars behöver du inte vara så himla noggrann..



vet inte om jag fick med allt ? om inte så kan ju nån anna skriva in fel/rätt osv big_smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Kenny-83 Företagare & YouTuber
29 januari 2007 · 1 940 Inlägg

Du är TVUNGEN att sitta och läsa om det i timmar och mer mer mer timmar, det är inte närheten till lätt om man inte har en susning om vad det ens är, om du tor det ska spricka så vet du knappt vad glasfiber är, det är ENORMT myket starkare än spånskiver, 22mm glasfiber... om du får det att spricka med nån bas i världen så ring mig smile

Sök och läs...

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mäki Långsam Perfektionist
29 januari 2007 · 4 800 Inlägg

Sherlia skrev:
Du är TVUNGEN att sitta och läsa om det i timmar och mer mer mer timmar, det är inte närheten till lätt om man inte har en susning om vad det ens är, om du tor det ska spricka så vet du knappt vad glasfiber är, det är ENORMT myket starkare än spånskiver, 22mm glasfiber... om du får det att spricka med nån bas i världen så ring mig smile

Sök och läs...

Så sant så sant!

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Ronnie.L
29 januari 2007 · 914 Inlägg

tjaa om man släpper en 40kg++ bas på lådan går den nog sönder wink

Vogge
29 januari 2007 · 494 Inlägg

de beror ju på om man har en låda av glassfiber som är lika tjock som en 22mm mdf så skulle jag nog tro att de håller lite beroende på höjd:P men om man ska tappa basen i lådan så skulle ja nog bry mig mer om basen än om lådan,big_smile

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
pr0bz
29 januari 2007 · 163 Inlägg

Blir det någon stor ljudskillnad att använda glasfiber istället för mdf låda? Resonansen osv.

Sedan när ni tar på tyget, räkna ut lådmåttet exakt borde vara ganska svårt med så många vinklar?

Senast redigerat av pr0bz (30 januari 2007)

Herr_Nilzzon
30 januari 2007 · 329 Inlägg

pr0bz skrev:
Blir det någon stor ljudskillnad att använda glasfiber istället för mdf låda? Resonansen osv.

Sedan när ni tar på tyget, räkna ut lådmåttet exakt borde vara ganska svårt med så många vinklar?

fyll lådan med vatten så ser du ju hur många liter det går i den???

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Volvo 760 "V8" (1983)
Volvo 960 "950 T5" (1991)
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
mellowd Drop Shop
30 januari 2007 · 926 Inlägg

Herr Nilsson skrev:

pr0bz skrev:
Blir det någon stor ljudskillnad att använda glasfiber istället för mdf låda? Resonansen osv.

Sedan när ni tar på tyget, räkna ut lådmåttet exakt borde vara ganska svårt med så många vinklar?

fyll lådan med vatten så ser du ju hur många liter det går i den???

smidigare att hälla i sten eller nått. sen jämföra med ett litermått.

Sharky
30 januari 2007 · 10 287 Inlägg

Tänk på att gjuta in förstyvningssträvor så att du inte får stora plana ostagade ytor. Ju större låda och kraftigare element desto mera sånt filurande får man hålla på med. Tex fästöron för att kunna sätta diagonalsträvor.

/Göran

mr_bang skrev:
undrar om det är möjligt att glasfibret spricker om man bygger en baslåda av det?

några tips på hur man gör en baslåda i glasfiber? hur bär man sig åt?

//mr_B

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
pr0bz
30 januari 2007 · 163 Inlägg

Herr Nilsson skrev:

pr0bz skrev:
Blir det någon stor ljudskillnad att använda glasfiber istället för mdf låda? Resonansen osv.

Sedan när ni tar på tyget, räkna ut lådmåttet exakt borde vara ganska svårt med så många vinklar?

fyll lådan med vatten så ser du ju hur många liter det går i den???

Men vattnet kommer rinna ut ur tyget.

RichardC Fartdåre
31 januari 2007 · 378 Inlägg

Hahaha den killen e smart hahah


pr0bz skrev:

Herr Nilsson skrev:

pr0bz skrev:
Blir det någon stor ljudskillnad att använda glasfiber istället för mdf låda? Resonansen osv.

Sedan när ni tar på tyget, räkna ut lådmåttet exakt borde vara ganska svårt med så många vinklar?

fyll lådan med vatten så ser du ju hur många liter det går i den???

Men vattnet kommer rinna ut ur tyget.

TICen är till salu säljs billigt.
pr0bz
31 januari 2007 · 163 Inlägg

RichardC skrev:
Hahaha den killen e smart hahah


pr0bz skrev:

Herr Nilsson skrev:

fyll lådan med vatten så ser du ju hur många liter det går i den???

Men vattnet kommer rinna ut ur tyget.

Jag tror att jag har högre kompetens än vad du har.
Seriöst om lådan ska vara perfekt byggd så måste litermåtten vara exakta. Om man häller i vatten är en bra metod men vattnet kommer rinna ut ur tyget. För du kan ju inte gjuta lådan helt först för då kan du inte ändra så mycket om den blir för liten. Man kanske kan göra den lite större, sedan lägga i några extra lager med glasfiber iof. Annars tänkte jag om man skulle mäta ut volymen genom att räkna, men det skulle bli ganska jobbigt med alla vinklar man får på tyget.

Decibel
31 januari 2007 · 2 911 Inlägg

Ris brukar jag köra med, finns storpack på Lidl tongue

Sharky
31 januari 2007 · 10 287 Inlägg

Popcorn..... Poppa en sopsäck så har man att mäta med.

(Seriöst, jag har gjort så förut)

/Göran

Decibel skrev:
Ris brukar jag köra med, finns storpack på Lidl tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mr_bang
31 januari 2007 · 43 Inlägg

Sherlia skrev:
Du är TVUNGEN att sitta och läsa om det i timmar och mer mer mer timmar, det är inte närheten till lätt om man inte har en susning om vad det ens är, om du tor det ska spricka så vet du knappt vad glasfiber är, det är ENORMT myket starkare än spånskiver, 22mm glasfiber... om du får det att spricka med nån bas i världen så ring mig smile

Sök och läs...

det görj ag då!!! wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang