baslåda i glasfiber... funkar det?

SooLo
31 januari 2007 · 110 Inlägg

pr0bz skrev:

RichardC skrev:
Hahaha den killen e smart hahah


pr0bz skrev:

Men vattnet kommer rinna ut ur tyget.

Jag tror att jag har högre kompetens än vad du har.
Seriöst om lådan ska vara perfekt byggd så måste litermåtten vara exakta. Om man häller i vatten är en bra metod men vattnet kommer rinna ut ur tyget. För du kan ju inte gjuta lådan helt först för då kan du inte ändra så mycket om den blir för liten. Man kanske kan göra den lite större, sedan lägga i några extra lager med glasfiber iof. Annars tänkte jag om man skulle mäta ut volymen genom att räkna, men det skulle bli ganska jobbigt med alla vinklar man får på tyget.

Det är väl bara att ha en plastpåse på insidan tyger?
Ett gammalt beprövat knep e o utnyttja sina mattekunskaper, vilket iofs kräver att man fick godkänt i 9an...

Have a good time, all the time!
Sharky
31 januari 2007 · 10 287 Inlägg

Jag kan rekommendera lunarstorm för dom som vill fortsätta fjanta sig. Ingen utpekad men nivån är gräslig just nu i denna tråd.

Göran
Moderator

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
mr_bang
31 januari 2007 · 43 Inlägg

Sharky skrev:
Jag kan rekommendera lunarstorm för dom som vill fortsätta fjanta sig. Ingen utpekad men nivån är gräslig just nu i denna tråd.

Göran
Moderator

håller med! vill inte ha lunarchat här!  smile

PD-PhoeniXDesigns
31 januari 2007 · 42 Inlägg

pr0bz skrev:

RichardC skrev:
Hahaha den killen e smart hahah


pr0bz skrev:

Men vattnet kommer rinna ut ur tyget.

Jag tror att jag har högre kompetens än vad du har.
Seriöst om lådan ska vara perfekt byggd så måste litermåtten vara exakta. Om man häller i vatten är en bra metod men vattnet kommer rinna ut ur tyget. För du kan ju inte gjuta lådan helt först för då kan du inte ändra så mycket om den blir för liten. Man kanske kan göra den lite större, sedan lägga i några extra lager med glasfiber iof. Annars tänkte jag om man skulle mäta ut volymen genom att räkna, men det skulle bli ganska jobbigt med alla vinklar man får på tyget.

Jag håller själv på med att forma billjud just nu å har kommit till det stadiet när man ska finslipa så men men iaf...


att hälla i vatten innan man har glasfibrat  e nog dummaste jag hört men att du tror att man kan det...
man häller ju då iaf i vatten efter man glasfibrat klart lådan å fyller sedan upp volymen med ngt tex bygga en låda på under och bakdelen... har man gjort förliten låda så får man skylla sej själv sj så använder jag en färdig låda under tyget och polysterplsaten så.. det e oxå ett tips..

staddman Alusvets
31 januari 2007 · 38 Inlägg

köp plexiglas 10-15mm svin bra, genomskinglig 400*400mm typ...

Saab T5man har talat
sir_daniel www.kudoz.se
1 februari 2007 · 3 802 Inlägg

mät upp hur stor låda du vill ha, bygg en ram och spänn sedan fleece över det och plasta.
när du plastat klart kan du antingen hälla i vatten (om den är tät) eller uppskatta, sand fungerar också (se till att den är torr blir så jobbigt att få ur annars)
är den för stor: bygg in tex träbitar som minskar volymen.
är den för liten: kapa och bygg ut den.

Boren
28 november 2008 · 141 Inlägg

Ju smidigare och lättare material du använder till att mäta volym ju bättre. Jag tog frigolit, sådana klossar man får med i paket som emballage. Då behöver du inte lägga ett första lager av plast då tyget räcker gott och väl att "fånga" frigoliten utan att lådan vidgas.
   Sand, vatten och ris tycker jag verkar sådär då det är ganska tunga grejer när det blir volymer uppåt 10 l och mer.
   Popcorn fungerar säkert utmärkt, lite samma idé som frigolit bitar. Dock är frigoliten inte lika "kladdig". Nackdelen dock är att froglit blir statiskt och kan krångla lite.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
28 november 2008 · 2 353 Inlägg

Ronnie.L skrev:
tjaa om man släpper en 40kg++ bas på lådan går den nog sönder wink

Min låda som är i glasfiber kan du köra över med en bil om du vill...Men akta bilen!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
andreas_gbg_
28 november 2008 · 1 634 Inlägg

Är ju helt beroende på hur kraftigt man gör baslådan. Antonio mosade ju sin baslåda på Elmia i år wink Han var inte helt nöjd med de som byggt den, fruktansvärt tunn hade dom gjort den.. Själv la jag nog runt 12 lager till mina små slutna midbaslådor i dörrarna.

Angående mäta ut volymen så använde jag mig utav ris i dörrarna och vatten i dubbla sopsäckar till baslådan.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
Lonefox Bad music kills good sound
28 november 2008 · 7 241 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Är ju helt beroende på hur kraftigt man gör baslådan. Antonio mosade ju sin baslåda på Elmia i år wink Han var inte helt nöjd med de som byggt den, fruktansvärt tunn hade dom gjort den.. Själv la jag nog runt 12 lager till mina små slutna midbaslådor i dörrarna.

Angående mäta ut volymen så använde jag mig utav ris i dörrarna och vatten i dubbla sopsäckar till baslådan.

Mvh Andreas

12 lager när hälften hade räckt till midbasarna wink

Sitter ju själv med 12 lager till baslådan.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
28 november 2008 · 2 353 Inlägg

Lonefox skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Är ju helt beroende på hur kraftigt man gör baslådan. Antonio mosade ju sin baslåda på Elmia i år wink Han var inte helt nöjd med de som byggt den, fruktansvärt tunn hade dom gjort den.. Själv la jag nog runt 12 lager till mina små slutna midbaslådor i dörrarna.

Angående mäta ut volymen så använde jag mig utav ris i dörrarna och vatten i dubbla sopsäckar till baslådan.

Mvh Andreas

12 lager när hälften hade räckt till midbasarna wink

Sitter ju själv med 12 lager till baslådan.

Andreas gillar stabila saker wink Även om jag också anser att 12 lager till midbasen förmodligen var iallafall 6 för många smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Lonefox Bad music kills good sound
28 november 2008 · 7 241 Inlägg

jonash skrev:

Lonefox skrev:

andreas_gbg_ skrev:
Är ju helt beroende på hur kraftigt man gör baslådan. Antonio mosade ju sin baslåda på Elmia i år wink Han var inte helt nöjd med de som byggt den, fruktansvärt tunn hade dom gjort den.. Själv la jag nog runt 12 lager till mina små slutna midbaslådor i dörrarna.

Angående mäta ut volymen så använde jag mig utav ris i dörrarna och vatten i dubbla sopsäckar till baslådan.

Mvh Andreas

12 lager när hälften hade räckt till midbasarna wink

Sitter ju själv med 12 lager till baslådan.

Andreas gillar stabila saker wink Även om jag också anser att 12 lager till midbasen förmodligen var iallafall 6 för många smile

mvh Jonas

Bättre att ta det säkra före det osäkra? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
andreas_gbg_
28 november 2008 · 1 634 Inlägg

Asså jag tycker helt ärligt att det känns för klent när jag plastat runt 6 lager. I min baslåda som jag började tillverka till hanskfacket vart det påväg att bli såhär innan flodqvist stoppade mig och sa att jag måste bygga ny låda med basen åt ett annat håll hmm  Dock kommer den byggas enligt följande (igen) Först grunden: fleece-tyg dränkt i polyester (blir ca 4mm tjockt), sedan 4 lager glasfiber + 1 lager StP, sedan 5 lager glasfiber till och avslutningsvis 1 lager StP, sedan 1 lager StP på utsidan av lådan också. Tror ni det hade blivit stabilt nog?, antagligen drar jag även ett stag genom lådan också. Sen skall ju basen fästas i något stabilt med, 4mm rostfritt? wink

Tänk på att jag hade nog 4 kg spackel utanpå midbaslådorna också då formen behövde fixas big_smile Ont i knogarna när kan knackar på lådan? wink

SORRY FÖR OFF TOPIC!!! Men trådskaparen kanske får en aning om hur man bygger en stabil låda nu big_smile

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00
andreas_gbg_
28 november 2008 · 1 634 Inlägg

AAAHHHHH!"¤H"#H% Någon som sett när tråden skapades eller, Januari -07!!! Månadens trådlyft wink Undra hur det gick med lådan wink

Numera Saab 9-5 Aero -00
krilleekdahl
28 november 2008 · 14 Inlägg

jag bygger båtar varje dag och har en del erfarenheter av plast. en båt som e tex 5 meter lång har ca 15mm tjock botten!!!. så om du lägger ca 10 lager 450g matta, 3 lager i taget så låvar jag att lådan håller längre än bilen. men plasta in fförstärkningar i lådan så den blir stummare. tänk på attt plast blir jävligt varmt när det härdar så 3 lag åt taget e att rekomendera...

andreas_gbg_
29 november 2008 · 1 634 Inlägg

Jo att få lådan att hålla är ju inga problem, det är vibrationer man vill va utan, därav lägger jag så tjockt. Vill inte bli klar med lådan och upptäcka att den vibrerar när jag börjar poppa. Men visst, förstärkningar i form av stag i lådan gör ju mycket nytta med.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Herr_Nilzzon
29 november 2008 · 329 Inlägg

Ronnie.L skrev:
tjaa om man släpper en 40kg++ bas på lådan går den nog sönder wink

och vem är så dumoch gör det då??? men förmodligen inte om man har 22mm plast...

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Volvo 760 "V8" (1983)
Volvo 960 "950 T5" (1991)
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
Herr_Nilzzon
30 november 2008 · 329 Inlägg

krilleekdahl skrev:
tänk på attt plast blir jävligt varmt när det härdar så 3 lag åt taget e att rekomendera...

vadå plast blir varmt värmt mycket hädare och lite värme gör susen ;-) vem har tid att vänta..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/25036/257126_xzvanr.jpg

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Volvo 960 "950 T5" (1991)
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
Volvo 760 "V8" (1983)
evilaudio
30 november 2008 · 16 195 Inlägg

Herr Nilsson skrev:

krilleekdahl skrev:
tänk på attt plast blir jävligt varmt när det härdar så 3 lag åt taget e att rekomendera...

vadå plast blir varmt värmt mycket hädare och lite värme gör susen ;-) vem har tid att vänta..

http://www1.garaget.org/gallery/archive … xzvanr.jpg

fast de kan ju slå sig som faaaaan då å de e inge kul..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Herr_Nilzzon
30 november 2008 · 329 Inlägg

evilaudio skrev:

Herr Nilsson skrev:

krilleekdahl skrev:
tänk på attt plast blir jävligt varmt när det härdar så 3 lag åt taget e att rekomendera...

vadå plast blir varmt värmt mycket hädare och lite värme gör susen ;-) vem har tid att vänta..

http://www1.garaget.org/gallery/archive … xzvanr.jpg

fast de kan ju slå sig som faaaaan då å de e inge kul..

jo det är sant hi hi.. det är väl kanske ingen höjdare att göra så men kul är det när det ryker :-)

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu
Jeep Grand Cherokee "Trackhawk" (2019)
Volvo 960 "950 T5" (1991)
Volvo 760 "V8" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang