Problem med AC, VW Passat 2013

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2023 · 13 744 Inlägg

zzr94092 skrev:
Kompressorn behöver chimsas! Bara lite arbete,behövs inte köpas några delar..

hade fungerat om det var den formen av kompressor..   men på en 2013 passat är kompressorn alltid i snurr.. finns ingen magnetkoppling.

den har en bypass ventil istället som öppnar och stänger.

det som är vanligaste problemet på dom är att just den ventilen fastnar i öppet läge kompressorn får aldrig någon olja och skär sen snurrar inte kompressorn något mer  men då är det totalt av.   den startar aldrig mer förens kompressorn är bytt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2023 · 13 744 Inlägg

Terko skrev:
Hej. Jag har konstaterat att skruven i mitten inte snurrar. Fungerar denna lösning? Jag ringde en verkstad och de menar att man måste byta hela kompressorn mm. 15-20000 kr. Känns ju värt att prova även om man är novis på meken. Tveksamt om man får loss denna mittskruv dock, finns det förslag på hur man kan göra?

står skruven stilla är kompressorn skuren..

då är det följande som måste bytas


kompressor
expansionsventil
kondensor. 

sen måste rören mellan expansionsventilen kondensorn och kompressorn göras rent. 


jag köpte allt sånt till min Polo på  nätet det kostade cirka 3000-4000kr 
sen köpte jag alla oringar och sånt på vw för ett par hundra.   


detta är ett standard problem på vw.      det har med att ventilen i kompressorn fastnar och kompressorn inte får smörjning som den ska på vintertid. 
detta problemet händer inte när ventilen slår av och på hela tiden  på vintern står ventilen stilla och öppnas bara korta stunder för att kompressorn ska få smörjning.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Kepo
31 maj 2023 · 2 Inlägg

Kepo skrev:
Hoppar med i denna tråd.
Min kompressor behöver samma vård.
Hur får jag loss mittenskruven?
Den bara snurrar med.

Antar att den sitter i axeln och att en snurrar med bara. Finns det något sätt att spärra axeln på?

Audi_VW
8 juni 2023 · 53 Inlägg

Kepo skrev:

Kepo skrev:
Hoppar med i denna tråd.
Min kompressor behöver samma vård.
Hur får jag loss mittenskruven?
Den bara snurrar med.

Antar att den sitter i axeln och att en snurrar med bara. Finns det något sätt att spärra axeln på?

Det var skitjobbigt men du får försöka komma åt axeln genom skruvmejslar som du för in bakom yttre plattan som är det som du sedan ska byta. Du behöver inte vara särskilt snäll mot den och om du har tur kan det finnas nån liten kugg kvar som tar lite när du trycker ut plattan lite. Har du extrem tur kan du använda tryckluftpistol och på snabb hastighet få till det om kruven släppt lite.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juni 2023 · 13 744 Inlägg

grejen är att har sprinten gått av så betyder det att kompressorn är död och måste bytas..    det finns liksom ingen genväg på vag bilar när kompressorn slutar fungera..    det är ovanstånde lista som man måste byta för att få det att fungera...   utan framtida problem

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mjskara1
17 juni 2023 · 4 Inlägg

Har förmodligen samma problem på min Passat B8 från 2015.
Den kyler en kort stund varje gång man startar bilen samt om man stänger av AC:n en stund under färd så funkar den någon/några minuter igen när man startar den.
Men när jag tar en snabbtitt på kompressorn så tycker jag mig se änden på en gänga bara och inte en skruv som det pratas om och som jag ser på youtube.

Är det en annan variant bara tro?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang