Hur ta bort - Repor i lacken

Tttt
18 mars 2021 · 1 Inlägg

Hej, 

Råkade nyligen köra för nära en snöhög med grus i varpå jag fick repor i lacken? Finns det något enkelt sätt jag kan göra själv för att få bort, minska, dessa repor eller är det bara att lämna in för omlackering?

Har hört att visa repor kan slipas ner eller är det bara om man fått typ färgskala från andra bilar man kört på? Det jag fått är ju grus som skrapat mot lacken..,

Hört talas om nano fiberduk men låter ju för bra för att vara sant mot detta?

Tar gärna mot tips, helst detaljerade sådana. Har en ganska ny fin bil så vågar liksom inte chansa och gör fel.

caromania Forummoderator
18 mars 2021 · 9 296 Inlägg

Generellt så är det problem om det gått hål på klarlacken. Om klarlacken är intakt kan man polera upp repor.

Ett första steg vore några detaljerade bilder.

I teorin kan du testa en rubbing. Sonax är helt ok, på en trasselsudd eller liknande och se vad som händer. Egentligen bara att gnugga. Det går även att inleda med ett mycket fint våtslippapper, minst 1200 gärna finare. Mycket försiktigt för att få ner repan, sedan rubbing, cleaner och sist polera med vax. Detta under förutsättning att klarlacken är hel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Detailing-BY-Erik
26 juli 2021 · 21 Inlägg

Bild på skadan gör att man kan avgöra skicket.

Våtslip Minst 2000 och skaffa en maskin när du gör detta!

ojämnt tryck av händerna och kan på så sätt bli väldigt fel när du ska göra det.

Gå till någon som är duktig på det så vet du garanterat att du får  ett bra svar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang