15 år växelspak känns inte som ny - Vad kan göra för att förbättra?

Volvo740-88 Volvo850-92
22 mars 2021 · 1 677 Inlägg

Hej!

Jag har en Peugeot 307 CC från 2006 som har en manuell växellåda och gått 12.5 tusen mil. När jag ställde av bilen förra året för att köra min Mitsibishi Outlander från 2003 som har en manuell låda och gått 20 tusen mil, så kände jag verkligen att växelspaken i Outlander var helt underbar.

Växelspaken gick som på en räls och allt kändes så skönt att växla.
Så jag antar att Peugeot 307 CC behöver ses över på växelspaken?

När jag växlar med Peugeot 307 så känns det som att jag själv måste styra växelspaken in i rätt växel. Jag vet inte om det ska vara så, eller om det är standard.

Men vad kan man göra för att utforska problemet? Hur avgör om någon bussning är sliten, en wire behöver spännas, om det finns en wire.

Jag tvivlar starkt på att något är sönder innuti växellådan. Bilen går perfekt och alla växlar fungerar utan problem. Dock så tycker jag att synkroniseringen på Outlander är betydligt mycket bättre än 307.

Vad har ni för förslag på en 15 år gammal bil? smile

Utmarks-Loke
22 mars 2021 · 5 841 Inlägg

Jag vet inte hur det ser ut på Peugeot, men de flesta bilar har bussningar i länkaget till växelspaken som blir slitna med åren och kan bytas. Det kan göra väldigt stor skillnad på vissa bilar. Sedan finns det andra bilar som har en väldigt tråkig och diffus känsla i växelspaken från fabrik, mestadels bilar som är gjorda för att frakta folk från punkt A till punkt B så billigt som möjligt.

Bassiehof
22 mars 2021 · 1 777 Inlägg

Läs tester. Den var tråkig att köra, inte alls sportig.

Volvo740-88 Volvo850-92
22 mars 2021 · 1 677 Inlägg

Bassiehof skrev:
Läs tester. Den var tråkig att köra, inte alls sportig.

Nej! Peugeot 307 byggdes inte för att vara en sportbil. Den byggdes för att...vet inte.
Jag tycker inte att Peugeot 307 byggdes för att frakta arsle från A till B smile

Jag finner mer att Peugeot 307 byggdes mer som en familjebil då det finns en kombiversion av den.

Men helt klart växelspaken är inte alls sportig. Men 307:an är väldigt mjuk att göra. Riktigt mjuk servo och glider bra på vägen.

Volvo740-88 Volvo850-92
22 mars 2021 · 1 677 Inlägg

Titta hur han växlar. Man ser att växelspaken inte går på räls.

https://youtu.be/a9q4EXAPqrc?t=250

Cassius Hobbymekaniker
25 mars 2021 · 470 Inlägg

En del bilar har fastare spak än andra, bara så det är. Däremot som nämnts brukar det gå byta bussningar relativt enkelt och få det "som nytt" igen smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Lucif3r
25 mars 2021 · 2 215 Inlägg

Det sitter nästan garanterat någon typ av gummibussning, troligen flera, i länkaget. Dessa blir givetvis utslitna med åren, och ger en riktigt tråkig växelrespons.
På min V70 böt jag till plastbussningar, blev en helt annan bil att växla big_smile

Kolla upp om det finns nå liknande till peugot, det skulle troligen göra under smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 mars 2021 · 13 746 Inlägg

alla rörliga delar påverkar hur den känns i spaken.

allt som rör sig slits och behöver underhållas..  bara att smörja upp alla leder med rätt sorts fett kan göra stor skillnad..

verkar gå att köpa nya spakställ till dom iallfall..   sen om just denna passar just din bil låter jag vara osagt..     
https://www.ebay.de/itm/Schalthebel-Ori … SwP-JfyvZQ

det enda jag inte riktigt hittar så lätt är själva rörliga delarna som sitter på växelådan. men det går nog om man vet vad man letar efter..  byt allt som är av plast eller har en bussning av något slag som sitter till växelreglaget på lådan.  så kommer det bli bättre eller iaf inte sämre smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Volvo740-88 Volvo850-92
27 mars 2021 · 1 677 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det sitter nästan garanterat någon typ av gummibussning, troligen flera, i länkaget. Dessa blir givetvis utslitna med åren, och ger en riktigt tråkig växelrespons.
På min V70 böt jag till plastbussningar, blev en helt annan bil att växla big_smile

Kolla upp om det finns nå liknande till peugot, det skulle troligen göra under smile

Growe skrev:
alla rörliga delar påverkar hur den känns i spaken.

allt som rör sig slits och behöver underhållas..  bara att smörja upp alla leder med rätt sorts fett kan göra stor skillnad..

verkar gå att köpa nya spakställ till dom iallfall..   sen om just denna passar just din bil låter jag vara osagt..     
https://www.ebay.de/itm/Schalthebel-Ori … SwP-JfyvZQ

det enda jag inte riktigt hittar så lätt är själva rörliga delarna som sitter på växelådan. men det går nog om man vet vad man letar efter..  byt allt som är av plast eller har en bussning av något slag som sitter till växelreglaget på lådan.  så kommer det bli bättre eller iaf inte sämre smile

Cassius skrev:
En del bilar har fastare spak än andra, bara så det är. Däremot som nämnts brukar det gå byta bussningar relativt enkelt och få det "som nytt" igen smile

Jag tror inte det är något fel på min växelsspak. Den känns bara inte som en Subaru eller Mitshubishi.

Men undra om man kan köpa till en plåt som har spår som växelspaken kan följa?

Senast redigerat av Volvo740-88 (27 mars 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang