Byta kamaxel

MrAndreas
1 april 2021 · 1 Inlägg

Hejsan, skall byta avgaskammen i min v50 d5 2009 med motorkod D5244T13. Den kamaxeln som sitter på insugssidan skall jag inte röra och därför skall jag inte behöva lossa kamremmen. Tänker att jag skruvar bort ventilkåpan och sedan vrider runt motorn på vevaxelbulten till dess att markeringarna på kuggdreven på båda kamaxlar stämmer överens. Då bör motorn vara nollad och bör inte behöva titta på vanliga nollningsmarkeringarna som man gör när man byter kamrem. Sedan skruvar jag loss avgaskammen och lyfter den mer eller mindre rakt upp och sen i med den nya enligt markeringarna.

Nu till min fråga: Finns det någon risk att motorn vrider sig när jag tar bort kammen så att den går ur sitt nollningsläge? Sett att det finns speciella verktyg för att låsa kamaxlarna men inget jag skall behöva om jag bara ska ur med kammen på avgassidan väl? Och slutligen: När kammen lyfts upp från motorn kommer ventiler/lyftare ligga på sin plats eller kommer någon att åka upp en bit så det blir krångligt att passa in den nya kammen? Tänker ifall någon ligger nertryckt av kammen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang