Led-ramp med positionsljus, olagligt oavsett?

JiL
8 april · 15 Inlägg

Tjosan!

Som rubriken lyder.
Har börjat klia i fingrarna för en LED-ramp som har en led-bar som positionsljus, tror de kan passa in tjusigt på min Octavia-19.

Dock så hörde jag att "all" extraljus med positionsljus (enligt farbror blå: "glimmers") är olagligt. Men min uppfattning så är det lagligt med positionsljus på extraljusen X antal mm från sidan/mitten.

Frågeställningar:
Men borde det inte vara lagligt med att kombinera bilens positionsljus med led-rampens positionsljus. Och därefter koppla, så led-rampens positionsljus, stängs av när halvljus sätts på?

Eller så hårddrar vi mot LED-ramp med enbart positionsljus påslaget, är olagligt, punkt slut?
Vad är det då för vits med att köpa LED-ramp vars positionsljus enbart får slås på tillsammans med hellljus.
Eller är sådana här varianter enbart för demo/utställning?

Länk till extraljus:
https://fordonssajten.se/produkt/ledson … tionsljus/

it_mutt
8 april · 10 086 Inlägg

JiL skrev:
Tjosan!

Som rubriken lyder.
Har börjat klia i fingrarna för en LED-ramp som har en led-bar som positionsljus, tror de kan passa in tjusigt på min Octavia-19.

Dock så hörde jag att "all" extraljus med positionsljus (enligt farbror blå: "glimmers") är olagligt. Men min uppfattning så är det lagligt med positionsljus på extraljusen X antal mm från sidan/mitten.

Frågeställningar:
Men borde det inte vara lagligt med att kombinera bilens positionsljus med led-rampens positionsljus. Och därefter koppla, så led-rampens positionsljus, stängs av när halvljus sätts på?

Eller så hårddrar vi mot LED-ramp med enbart positionsljus påslaget, är olagligt, punkt slut?
Vad är det då för vits med att köpa LED-ramp vars positionsljus enbart får slås på tillsammans med hellljus.
Eller är sådana här varianter enbart för demo/utställning?

Länk till extraljus:
https://fordonssajten.se/produkt/ledson … tionsljus/

Anledningen till att det är olagligt är att positionsljus/parkeringsljus inte får;

1) Sitta mer än MAX 400mm in från ytterkanten av bilen.
2) Inte får sitta i mittersta 600mm av bilen, där ska det vara "fritt". Du får inte ens trycka dit ett reflex i "mitten" på fronten (om man ska vara petig).

TSFS 2013:63
21 kap. Belysning m.m

Installationskrav
57 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna ska vara minst 600 mm.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 013_63.pdf

Rampen/extraljusen med "glimmers" är inte olagliga i sig, det är placeringen som gör det hela olagligt.

Du kan köpa 100w H7-lampor också, men du får inte använda dessa på allmän väg. Strålkastarfilm? Samma sak där; inte heller lagligt osv osv osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Audi A4 2.5TDi "Sub5" (2002)
JiL
11 april · 15 Inlägg

it_mutt skrev:

JiL skrev:
Tjosan!

Som rubriken lyder.
Har börjat klia i fingrarna för en LED-ramp som har en led-bar som positionsljus, tror de kan passa in tjusigt på min Octavia-19.

Dock så hörde jag att "all" extraljus med positionsljus (enligt farbror blå: "glimmers") är olagligt. Men min uppfattning så är det lagligt med positionsljus på extraljusen X antal mm från sidan/mitten.

Frågeställningar:
Men borde det inte vara lagligt med att kombinera bilens positionsljus med led-rampens positionsljus. Och därefter koppla, så led-rampens positionsljus, stängs av när halvljus sätts på?

Eller så hårddrar vi mot LED-ramp med enbart positionsljus påslaget, är olagligt, punkt slut?
Vad är det då för vits med att köpa LED-ramp vars positionsljus enbart får slås på tillsammans med hellljus.
Eller är sådana här varianter enbart för demo/utställning?

Länk till extraljus:
https://fordonssajten.se/produkt/ledson … tionsljus/

Anledningen till att det är olagligt är att positionsljus/parkeringsljus inte får;

1) Sitta mer än MAX 400mm in från ytterkanten av bilen.
2) Inte får sitta i mittersta 600mm av bilen, där ska det vara "fritt". Du får inte ens trycka dit ett reflex i "mitten" på fronten (om man ska vara petig).

TSFS 2013:63
21 kap. Belysning m.m

Installationskrav
57 § Främre positionslyktas placering i sidled får vara högst 400 mm på bil och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på lyktorna ska vara minst 600 mm.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 013_63.pdf

Rampen/extraljusen med "glimmers" är inte olagliga i sig, det är placeringen som gör det hela olagligt.

Du kan köpa 100w H7-lampor också, men du får inte använda dessa på allmän väg. Strålkastarfilm? Samma sak där; inte heller lagligt osv osv osv.

Okej tack för svar.

Men den nya Volkswagen ID.4(har för mig de finns fler nya modeller) har t ex delad LightBar där fram som sträcker sig in mot mitten och går långt mer än 400mm från sidorna.
Då borde de vara olagligt att köra en sådan bilmodell i Sverige? Typ lika olagligt som att köra vinterdäck med dubb på sommaren.

Eller så får transportstyrelsen kliva in i 2020-talet och uppdatera sin pdf-fil.

Senast redigerat av JiL (11 april )

it_mutt
11 april · 10 086 Inlägg

JiL skrev:
Okej tack för svar.

Men den nya Volkswagen ID.4(har för mig de finns fler nya modeller) har t ex delad LightBar där fram som sträcker sig in mot mitten och går långt mer än 400mm från sidorna.
Då borde de vara olagligt att köra en sådan bilmodell i Sverige? Typ lika olagligt som att köra vinterdäck med dubb på sommaren.

Eller så får transportstyrelsen kliva in i 2020-talet och uppdatera sin pdf-fil.

Vad som godkänns för en bil vid tillverkning behöver inte alltid överensstämma med ex.vis sveriges egna föreskrifter. Det behöver inte heller alls stämma med vad som gäller för eftermontering av "motsvarande".
Detta ser vi redan genom ex.vis statiska kurvljus som använder dimljuset; dimljus och halvljus får inte användas tillsammans. Men, det är godkänt i den kombinationen/situationen.

Det är bara att svälja; det får eftermonteras, så länge du följer reglerna. Sen kan man givetvis diskutera hur stor risk det är att torska på att köra runt med det.

Gällande huruvida det sitter mer än 40cm in låter jag vara osagt. Bilen är bara totalt 180 bred typ, och det är yttersta punkten på lampan som räknas. Isf torskar den mer på bristen på 60cm i mitten.
Utan att veta vad det är klassat som, så är det inte mycket ide att spekulera. Hur eller hur; det samma gäller inte vid eftermontering som vid nybilstillverkning. Du kan i princip (i praktiken) inte få ett xenonkonverterat halvljus helt lagligt, även om alla utbytta delar är original osv.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 2.5TDi "Sub5" (2002)
Audi A4 "TooLow" (2009)
granadadr
11 april · 6 482 Inlägg

personligen ser jag ej vitsen med att ha glimmers, men är jag det,

JiL
11 april · 15 Inlägg

it_mutt skrev:

JiL skrev:
Okej tack för svar.

Men den nya Volkswagen ID.4(har för mig de finns fler nya modeller) har t ex delad LightBar där fram som sträcker sig in mot mitten och går långt mer än 400mm från sidorna.
Då borde de vara olagligt att köra en sådan bilmodell i Sverige? Typ lika olagligt som att köra vinterdäck med dubb på sommaren.

Eller så får transportstyrelsen kliva in i 2020-talet och uppdatera sin pdf-fil.

Vad som godkänns för en bil vid tillverkning behöver inte alltid överensstämma med ex.vis sveriges egna föreskrifter. Det behöver inte heller alls stämma med vad som gäller för eftermontering av "motsvarande".
Detta ser vi redan genom ex.vis statiska kurvljus som använder dimljuset; dimljus och halvljus får inte användas tillsammans. Men, det är godkänt i den kombinationen/situationen.

Det är bara att svälja; det får eftermonteras, så länge du följer reglerna. Sen kan man givetvis diskutera hur stor risk det är att torska på att köra runt med det.

Gällande huruvida det sitter mer än 40cm in låter jag vara osagt. Bilen är bara totalt 180 bred typ, och det är yttersta punkten på lampan som räknas. Isf torskar den mer på bristen på 60cm i mitten.
Utan att veta vad det är klassat som, så är det inte mycket ide att spekulera. Hur eller hur; det samma gäller inte vid eftermontering som vid nybilstillverkning. Du kan i princip (i praktiken) inte få ett xenonkonverterat halvljus helt lagligt, även om alla utbytta delar är original osv.

Men känns väldigt märkligt.. att lagen mot eftermontering vid placering i mitten, finns främst för att förhindra förvirring att identifiera fordons körriktning.
Men sen byggs de bilar som man kan förvirras av vilket håll de ska.

Kanske borde va mer "får enbart lysa ETT positionsljus etc", så förhindrar man julgranar på hjul, vilket jag kan tänka mig kan dyka upp på vägarna i så fall.

it_mutt
11 april · 10 086 Inlägg

JiL skrev:
Men känns väldigt märkligt.. att lagen mot eftermontering vid placering i mitten, finns främst för att förhindra förvirring att identifiera fordons körriktning.
Men sen byggs de bilar som man kan förvirras av vilket håll de ska.

Kanske borde va mer "får enbart lysa ETT positionsljus etc", så förhindrar man julgranar på hjul, vilket jag kan tänka mig kan dyka upp på vägarna i så fall.

Det är du givetvis fri att tycka, men nu ser lagen/lagarna ut så.

Det borde kanske inte vara så, för så ÄR det redan. De flesta lampor får du inte ha mer än två av per typ framåt, med undantag som breddmarkeringslyktor och helljus/extraljus.

Det finns samma "laghoppande" bakåt; en del nya bilar har (SAAB hade det väl på sista 9-5:an också), har en "hel rad" med baklyktor. Även här gäller de där 600mm.
Parkeringsljus bak är max 2st ex.vis osv osv.

Köper att du tycker det är trist, men är personligen inte överdrivet intresserad av att diskutera varför kraven och föreskrifterna är som de är. Du har fått svar på din ursprungsfråga och vad som gäller det. Att du inte gillar svaret är uppenbart, men, igen, det är "så det är" bara.

Chansa om du vill, det är upp till dig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Audi A4 "TooLow" (2009)
Audi A4 2.5TDi "Sub5" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang