Vinyltak!

Pernil
10 april 2021 · 18 Inlägg

Hallå!
Finns det någon som kan hjälpa mig!
-Vad kan man göra med ett taskigt vitt yttre vinyltak på en Cadillac deville?
-Kan man måla det, isåfall med vad för färg!
-Ska man byta vinyltaket, vad kostar det?
-Ska man måla eller lacka taket istället?
Någon eller några som kanske har gjort detta kan ge mig tips!!
/PeÅ

patrik79
10 april 2021 · 782 Inlägg

Du kan ju prova att tvätta vinyltaket :-)
Det finns färg som funkar till vinylinredningar... Det borde funka till ett tak också om man är bra på att färga/lacka vinyl.
Vad kostnaden blir på att byta vinyltaket beror på ganska mycket. Gör du det själv eller lämnar du in? själva vinylen är inte groteskt dyr så det behöver inte bli jättedyrt: http://www.topntrim.nu/vinyltak/vinyltak.php
Om du vill ha vinyltak eller lack är upp till dig, svårt att ge någon input när man inte vet om bilen är en 50-talare eller om den är från 2000-talet, skick, färg och förväntningar spelar också in.

Pernil
10 april 2021 · 18 Inlägg

tack för ditt svar!
Cadillacen är en 70:a med vitt vinyltak, bla bubblor, sprickor, och en list som sitter runt vinyltaket som inte heller är bra!
Vinyltaket går inte hela vägen över taket utan det är 2-3 cm in på taket fram och sidorna, därav listen, går bara ner hela vägen runt bakre rutan! Inte för jag vet om det intresserar dig, så är det ialla fall!

patrik79
10 april 2021 · 782 Inlägg

Är det bubblor under vinylen så är det inte omöjligt att det är rost (rått tråkigt att ta hand om...) i vilket fall låter det i mina öron som att taket inte går att rädda.
Jag hittade 1 bil som hade vinyltaket du beskriver och just på den hade jag tyckt det varit snyggare med lackat tak. Har du mycket tid nu och tänkt göra jobben själv så hade jag rivit av taket och funderat på om jag skulle lackat, sätta vinyltak som det är nu eller "vanligt" vinyltak. Har du inte mycket tid att lägga ner nu innan säsongen drar igång så hade jag väntat till i höst innan jag rört taket.

Pernil
10 april 2021 · 18 Inlägg

Tack för svaret!
Tror det lutar åt att lacka taket.
Ska slita av vinylen, och slipa taket, måla det provisoriskt för säsongen.
Och lägga in under hösten, slipa, lacka, och fixa till det ordentligt!!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april 2021 · 14 056 Inlägg

Pernil skrev:
Hallå!
Finns det någon som kan hjälpa mig!
-Vad kan man göra med ett taskigt vitt yttre vinyltak på en Cadillac deville?
-Kan man måla det, isåfall med vad för färg!
-Ska man byta vinyltaket, vad kostar det?
-Ska man måla eller lacka taket istället?
Någon eller några som kanske har gjort detta kan ge mig tips!!
/PeÅ

Jag hade en 70-tals Pontiac på 80-talet och den hade vinyltak. Man märkte ju att det fanns lite bubblor under vinylen men att det var så mycket rost som det var när man slet av vinylen kunde jag aldrig gissa. Det blev en väldig massa svetsning och en jävla massa burkar plastic padding gick åt för att få stil på taket som bara lackades. Nu kanske du inte har den oturen som jag hade.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
patrik79
10 april 2021 · 782 Inlägg

Vettemannen skrev:

Pernil skrev:
Hallå!
Finns det någon som kan hjälpa mig!
-Vad kan man göra med ett taskigt vitt yttre vinyltak på en Cadillac deville?
-Kan man måla det, isåfall med vad för färg!
-Ska man byta vinyltaket, vad kostar det?
-Ska man måla eller lacka taket istället?
Någon eller några som kanske har gjort detta kan ge mig tips!!
/PeÅ

Jag hade en 70-tals Pontiac på 80-talet och den hade vinyltak. Man märkte ju att det fanns lite bubblor under vinylen men att det var så mycket rost som det var när man slet av vinylen kunde jag aldrig gissa. Det blev en väldig massa svetsning och en jävla massa burkar plastic padding gick åt för att få stil på taket som bara lackades. Nu kanske du inte har den oturen som jag hade.

/Benny

Sådär illa har de vinyltak med "lite" bubblor jag sett, också varit...
En snabbfix är inte jättelätt då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang