Skapa en bra ljudbild i bilen? (Nybörjare)

ssstrom
11 april 2021 · 1 Inlägg

Hallojsan! Jag har skaffat mig en Volvo 240 -86 och vill ju såklart ha ett bra ljudsystem i bilen men jag har ingen aning hur jag bör tänka och gå till väga.

När det gäller hemmets ljudsystem har jag inga problem med placering och inställningar, en sån där fingertoppskänsla men billjud känns som en främmande djungel.

Jag är ute efter ett fylligt ljud, givetvis basigt men vill gärna slippa baslådan då jag ofta upplever att den den tar över och hallå - bilen är ju från 86, allt skallrar. Jag lyssnar på alla sorters musik, allt från radiodängor till hårdrock och fjortisdunk.

I 240n har jag atm två små högtalare i framdörrarna som följde med bilen samt 2st 6x9or från kenwood bak i hatthyllan och en Kenwood KMM-BT34 som jag fick ärva av karln.
Min fingertoppskänsla är att 6x9orna där bak inte blir så bra? Och jag vet inte ens vad 6x9a betyder och står för..

1. Vilka högtalare bör man satsa på och vars ska dom placeras? Mao, vilka komponenter placeras vars?
2. Bör man ha allt separerat, diskant och midbas var för sig?
3. Fixar jag det på fyra punkter, dvs framdörrar och hatthylla?
4. Är raggarplanka något att ha?

Eller ska jag göra det enkelt och ba köpa ett färdigt helhetspaket? Budget <10k?

Pls help me / Sanna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang