Ktm exc elfel, producerar för lite el? när blinkerslampan blinar lyser alla andra lampor mindre.

Jadet
14 april 2021 · 9 Inlägg

Hej. Vet ej om man får skriva om motorcyklar/enduros här men såg inget om att man inte fick det och jag har fått bra svar här innan, bryter jag mot någon regel ber jag omursäkt.

Till mitt problem då, när jag skulle koppla på blinkers på min ktm 125 exc  från 2006 räkte inte elen till tror jag. När blinkersen lyser (blinkar) lyser alla andra lampor svagare. vilket gör att när jag använder blinkers blinkar alla lampor. Jag har testat att förstärka jord signalen med en startkabel utan resultat.

https://www.ktmshop.se/documents/7103F0_OM_EN.pdf
Länken leder till ett kopplingsschema, gå ner till bild/sida 58.

Från generatorn kommer det en gul (ye) kabel, den gula kabeln ger ström till fram, bak/bromslampan och regulotor-rectifier (regulatorn?) mäter jag jag med volt mätare på den gula kabeln visar den 7 volt. Men mäter jag på den gul-röda (ye-re) kabeln som kommer från regulatorn och förser bliners tuta och annat med ström visar den 15 volt.

Kopplar jag på ett 12v bilbatteri istället för den gula kabeln funkar allt som det ska medans crossen är igång. Finns inget batteri original.

Kan det vara fel på generatorn? jag har hört nånstans att en generator antingen fungerar eller inte fungerar, stämmer det?

tacksam för alla svar och förslag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang